اعتراض دولو به پیروزی جلال داودزاده

عکس:نصیری رییس ساواک

نامه مرتضی خطیبی به قوام صدری

محرمانه

شرکت سهامی شیلات ایران

مدیرعامل

جناب آقای قوام صدری، معاون محترم وزارت دارایی و قائم‌مقام نماینده اکثریت صاحبان سهام شرکت سهامی شیلات ایران، عطف به پی‌نوشت نامه محرمانه شماره ۵۱۷ مورخ ۱/۷/۱۳۴۶ شرکت خاویار ایران مربوط به مزایده فروش خاویار به اروپا که اصل آن قبلا به شرکت سهامی شیلات ایران واصل شده بود به عرض می‌رساند: به طوری که استحضار دارند، قبل از تصدی این جانب در شرکت سهامی شیلات ایران مدت قرارداد قبلی فروش خاویار به اروپا منقضی شده و آگهی مزایده لازم برای تعیین برنده و عقد قرارداد مجدد به مدت پنج‌سال منتشر شده بود. پس از تصدی این‌جانب، با نظر هیات‌مدیره، نسبت به بعضی از مواد آگهی با توجه به مفاد آیین‌نامه معامله دولتی تجدیدنظر به عمل آمد و مجددا آگهی منتشر گردید و در روز بیست و پنجم شهریورماه ۱۳۴۶ پاکات محتوی پیشنهادات رسیده در کمیسیون بدوی و با حضور شش نفر پیشنهاددهندگان باز و پس از تشخیص صلاحیت آنان که طی صورت‌مجلس مربوطه به امضای شرکت‌کنندگان رسید، پاکات مربوط به نرخ‌های پیشنهادی مفتوح و در نتیجه موسسه (خاویار کنتینانتال) با پیشنهاد مبلغ ۱.۷۳۷.۰۰۰دلار حائز اکثریت قیمت و برنده اول و شرکت خاویار ایران به مدیریت خانم دولو با مبلغ ۱.۷۱۷.۰۰۰دلار (۲۰هزار دلار کمتر از قیمت پیشنهادی برنده اول) رتبه دوم را حائز گردید. به این ترتیب موسسه (خاویار کنتینانتال) طبق نظر کمیسیون بدوی برنده شناخته شد و پرونده برای رسیدگی و اظهارنظر نهایی به کمیسیون عالی ارجاع گردید. ضمنا پس از اعلام نظر کمیسیون بدوی که به امضای کلیه شرکت‌کنندگان از جمله خانم دولو رسیده بود، چند نامه از طرف مشار‌الیها در این زمینه واصل گردید که عینا جهت رسیدگی به کمیسیون عالی ارجاع شد. کمیسیون عالی نیز، با توجه به مفاد نامه‌های خانم دولو محتویات پرونده، نظر خود را مبنی بر رای کمیسیون بدوی اعلام نمود،‌ اکنون پرونده در هیات‌مدیره آماده است تا پس از اعلام نظر هیات‌مدیره قرارداد لازم طبق مقررات با برنده قطعی مزایده منعقد گردد. با این وصف، چون موضوع مزایده از نظر مبلغ و مقدار و سابقه حایز کمال اهمیت است و ایجاب می‌نماید که نماینده اکثریت صاحبان سهام قبل از انعقاد قرارداد لازم از چگونگی امر استحضار حاصل نماید، لذا بدین وسیله مراتب را به پیوست فتوکپی آرای کمیسیون بدوی و عالی و نامه‌های خانم دولو اعلام می‌دارد تا در آتیه از این لحاظ خورده‌ای بر هیات‌مدیره وارد نگردد که چرا نماینده اکثریت صاحبان را در جریان این امر مهم قرار نداده‌اند. بدیهی است شرکت سهامی شیلات ایران وظیفه قانونی خود را در این مورد پس از اعلام نظر هیات‌مدیره طبق مقررات انجام خواهد داد.

نامه مرتضی خطیبی به نصیری رییس ساواک

تیمسار سپهبد نصیری با ریاست محترم سازمان اطلاعات و امنیت کل کشور،محترما اشعار می‌دارد: در تاریخ ۲۵ شهریور پیشنهادات شرکت‌کنندگان در مزایده بین‌المللی خاویار اروپا در دفتر شرکت سهامی شیلات ایران با حضور پیشنهاددهندگان باز و پس از قرائت آنها کمیسیون بدوی مزایده با رعایت مقررات آیین‌نامه معاملات دولتی موسسه (خاویار کنتینانتال) متعلق به آقای (جلال داودزاده) را حائز حداکثر قیمت و برنده مزایده مزبور اعلام نمود. سپس پرونده امر و نامه‌های وارده در این زمینه، طبق مقررات، جهت رسیدگی و اظهارنظر به کمیسیون عالی ارجاع گردید و کمیسیون مزبور، با توجه به محتویات پرونده و مفاد آیین‌نامه معاملات دولتی، نظر کمیسیون بدوی را دایر بر برنده شناختن موسسه (خاویار کنتینانتال) تایید نمود. چون این معامله از نظر مقدار و مبلغ و سابقه حائز اهمیت بود مراتب طی گزارش تفصیلی جهت اطلاع نماینده محترم اکثریت صاحبان سهام ارسال گردید.

جناب آقای قوام صدری، معاون محترم وزارت دارایی که در غیاب جناب آقای وزیر دارایی، قائم‌مقام نماینده اکثریت صاحبان سهام شرکت سهامی شیلات ایران می‌باشند، در هامش گزارش مزبور که فتوکپی آن جهت مزید استحضار به پیوست ایفاد می‌گردد، دستور فرمودند قبل از انعقاد قرارداد لازم، در مورد صلاحیت سیاسی آقای (جلال داودزاده) صاحب موسسه (خاویار کنتینانتال) و برنده مزایده فروش خاویار در اروپا از آن سازمان محترم کسب اطلاع نموده تا چنانچه نامبرده واجد صلاحیت سیاسی باشد در عقد قرارداد مزبور طبق مقررات مفاد آیین‌نامه معاملات دولتی اقدام لازم به عمل آید.

بنابراین خواهشمند است با توجه به اینکه آخرین مهلت قانونی هیات‌مدیره شرت سهامی شیلات ایران جهت اعلام نظر نهایی در این زمینه روز دوشنبه دهم مهر ماه ۱۳۴۶ منقضی می‌گردد مقرر فرمایید نظر آن سازمان را تا قبل از فرارسیدن تاریخ مزبور اعلام فرمایند.