ایران از واردات قوطی های نوشیدنی (CAN) بی نیاز می شود
شرکت زمزم کرمانشاه یکی از صنایع برتر است که طی چندین سال متوالی به عنوان صادر کننده نمونه استان معرفی شده است.

این شرکت در سال ۱۳۸۹ مفتخر به کسب عنوان واحد نمونه صنعتی از سوی سازمان صنایع و معادن و واحد نمونه کیفیت از طرف دانشگاه علوم پزشکی و همچنین صادرکننده نمونه از سوی سازمان بازرگانی استان شده است.
مهندس منصور خدیوی مدیرعامل شرکت زمزم کرمانشاه در دهه فجر امسال همچون سنوات گذشته به عنوان مدیر نمونه استان انتخاب شد، در این راستا گفتگویی با وی داشتیم تا با دور نمای آتی شرکت، اهداف و برنامه های ترسیم شده جهت رشد، توسعه و افزایش بهره وری آن آشنا شویم که در ذیل می‌آید.
مهندس خدیوی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۷ مدیریت شرکت زمزم کرمانشاه را به عهده داشته است، گفت: این شرکت در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و در سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را در زمینه تولید، توزیع و صدور انواع نوشابه های گازدار غیر الکلی آغاز کرد.
وی با اعلام این خبر که زمزم کرمانشاه تا سال 1381 دارای یک خط تولید نوشابه شیشه در گردش بود، افزود: خوشبختانه با تلاش، جدیت و برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت توجه به نیاز بازار و احترام به حقوق مصرف کنندگان و افزایش تولید و فروش توانستیم خطوط تولید جدیدی احداث نماییم. وی تصریح کرد: اکنون علاوه بر خط تولید نوشابه شیشه در گردش دارای دو خط تولید نوشابه PET در ظرفیت 4000 و 8000 بطر در ساعت و 2 خط تولید بطر PET و یک خط تولید پریفرم که برخوردار از آخرین تکنولوژی روز اروپا و مدرنترین ماشین آلات تولید نوشابه می باشد،هستیم.
مدیرعامل شرکت زمزم با بیان این مطلب که تولید باید متناسب با ذائقه مصرف کنندگان باشد، گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۹ به منظور تکمیل سبد محصولات تولیدی و تامین خواسته مشتریان علاوه بر تولیدات قبلی اقدام به تولید آب آشامیدنی کرد. وی اظهار داشت: آرایش خطوط تولید به گونه ای است که تولید ماء الشعیر به ۲ صورت و در بطرهای شیشه در گردش و بسته بندی PETمقدور گردیده است.
خدیوی ادامه داد: ماشین آلات لازم جهت تولید محصولات جدید خریداری و در اسفندماه سال جاری نصب و راه اندازی می شود. وی ابراز امیدواری کرد که این شرکت به همت مدیران، مهندسان و کارگران تلاشگر در آینده ای نزدیک محصولات جدید تولیدی خود را به بازار عرضه کند.
وی یادآور شد: بازار هدف تولیدات زمزم کرمانشاه استان های کرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام و بخشی از استان لرستان است.
راه اندازی پروژه عظیم قوطی های آلومینیومی (CAN) در شرکت زمزم کرمانشاه
مهندس خدیوی با اعلام اینکه گروه زمزم ایران با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد ریال آخرین تکنولوژی تولید قوطی های آلومینیومی (CAN) را وارد کشور نموده است و آن را در محل زمزم کرمانشاه نصب و راه اندازی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: شرکت زمزم کرمانشاه اولین شرکتی خواهد بود که از تکنولوژی ساخت این نوع قوطی در سطح کشور برخوردار می گردد.
خدیوی ابراز داشت: ایجاد خط تولید قوطی آلومینیومی(CAN) در ستاد برنامه بنیاد به عنوان طرح توسعه زمزم کرمانشاه به تصویب رسیده که خوشبختانه بر اساس برنامه زمان بندی در حال پیشرفت است. وی گفت: بیش از 22 هکتار زمین در مناسب ترین نقطه شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه، که طبق برنامه قرار است خطوط فعلی زمزم کرمانشاه هم به اینجا منتقل شود، خریداری شده است و تا کنون نسبت به اخذ موافقت اصولی، انعقاد قرارداد با بانک عامل و گشایش اعتبار ارزی اقدام شده است و تا پایان بهمن ماه، قرارداد خرید ماشین آلات تولیدی منعقد شده است. وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح توسعه و راه اندازی آن در سال 1392 زمینه اشتغال بیش از 160 نفر به طور مستقیم فراهم شود.
