گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروع هفته‌ای ضعیف و کم‌رمق داشت که در آن شاخص کل بورس با رشد ۲۵واحدی مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران شروع روز ضعیفی را شاهد بودند که در آن اکثر صف‌های خرید در ابتدای بازار عرضه شدند؛ صف‌هایی که اکثرا معطوف به نمادهای با سهام شناور کم و بعضا زیان‌دهی شدید بود. در خلال هفته‌های اخیر ضعف بازار و کمبود نقدینگی از یکسو و تمرکز برخی معامله‌گران برنمادهای زیان‌ده به ویژه در گروه قندی موجب رشد قیمتی و درگیری بازار با این نمادها شده است. در بازار دیروز برخی نمادهای متوقف از جمله دو نماد سایپا و پارس‌خودرو بازگشایی شدند، این بازگشایی‌ها متعاقب انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی صورت گرفت؛ سایپا در این گزارش شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد: میزان فروش پیش‌بینی شده در پایان سال با توجه به اجرای بسته حمایتی دولت برآورد شده است که اثرات آن بر سود (زیان) شرکت طی ماه‌های آتی صورت می‌پذیرد، بنابراین برنامه فروش شرکت در ۶ماه دوم سال مطابق با برنامه مصوب در نظر گرفته شده است.

همچنین به غیر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا، لیزینگ رایان سایپا و رادیاتور ایران، سایر شرکت‌های بورسی گروه سایپا به دلیل دارا بودن زیان انباشته توانایی تقسیم سود نقدی را ندارند. همچنین پارس‌خودرو نیز در گزارشی مشابه خاطر نشان کرد تعداد تولید و فروش شرکت در بودجه مصوب و اصلاحی به گونه‌ای است که برنامه نیمه دوم سال به دلیل تولید محصولات جدید شامل گروه برلیانس و ساندرو به مراتب بیشتر از نیمه نخست است، بنابراین با توجه به روند یکنواخت عمده هزینه‌های این شرکت (هزینه‌های ثابت) طی سال، شاهد پوشش بیشتر هزینه‌های یاد شده در نیمه دوم خواهیم بود که این امر دلیل اصلی پیش‌بینی زیان کمتر در نیمه دوم سال است.

در گروه معدنی، معادن بافق براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۴ اعلام کرد که با توجه به کاهش نرخEPS جدید عمدتا متاثر از بهای فلزات جهانی (از ۲۱۰۰ به ۱۷۵۰ دلار)، از تغییر سایر مولفه‌ها از جمله تغییر نرخ ارز(بنا به تجربیات گذشته که همواره حاکی از نوسانات بسیار و غیر‌قابل پیش‌بینی بوده) خودداری شده و بنابراین هرگونه تعدیل سود منوط به تغییر قیمت فلزات جهانی خواهد بود.

در گروه سیمانی نیز دیروز چند شفاف‌سازی منتشر شد که در مهم‌ترین گزارش‌ها، سیمان بجنورد خاطر نشان کرد با توجه به شرایط رقابتی بازار و حفظ سهم فروش، این شرکت مجبور به افزایش تخفیفات فروش سیمان خود طی ۶ ماه اول سال مالی ۹۴ شده است. سیمان دورود نیز تاکید کرد که در تدارک رشد سرمایه ۱۰۰۰ درصدی از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی و آورده نقدی سهامداران است و درباره فروش سه قطعه زمین نیز شفاف‌سازی کرد.

در گروه لیزینگ، شرکت فرابورسی بهمن لیزینگ برنامه افزایش سرمایه ۶/ ۶۶ درصدی را آغاز کرد تا بعد از طی مراحل قانونی، به شرکتی ۱۰۰ میلیارد تومانی تبدیل شود.

در گروه فولادی، فولادمبارکه که به بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شده درباره زمان ثبت افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی تعهد داد.

امیرحسین نادری، معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: نظر به مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده ۲۰ مهر مبنی بر افزایش سرمایه شرکت از ۵ به ۵/ ۷ هزار میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد، این شرکت متعهد به ثبت افزایش سرمایه تا قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ می‌شود. در گروه تصفیه نفت نیز پالایشگاه بندرعباس همچنان به دلیل مشکلات موجود از ارائه گزارش ۶ ماهه باز مانده است؛ اختلاف حساب پالایشگاه‌ها و وزارت نفت شرایط نامناسبی را برای شرکت‌ها فراهم کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات بورس به ۱۰۰میلیارد تومان و فرابورس به ۹۳میلیارد تومان بالغ شد. (با در نظر گرفتن معاملات بلوکی)