بورس، کانون جذب سرمایه‌های خارجی

گروه بورس- حدیث موسوی: از زمانی که توافق هسته‌ای فتح باب رفت و آمد هیات‌های خارجی به کشور برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی و سیاسی میان دو طرف شده است، کارشناسان یکی از مهم‌ترین‌ جایگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم را بورس اوراق بهادار تهران عنوان می‌کنند. اگرچه برای این مهم به برخی پیش‌نیازها و الزامات نیاز است اما رئیس سازمان بورس از برخی تمهیدات این سازمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خبر داده است.

‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به دعوت گروه ردمانی به‌عنوان سخنران اصلی در اجلاس اخبار مالی اسلامی (Islamic Finance news / IFN) راهی دبی شده و در این سفر ضمن دیدار با وزیر اقتصاد اندونزی در سخنرانی خود اعلام کرده است: توافق هسته‌ای ایران راه را برای ارتباط و مراودات گسترده ایران با کشورهای دیگر باز کرده و در آینده نزدیک، اجراشدن جزئیات توافق این مساله را تسریع خواهد کرد.

به گزارش «سنا» دکتر فطانت در ادامه به مساله سفرهای مکرر مقامات کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، سوئیس، اسپانیا، اتریش و ژاپن اشاره و تضمین کرد که سازمان بورس تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فرآیند سفر هیات‌‌های اعزامی را از کشورهای دیگر به ایران و مراوده با بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیل کند.

وی تصریح کرد: جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران که دوسوم آن زیر ۳۰ سال و ۲۵ درصد آنها تحصیلات عالیه دارند، در کنار موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران با منابع نفت و گاز و معادن طبیعی بسیار ازجمله دلایل اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تطابق کامل بازارهای مالی ایران با قوانین اسلامی اشاره کرد و افزود: تمامی ابزارها و نهادها باید توسط کمیته فقهی سازمان مورد تایید قرار گیرد.

وی کل اوراق اسلامی منتشر شده در ایران را ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرد و آمارهایی از بازارهای ایران نیز به حاضران ارائه داد. از جمله اینکه ۳۸۰ شرکت لیست شده بورسی (۳۱۸ در بورس تهران، ۶۲ درفرابورس به‌جز بازار پایه فرابورس) در ۴۱ صنعت مختلف دارای ارزش بازار ۱۰۴میلیارد دلاری هستند. همچنین در مورد نهادهای مالی اشاره به ۱۰۸کارگزاری، بیش از ۱۲۰ صندوق مختلف فعال و ۹ تامین سرمایه داخلی شد. فطانت در ادامه در مورد سرمایه‌گذاری خارجی بر قانون «تشویق و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی» و «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و بازارهای خارج از بورس» تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از موارد اصلی تلاش سازمان بورس، راه‌اندازی و به‌کارگیری شرکت‌های رتبه بندی است که یکی از خواسته‌های اصلی سرمایه گذاران خارجی است.

وی از دیگر اقدامات در دست اجرا را راه‌اندازی بورس ارز در آینده نزدیک دانست و حضار این اجلاس بین‌المللی را به اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری خارجی که قرار است اوایل سال جدید میلادی به‌منظور بازگشایی رسمی بازار سرمایه برای خارجیان برگزار شود، دعوت کرد. هدف این اجلاس تبادل‌نظر بین اهالی بازار سرمایه و بحث در مورد آخرین نوآوری‌ها در زمینه معاملات و عرضه انواع اوراق بهادار اسلامی بوده است. بسیاری از صاحب‌نظران از کشورهای مختلف گرد هم آمدند تا به بررسی تامین مالی اسلامی، تحلیل مشخصه‌‌های اصلی معاملات بازارهای جهانی و شناسایی معاملات موفق اسلامی در بازارهای بدهی جهانی بپردازند.

اهمیت چنین اجلاسی نشات‌گرفته از این واقعیت است که صنعت مالی اسلامی به‌سرعت در حال گسترش بوده و ابزارهای اسلامی منتشرشده تا قبل از سال ۲۰۱۰ ارزشی کمتر از ۱۵ میلیارد دلار داشتند؛ ولی در سال ۲۰۱۴ این رقم به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر ارزش اوراق صکوک منتشرشده در ۱۰سال گذشته به‌طور میانگین هرسال ۳۳ درصد در سطح جهانی افزایش داشته است. از این حیث طراحی ابزارهای منطبق با موازین شرعی حتی در بسیاری از کشورهای غیرمسلمان نیز حائز اهمیت شده است. انگلستان، آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ جزو کشورهای با بازار سرمایه پیشرفته هستند که به‌شدت در زمینه بازار بدهی اسلامی فعال هستند.

۳۶۰ سرمایه‌گذار بین‌المللی خواستار حضور در بازار سهام

در این میان مدیرعامل شرکت بورس نیز در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده حدود ۳۶۰ سرمایه‌گذار بین‌المللی خواستار حضور در بازار سهام کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها شده‌اند.

حسن قالیباف اصل اظهار کرد: درخواست‌های بسیار و بازدیدهای متعددی از خارج داشته‌ایم. حدود ۵۰سرمایه‌گذار بین‌المللی در ۶ ماه اخیر برای فعالیت در بورس تهران مجوز دریافت کرده‌اند و اکنون منتظر پایان تحریم‌ها هستند. وی ادامه داد: بورس تهران به دلیل تنوع بالایی که دارد می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی قابل ملاحظه‌ای باشد.

بر اساس این گزارش، بورس تهران در دو سال اخیر تحت تاثیر دورنمای توافق هسته‌ای چرخش‌هایی داشته است. پس از روی کار آمدن دولت کنونی در ژوئن سال ۲۰۱۳، شاخص مبنای بازار تهران در مدت هفت ماه دو برابر شد و به رکورد ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد رسید اما این شاخص از آن زمان ۳۰ درصد افت کرده و به حدود ۶۲هزار واحد رسیده که تا حدودی به دلیل کاهش قیمت نفت و کالاهای دیگر بوده است. بیش از ۳۰۰ شرکت در بورس تهران به اتفاق سرمایه بازاری بالغ بر حدود ۹۱ میلیارد دلار داشته و ۳۷ گروه صنعتی وجود دارد و شرکت‌های بزرگ در بخش‌هایی مانند پتروشیمی، بانکی، خودرو، سیمان و مخابرات حضور دارند. بورس تهران که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده، از سال ۲۰۰۶ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و از سال ۲۰۱۰ سرمایه‌گذاران خارجی اجازه یافتند در آن سرمایه‌گذاری کنند. پیش‌بینی می‌شود آزاد شدن ایران از تحریم‌ها با برداشتن موانع موجود بر سر راه صادرات نفت و پایان محرومیت بانک‌ها برای دسترسی به سیستم مالی جهانی، رشد اقتصادی کشور را تسریع کند.

شرکت شارلمانی کپیتال یکی از سرمایه‌گذاران بین‌المللی اعلام کرده گشوده شدن بازار ایران فرصت بسیار بزرگی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این شرکت در آوریل اعلام کرد با شرکتی در تهران برای راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری منطبق با تحریم‌های کنونی همکاری می‌کند. دومنیک بوکور اینگرام، یک مشاور مالی در شارلمانی کپیتال هم به بلومبرگ گفت: بسیار نادر است که بازار بکری پیدا کنیم که از زیرساخت توسعه یافته داخلی خوبی برخوردار باشد.