شکلات تلخ ‌استخوان سخت

همانطور که می دانیم یکی از عوارضی که در اکثر جوامع بشری به شدت سالمندان بخصوص بانوان سالمند را در معرض خطر قرار داده، ‌پوکی استخوان و شکنندگی ناگهانی آن به دلیل تراکم نامناسب استخوانها است. تغذیه صحیح در رشد و نگهداری بافت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی آن نقش بسیار مهمی دارد: ارتباط بین مصرف شکلات با استخوان هنوز در حال بررسی است. دراین راستا تحقیقاتی انجام شده که دریچه ای تازه بر خواص متعدد شکلات گشوده و به شرح زیر است: از جمعیتی که به تازگی تحت مطالعه تست کلسیم قرار گرفته بودند، ‌بصورت تصادفی ۱۴۶۰ بانوی ۷۰ تا ۸۵ ساله که دارای ریسک فاکتوری پوکی استخوان بوده اند، ‌انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. بررسی آنالیز متقاطعی را در مورد ۱۰۰۱ نفر از این بانوان نشان داد. با اندازه گیری تراکم استخوان و میزان استحکام آن- از طریق میزان جذب سنجی اشعه ایکس با استفاده از انرژی دو واحدی و تخمین کیفی امراض از طریق عکسبرداری و اولتراسونوگرافی مقداری- به صورت دوره ای و بر اساس میزان دریافت شکلات اعضاء منتخب به سه گروه تقسیم شدند.

یکی از این گروه ها کمتر از یک بار در هفته، ‌گروه دوم ۶ تا ۷ بار در هفته و گروه سوم بیشتر یا مساوی یک بار در روز شکلات دریافت می کردند.

میزان مصرف شکلات، نسبت مستقیم با تراکم استخوان و کشیدگی دارد. مصرف روزانه یکبار یا بیشتر شکلات در مقایسه با مصرف یک بار در هفته آن بر کاهش سرعت تخریب تراکم استخوان تاثیری معاول ۱/۳ درصد نشان می دهد.

به همین نسبت سرعت کاهش تراکم استخوانی در کل ران، کشاله ران، درشت نی و پاشنه پا نیز کاهش داده می شود. البته این تحقیق بیانگر آن است که شکلات نمی تواند تاثیری در بهبود تراکم استخوانی داشته باشد و تنها قادر خواهد بود احتمال وقوع آنرا به تاخیر بیندازد.

نتیجه نهایی این تحقیق حاکی از آن است که بانوان سالمندی که میزان مصرف شکلات روزانه خود را کاهش داده اند از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند. نکته قابل تایید در این یافته ها این است که مصرف شکلات به راحتی از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می دهد.

اثبات عدم ارتباط آکنه با شکلات

شکلات اگر به صورت افراطی خورده شود می تواند مانند غذاهای دیگر مضر باشد.

بیشتر محققین ادعا می کنند که شکلات باعث آکنه نمی شود.

در یک گروه مطالعات بر روی نقش رژیم و آکنه توجه شد. برخی از مطالعات در مورد تاثیرات ژنتیکی در مقابل تاثیرات محیطی ( که شامل غذاهای که می خوریم نیز می شود) روی آکنه به صورت موازی انجام شده است.

برای مثال در سال ۲۰۰۲ روی دو دختر دوقلو در انگلستان که در دو محیط جداگانه رشد کرده بودند و جوشهایی شبیه به هم زدند مطالعه شد که این عامل می تواند ژنتیکی باشد.

متخصص امراض پوستی Fulton,Jr.MD,PHD با یک داروی خیالی (شبه دارو) روی ۶۵ مرد در یک کلینیک روی جوشهای ملایم و محدود آزمایش کرد. او مشاهده کرد تفاوت بارزی میان جوشهای گروهی که شکلات خورده بودند و گروهی که شکلات نخورده بودند و شبه دارو را مصرف کرده بودند، وجود ندارد.

با تکرار آزمایش در زمانها و مکانهای مختلف به صورت قطعی ثابت شد که شکلات باعث آکنه نمی شود.

شکلات تیره می تواند باعث کاهش فشار خون شود

تیره،‌شیری و سفید سه نوع از انواع شکلات هستند که طعم خوبی دارند. اما یکی از این انواع می تواند اثرات مفید بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد. تحقیقات همزمان در دو دانشگاه TUF,S و L'Aquila در ایتالیا انجام شده مبین این مطلب است که علاوه بر احساس شادی بر اثر خوردن شکلات،‌ شکلات تیره غالبا باعث کاهش فشار خون و کاهش سطح(LDL ) یا کلسترول بدخون و بهبود حساسیت انسولین می شود.

این تحقیق خوشمزه برروی ۱۰ مرد و ۱۰ زن مورد مطالعه قرار گرفت. هر ۱۰ زن دارای فشارخون بالا بوده اند اما تحت درمان قرارنگرفته بودند. برای تست تاثیر شکلات، ‌محققین شرکت کنندگان را به هر دو گروه تقسیم بندی نمودند.

در هفته نخست مطالعه بطور کلی شکلات خورده نشد، ‌سپس به یک گروه روزی ۱۰۰ گرم شکلات تیره که شامل ۸۸ میلی گرم فلاونول بود، ‌داده شد و گروه دوم نیز روزانه ۹۰ گرم شکلات سفید دریافت نمود.

هر دو محصول دارای کالری و ترکیبات مشابه بودند. در هفته سوم به هیچ گروهی شکلات داده نشد و در هفته چهارم گروه ها جابجا شدند (گروه شکلات سفید، شکلات تیره و گروه شکلات تیره، ‌شکلات سفید دریافت نمودند.) این تست برای هر گروه به مدت ۱۵ روز دیگر تکرار شد.

محققین فاکتورهای زیر را جهت کنترل خواص درمانی شکلات سفید و تیره مورد بررسی قرار دارند: فشار خون،‌ کلسترول،‌ عملکرد رگهای خونی و میزان حساسیت انسولین در پایان هر دوره مصرف شکلات سفید و تیره این فاکتورها را تشکیل می داد.

علاوه بر این شکلات تیره با کاهش گرفتگی عروق، کاهش (LDL)کلسترول بد خون، ‌بهبود عملکرد رگهای خونی و میزان مقاومت انسولین ارتباط مستقیم دارد.

این نتایج زمانی حاصل می شود که میزان کالری دریافتی تنظیم شده باشد فلاونولهای موجود در فرآورده های کاکائویی می تواند برای درمان برخی از بیماریهای قلبی و عروقی جزء رژیم غذایی قرار گیرد.

بیمارهایی نظیر EH فشار خون بالا بدلیل غلظت خون مطالب کاملی در زمینه هایپرتانسیون در ژورنال انجمن قلب آمریکا وجود دارد.

سایر مطالعات در ارتباط با آنتی اکسیدانهای موجود در شکلات است که عامل موثری در بهبود عملکرد اپتیلیال و سبب افزایش(HDL) یا کلسترول خوب خون در بدن شده و البته میزان آن در شکلات تیره بیشتر است.

تا زمانیکه اطلاعات بیشتری در مورد خواص درمانی شکلات بدست آید،‌ کارشناسان به استناد همین خواص تایید شده شکلات را مبنع خوبی از فلاونولها دانسته و فلاونولها را آنتی اکسیدانهای طبیعی معرفی و منابع غذایی دیگر آن را چای، ‌شراب قرمز و بسیاری از میوه ها و سبزیجات می‌دانند.