مرد آهنین آلمان

بیسمارک در یکم آوریل ۱۸۱۵ سالی که ناپلئون در واترلو شکست خورد در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. گویا ورود او مصادف با تضعیف امپراتوری فرانسه بود. بیسمارک در گوتنگین تحصیل کرد و از سال ۱۸۶۲ به عنوان نخست‌وزیر فعالیت خود را آغاز کرد. اما رسیدن به این مقام پایان جاه‌طلبی‌های سیاستمدار چیره‌دست پروسی نبود. او در سال ۱۸۶۴ رهبری پروس را در جنگ آلمان-دانمارک بر سر اشلسویگ-هولشتاین، با اتحاد به اتریش برعهده گرفت. دو سال بعد هم وی، همین مسوولیت را در جنگ پروس-اتریش به عهده گرفت و آن را با موفقیت به پایان رسانید. سال ۱۸۶۷، همبستگی آلمان شمالی تاسیس شد که در آن بیسمارک به عنوان صدراعظم صدا زده شد. در پایان جنگ پروس-فرانسه در ۱۸ ژوئیه ۱۸۷۱، ویلهلم یکم در ورسال به عنوان امپراتور (آلمانی: Kaiser) خوانده شد و از این رو، بیسمارک توانست، با همت و تلاش خود امپراتوری آلمان را تاسیس کند.

«بیسمارک»، شرح خاطرات این سیاستمدار آلمانی است که در دو جلد و ۴۴۲ صفحه در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.

در این کتاب زندگی بیسمارک از سال‌های جوانی تا رسیدن به مقام صدراعظمی در آلمان مرور و ایده این سیاستمدار آلمانی برای وحدت آلمان و چگونگی دستیابی به وحدت آلمان شرح داده می‌شود.

تلاش بیسمارک در سال‌های پس از ۱۸۷۱ یعنی پس از به وحدت رسیدن آلمان تا سال ۱۸۷۷ برای کاهش نفوذ مکتب کاتولیک در این کشور از دیگر بخش‌های این کتاب است.

«بیسمارک» از ۱۸ فصل تشکیل شده که دیدگاه سیاسی او در جوانی آغازگر فصل اول آن است. شرح مذاکرات او با شاه در کنار نامه‌های بیسمارک به رهبران کشورهای اروپایی و تشریح سیاست‌هایش که یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی و نظامی دوران خود را رقم زد، از دیگر مطالبی است که علاقه‌مندان تاریخ و به ویژه تاریخ جهان را به خواندن این کتاب ترغیب می‌کند.