نگاهی به سوابق ، اهداف و عملکرد شرکت آب منطقه ای کرمانشاه
شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در سال 1385 به مرکزیت شهرستان کرمانشاه به منظور مطالعه و اجرای طرح های بزرگ تامین آب و آبرسانی و بهره برداری از منابع آب های سطحی و زیر زمینی برای کلیه مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب در استان کرمانشاه تشکیل شد.

مهندس محمد کهریزی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ضمن عرض خیرمقدم به ریاست محترم جمهوری و هیات همراه به استان کرمانشاه اظهار داشت: حوزه عمل این شرکت در استان کرمانشاه شامل شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب، صحنه، کنگاور، هرسین، سنقر و کلیایی، پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است. وی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در مجموع ۲۴ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع مساحت استان با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفررا پاسخگو است، گفت: این حوزه با حجم نزولات سالانه جوی سالیانه ۱/۱۲ میلیارد مترمکعب و بارندگی متوسط سالیانه ۴۹۸ میلیمتر ۲ برابر متوسط بارندگی کشور از جمله حوزه های پر باران می باشد ، اما به دلیل ۵۶ درصد تبخیر آب که معادل ۸/۶ میلیارد مترمکعب است ، حجم فراوانی از نزولات جوی از چرخه آبی استان خارج می شود.
مهندس کهریزی پتانسیل منابع آب سطحی در استان را 7/7 میلیارد مترمکعب و پتانسیل منابع زیرزمینی را 3/1 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: هم اکنون میزان برداشت آب سطحی استان 795/0 میلیارد مترمکعب و میزان برداشت از آب های زیرزمینی 855/0 میلیارد مترمکعب می باشد.
وی خاطرنشان کرد: کل اراضی قابل کشت در حوزه استان کرمانشاه ۸۰۰ هزار هکتار معادل ۶ درصد کل اراضی کشور است که ۶۱۴ هزار هکتار معادل ۹ درصد کل اراضی کشور به صورت دیم و ۱۸۶ هزار هکتار معادل ۸/۲ درصد کل اراضی کشور به صورت اراضی آبی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه به معرفی تعدادی از پروژه های اجرایی این شرکت پرداخت که در ذیل به آنها اشاره شده است:
• سد مخزنی قشلاق علیا
موقعیت طرح: سد قشلاق بر روی رودخانه مریم نگار در 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان صحنه واقع شده است.
اهداف طرح: هدف احداث سد تامین نیاز اراضی کشاورزی در دشت های صحنه و بخشی از دشت چم چمال و نیاز آبی شهرستان صحنه می باشد. با بهره برداری از این سد امکان تنظیم جریان آب سطحی رودخانه مریم نگار فراهم آمده و می توان ارضی کشاورزی محدوده طرح را زیر پوشش قرار داد.
مشخصات فنی طرح
نوع سد: سنگریزه ای با هسته رسی
تراز تاج: 1726 متر از سطح دریا
ارتفاع سد از بستر: ۶۴ متر
ارتفاع از پی: 360 متر
طول تاج: ۷۰ متر
عرض تاج: 10 متر

•طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد مخزنی گاوشان
موقعیت طرح:
طرح از حوضچه مقسم واقع در انتهای کانال خروجی تونل انتقال آب سد گاوشان شروع و تا شهر کرمانشاه ادامه می یابد.
هدف طرح: تصفیه و انتقال ۶۰ میلیون متر مکعب در سال ( حداکثر ۶۶/۲ متر مکعب در ثانیه) آب تصفیه شده برای تامین بخشی از نیاز آبی کرمانشاه تا سال ۱۴۱۵
مشخصات کلی:
طول خط انتقال: ۷۰ کیلومتر
طول جاده دسترسی: 15 کیلومتر
جنس لوله های طرح: فولادی
دبی طراحی: 66/2 متر مکعب در ثانیه
قطر لوله ها: ۷۰۰، ۱۶۰۰، ۱۴۰۰، ۸۰۰
نحوه انتقال: ثقلی
مجموع حجم مخازن: ۲۰۰۰۰ متر مکعب
ظرفیت تصفیه خانه: 8/2 متر مکعب در ثانیه
•طرح تامین آب دراز مدت شهر سنقر از سد سلیمانشاه
موقعیت جغرافیایی طرح:
این طرح از سد سلیمانشاه در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر سنقر شروع و به مخزن میانی شهر سنقر محدود می گردد.


وضع موجود:
آب شرب شهر سنقر در حال حاضر از مجموع ۱۷ حلقه چاه و آب سراب گزنهله که دارای آب دهی حدودا ۲۵۰ لیتر در ثانیه می باشد تامین می گردد اما به دلیل آلودگی و خشکسالی به ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است لذا جهت رفع این کمبود، طرح تامین آب درازمدت شهر سنقر از سد سلیمانشاه با مصرف سرانه ۲۰۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز و جمعیت ۶۹ هزار نفر می بایست مورد اجرا قرار گیرد تا در مجموع نیاز آب در افق طرح به میزان ۲۳۸ لیتر در ثانیه تامین شود.
سوابق مطالعاتی طرح:
مطالعات این طرح از سال ۱۳۸۳ شروع و فاز یک آن در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و فاز دوم آن در سال ۱۳۸۷ آغاز گردید.
•مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اثرات اقتصادی اجتماعی طرح های تامین آب استان را اینگونه برشمرد:
ایجاد اشتغال مولد در منطقه ، ایجاد امنیت پایدار در نوار مرزی غرب کشور ، تامین آب شرب مردم شهرها و روستاهای سطح کشور ، تامین آب مورد نیاز طرح های پرورش ماهی ، افزایش درآمد کشاورزان به میزان ۵ الی ۴/۵ برابر وضع موجود و وسعت شبکه های آبیاری و زهکشی طرح های در دست اجرا و آماده اجرا و در دست مطالعه که با احتساب شبکه آبیاری سامانه گرمسیری در حدود ۲۰۰ هزار هکتار بالغ می گردد. با فرض حداقل ۱۵۰ هزار هکتار اراضی به ازای یک شغل بالغ بر ۵۰ هزار شغل مستقیم در اثر طرح های فوق در بخش کشاورزان ایجاد خواهد شد.
یادآوری: اعتبار مورد نیاز طرح های در دست اجرا، آماده اجرا و در دست مطالعه استان کرمانشاه طی چهار سال آتی 27000 میلیارد ریال برآورد می گردد.