دولو پرونده داودزاده را امنیتی- سیاسی کرد

نامه سپهبد نصیری به مرتضی خطیبی

نخست‌وزیری

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

س.ا.و.ا.ک

تاریخ: ۹/۷/۱۳۴۶

شماره: ۳۹۳۲۶/۳۲۲ ریاست هیات‌مدیره مدیرعامل شرکت سهامی شیلات ایران؛

عطف به شماره ۱۳۹/م-۸/۷/۱۳۴۶، درخصوص صلاحیت آقای جلال داودزاده، با توجه به اینکه اعلام داشته‌اید مهلت مقرر تا دوشنبه دهم [مهر] ماه می‌باشد و با توجه به اینکه مشارالیه طبق اطلاعات واصله مقیم خارج از کشور بوده و لازم است درباره ایشان و موسسه خاویار کنتینانتال چه در داخل و چه در خارج از کشور بررسی‌های دقیق به عمل آید و انجام این کار در ظرف دو روز امکان‌پذیز نیست، لذا دستور داده شد تحقیقات لازم به عمل آید که پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، مراتب به آن شرکت اعلام خواهد گردید. انجام این امر زودتر از لااقل دو ماه مقدور نمی‌باشد. لذا، با توجه به کیفیت معامله مورد نظر و فعالیت‌هایی که در این گونه معاملات همواره جریان دارد، شاید مصلحت باشد شرکت شیلات منتظر اعلام نظر ساواک در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت آقای داودزاده گردد.

نامه مرتضی خطیبی به قوام صدری

شرکت سهامی شیلات ایران

مدیر عامل

محرمانه- مستقیم

شماره: ۱۴۰/م

تاریخ: ۱۰/۷/۴۶

جناب آقای قوام صدری، معاون محترم وزارت دارایی و قائم‌مقام نماینده اکثریت صاحبان سهام شرکت سهامی شیلات ایران،

در اجرای نظر عالی در هامش گزارش ۱۳۷/م مورخ ۶/۷/۴۶ مبنی بر کسب نظر فوری از دستگاه‌های امنیتی کشور در مورد صلاحیت سیاسی آقای (جلال داودزاده) صاحب موسسه (خاویار کنتینانتال) برای عقد قرارداد فروش خاویار به اروپا به مدت پنج سال، مراتب همان روز طی نامه شماره ۱۳۹/م مورخ ۶/۷/۴۶ از سازمان اطلاعات و امنیت کل کشور استعلام گردید. سازمان مزبور طی نامه شماره ۳۹۳۲۶/۳۲۲ مورخ ۹/۷/۴۶، که فتوکپی آن جهت مزید استحضار عالی پیوسته گردیده، نظر خود را در این مورد امروز اعلام نموده است. چون آخرین مهلت قانونی برای اعلام نظر قطعی هیات‌مدیره شرکت سهامی شیلات ایران در مورد نتیجه مزایده فروش خاویار به اروپا روز سه‌شنبه ۱۰/۷/۴۶ پایان می‌یابد و چنانچه تا آخر وقت امروز برنده نهایی اعلام نگردد، شرکت‌کنندگان طبق مفاد آیین‌نامه معاملات دولتی حق خواهند داشت از پیشنهادات خود عدول نمایند. لذا با ارسال فتوکپی گزارش شماره ۱۳۷/م مورخ ۶/۷/۴۶ و فتوکپی پاسخ ساواک متمنی است نظر عالی را به عنوان قائم‌مقام نماینده اکثریت صاحبان سهام شرکت سهامی شیلات ایران در این مورد اعلام فرمایند تا هیات‌مدیره طبق دستور عمل نمایند.

نامه قوام صدری به مرتضی خطیبی

وزارت دارایی

تاریخ: ۱۱/۷/۱۳۴۶

شماره:۲۵۹۹/م

محرمانه

آقای خطیبی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شیلات ایران،

عطف به مشروحه محرمانه شماره ۱۴۰/م تاریخ ۱۰/۷/۴۶ اشعار می‌دارد:

اولا- گزارش مزبور امروز به این جانب رسیده است.

ثانیا- آقای داودزاده یکی از شرکت‌کنندگان در مزایده که این جانب عقیده داشتم راجع‌به صلاحیت سیاسی آنها تحقیق شود، امروز طی مشروحه‌ای انصراف خود را از معامله موضوع مزایده اعلام و تقاضا نموده سپرده وی مسترد شود. تقاضای نامبرده که تحت شماره ۲۶۱۸ محرمانه دفتر وزارتی ثبت گردیده، عینا به پیوست برای ملاحظه و اقدام ارسال می‌شود.بنا به مراتب مزبور، مساله تحقیق در صلاحیت سیاسی نامبرده موضوعا منتفی و بدین پیوست جریان کار مزایده خاویار باب اروپا بایستی با در نظر گرفتن منافع شرکت و توجه به انصراف آقای داودزاده از معامله تعقیب و هر چه زودتر از طرف هیات‌مدیره نسبت به آن تعیین تکلیف شود.

نامه انصراف جلال داودزاده از شرکت در مزایده خرید خاویار

تاریخ: ۱۱/۷/۱۳۴۶

وزارت دارایی- شرکت سهامی شیلات ایران

چون تا به حال نتیجه مزایده خاویار باب اروپا به این جانب جلال داودزاده، صاحب موسسه «خاویار کنتینانتال» ابلاغ نشده است و از طرفی به علل گرفتاری‌های شخصی نمی‌توانم بیش از این منتظر نتیجه ابلاغ مزایده بمانم، لذا بدین وسیله چنانچه دستور فرمایید به فوریت سپرده این جانب مسترد گردد، انصراف خود را از شرکت در مزایده مورد بحث اعلام می‌نمایم.