مدیرعامل شرکت زمزم یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر قوطی های آلومینیومی مورد نیاز به صورت آماده وارد کشور می شوند و به دلیل حجیم بودن، مشکلات زیادی را برای شرکت‌های نوشابه سازی ایجاد کرده به طوری که آنها مجبور هستند با صرف نقدینگی زیاد برای جلب نظر تولیدکننده، حجم انبوهی از این قوطی ها را سفارش دهند، بنابراین اگر این محصول در داخل تولید شود شرکت ها می توانند با تعداد سفارش کم، نقدینگی خود را حفظ و در کارهای دیگر هزینه کنند.
خدیوی در ادامه گفت: در حال حاضر تعرفه ورود قوطی های (CAN) 40 درصد است که اگر در داخل تولید شود، این تعرفه حذف شده و قیمت تمام شده هم پایین می آید. علاوه بر آن با راه اندازی خطوط تولید قوطی های آلومینومی، جلوی خروج مقدار قابل توجهی ارز گرفته خواهد شد که به سود اقتصاد کشور است.
مدیرعامل زمزم کرمانشاه اظهار کرد: برای تامین مواد اولیه قوطی های آلومینیومی با یک شرکت معتبر داخلی مذاکراتی انجام شده و در صورت نهایی شدن، این شرکت تکنولوژی تولید آلومینیوم های مخصوص را وارد و مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید ما را تامین خواهد کرد.
منصور خدیوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم تولید این خط تولید حدود یک میلیارد قوطی در سال است، پیش بینی می شود این میزان تولید، نیاز کشور را پاسخ دهد و حتی می توان بخشی از آن را به کشور عراق که مسافت کمتری با کرمانشاه دارد صادر کرد.
منصور خدیوی با اشاره به لزوم جایگزینی قوطی های آلومینیومی با بطری های PET گفت: گذشته از جذابیت نوشابه های(CAN)، قوطی های آلومینیومی بر خلاف موادPET که جذب طبیعت نمی شوند، به راحتی قابل جذب بوده و علاوه بر آن سرما پذیری بسیار بالاتری نسبت به بطری های PET دارد که این مزیت در شرایط فعلی که هزینه های برق و انرژی بالا رفته است، فروشنده ها را ترغیب خواهد کرد که با مصرف برق کمتر برای خنک نگه داشتن آنها، از بطری های PET استفاده نکنند و ما با این کار خواهیم توانست فرهنگ استفاده از نوشابه های (CAN)را در جامعه جا بیندازیم. همچنان که در گذشته با جایگزین کردن بطری های PETتوانستیم در مدت زمان نه چندان زیاد، فرهنگ استفاده از بطری های PET انفرادی را به جای نوشابه های شیشه ای جایگزین کنیم.
مدیرعامل زمزم کرمانشاه تصریح کرد: اگر گروه زمزم ایران بتواند فرهنگ استفاده ازقوطی‌های‌نوشیدنی‌(CAN)رادر جامعه جا بیندازد، چه بسا ورود خطوط تولید دیگر نیز نیاز باشد. همچنان که قبلا با ورود ماشین آلات تولید نوشابه PET مصرف این نوع نوشابه در ابتدا از یک تا دو درصد تجاوز نمی کرد، در حالی که هم اکنون تولید و مصرف این نوشابه به بیش از 90 درصد رسیده است و بدیهی است که با گذشت زمان و تولید انبوه خواهیم توانست نوشابه های (CAN) را جایگزین بطری ها ی PET کنیم.
منصور خدیوی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا در اجرای برنامه ها با مشکلات و چالش ها از جمله تنگناهای قانونی و مشکلات ارزی که مشکل صنعت در کل کشور است مواجه بوده ایم که خوشبختانه با پشتیبانی مسوولان استان کاملا برطرف شده و بر اساس زمان بندی، پروژه در حال انجام است. لذا با توجه به اهداف و برنامه های تعیین شده و به یاری خدا شرکت زمزم کرمانشاه، یکی از شرکت های موفق استان خواهد بود.

نشانی : کرمانشاه ، کیلومتر ۳ جاده سنندج ، شرکت زمزم کرمانشاه
تلفن : 5- 4271684
فکس :۴۲۷۱۶۸۲