تاکید وزیر کار بر نقش برندسازی در توسعه صادرات غیرنفتی

عکس‌ها: نگارمتین‌نیا

وزیر کار و امور اجتماعی با تاکید بر اهمیت نقش برندسازی در دستیابی به سرانه ۵‌هزار دلاری صادرات غیرنفتی در افق ۱۴۰۴ گفت: برندسازی یکی از راه‌های توسعه صادرات است و از این طریق می‌توان بازار تولید را حفظ کرده و ارتباطی پایدار بین تولیدکننده، بازرگان و مشتری فراهم کرد.

محمد جهرمی در نخستین جشنواره بین‌المللی انتخاب برترین نام و نشان‌های تجاری در ایران با بیان اینکه در ایران به بحث مدیریت برند و نام و نشان‌های تجاری توجه قابل قبولی نشده است، اظهار داشت: وجود اقتصاد دولتی و انحصار در کشور یکی از دلایل این بی‌توجهی است و با توجه به اینکه در چنین اقتصادی به رقابت نیازی نبوده در نتیجه به نام‌های تجاری و ارزش‌گذاری آن‌ نیز اهمیت قابل توجهی داده نشده‌است.

وی برندسازی را عاملی برای کسب سهم بیشتر در بازارهای رقابتی دانست و افزود: اقتصاد تورمی یکی دیگر از دلایل عدم توجه به بحث برندسازی در کشور است و در چنین اقتصادی سرمایه‌گذاران به سمت بخش‌هایی مانند ساختمان و ماشین‌آلات می‌روند که سودآوری بیشتری به همراه دارد.

جهرمی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران کمتر تولیدکننده‌ای وجود دارد که علاوه بر تولید در زمینه‌های دیگر از جمله بازاریابی و برندسازی نیز فعال باشد که به منظور حل این مشکل باید شرکت‌های تخصصی بازاریابی در کشور تشکیل شود. به گفته وی در حال حاضر در بازارهای جهانی بسیاری از محصولات با یک برند تولید و عرضه می‌شوند که این امر نشان دهنده تبلیغات و بازاریابی صحیح است.

وی اظهار داشت: در امر صادرات هرچقدر تعداد برندها کمتر و اعتبار آنها بیشتر باشد، صادرات از ماندگاری بیشتری در بازارهای جهانی برخوردار است.

در این مراسم رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه بازار ایران به عنوان حیاط خلوت و مکان تمرین، محیط مناسبی برای شرکت‌های داخلی در زمینه برندسازی است، گفت: سرمایه‌گذاری در ایجاد برند می‌تواند، در یک فاصله‌ زمانی هزینه‌های صرف شده در این زمینه را پوشش داده و جبران کند. هزینه کردن برای تولید و نگهداری برند مقوله‌ای اقتصادی و حقوقی است.

نهاوندیان با اشاره به این‌که تولید برند زمانی شکل می‌گیرد که این کار اقتصادی باشد، اضافه کرد: تولید برند به رقابتی‌تر شدن فضای اقتصادی کشور کمک کرده و به مصرف‌کننده هم قدرت انتخاب بیشتری می‌دهد. او در نخستین جشنواره بین‌المللی انتخاب برترین نام و نشان‌های تجاری در ایران با اشاره به این‌که ۳ تا ۱۰ درصد حاشیه قیمتی کالا با وفاداری مشتریان نسبت به برند قابل جبران است، اضافه کرد: امروزه شرکت‌ها از برندهای کشوری فاصله گرفته‌اند؛ این در حالی است که در گذشته شرکت‌ها از نام کشورهای خود مایه می‌گذاشتند، اما هم‌اکنون برندها فراملی و فراکشوری شده‌اند. به عنوان مثال شرکت‌های آمریکایی برای کسب محبوبیت اجتماعی سعی می‌کنند که از سیمای آمریکایی بودن خود فاصله بگیرند، زیرا سیاست‌های این کشور در بسیاری از کشورها مورد اعتراض قرار گرفته و کالاهای آمریکایی مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران توضیح داد: برندها همچنین سعی می‌کنند که مباحثی مانند توجه به محیط زیست، احترام به حقوق مصرف‌کننده و مبارزه با تبعیض‌نژادی را در فعالیت‌های خود به نحوی نشان دهند.

نهاوندیان با اشاره به این‌که برند کالایی بوده که موضوع مالکیت فکری است، خاطرنشان کرد: اگر مکانی برای ثبت برند وجود نداشته باشد، هزینه کردن در این زمینه بی‌فایده خواهد بود، زیرا پس از مدت زمانی شاهد کپی‌کاری در زمینه برند شرکت‌ها خواهیم بود. به همین دلیل به فضای حقوقی برای مالکیت فکری و حفاظت از برندهای معتبر نیاز داریم. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین با بیان این‌که هنوز برند ایران در بازارهای جهانی خوش‌نام است، گفت: تاکنون حمایت‌های اقتصادی بی‌هدف در کشور زیاد انجام داده‌ایم، اما باید گفت که حمایت از برندسازی لازم است.

توسعه برندسازی تولید ناخالص ملی را افزایش می‏دهد

همچنین دبیرکل نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری با اشاره به اینکه توسعه برند سازی در کشور، به افزایش تولید ناخالص ملی کمک می‏کند، افزود: در ایران امتیازات متمایزکننده‏ای نسبت به سایر کشورها مانند زعفران، پسته، فرش و... وجود دارد که با ایجاد برند برای آنها به عنوان برند ملی، شاهد افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود. ایجاد برندهای ملی به طور قطع در بحث صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی، کمک بسزایی به دولت و اقتصاد کشور خواهد کرد. مهندس به آبادی اظهار داشت: امروزه برند به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای کسب و کار در جهان شناخته می‏شود و کشورهایی که دارای استراتژی اقتصادی مشخص هستند، به سمت تولید یا برندسازی حرکت می‏کنند.

وی با بیان این که مفهوم برند در کشور ما شناخته شده نیست، تصریح کرد: در ایران هیچ نهاد یا انجمنی متولی برند سازی نیست و مدیران ایرانی درصدد به وجود آوردن آن از راه تبلیغات هستند، در حالی که تبلیغات یکی از زیرشاخه‏های برندسازی است نه مبنای ایجاد آن.