امـروز در تـاریـخ - ۲۲ دی ۸۹

عبدالحسین‌میرزافرمانفرما

سال ۱۲۹۰- به دستور عبدالحسین میرزا فرمانفرما عده‌ای از اهالی کرمانشاه به جرم همکاری با سالارالدوله اعدام شدند که در میان آنان پنج روحانی نیز حضور داشتند. سال ۱۲۹۰- مورگان شوستر، خزانه‌دار کل ایران که بر اثر اولتیماتوم روس برکنار شده بود با دریافت خسارت تهران را ترک کرد. وی پس از خروج از ایران کتابی تحت عنوان اختناق ایران نوشت و منتشر کرد. شوستر در این کتاب ماجرای ماموریت خود را در ایران شرح داده و ضمنا به تشریح اوضاع سیاسی ایران پرداخته است. این کتاب اولین بار در بمبئی به فارسی و بار دوم به همت اسماعیل رائین و فرامرز برزگر چاپ شد.

سال ۱۲۹۶ - باراتف ژنرال روس و افرادش خاک ایران را ترک کردند و در پی خروج آخرین نظامی روس از ایران، نیروهای انگلیسی که از طریق عراق وارد غرب ایران هم شده بودند، قصرشیرین و نیمی از استان کرمانشاه را تصرف کردند. انگلیسی‌ها در نیمه جنگ جهانی اول به بهانه در آویختن با عثمانی (متحد آلمان) که از قرن‌ها پیش بین‌النهرین (عراق امروز) را در کنترل داشت، وارد خاک این سرزمین شده بودند. در جریان جنگ جهانی اول و به‌رغم اعلام بی‌طرفی قبلی ایران، نظامیان دولت‌های متحارب (روسیه و انگلستان از یک سوی و عثمانی از سوی دیگر) به کشور وارد شده و ایران بی‌طرف را به میدان جنگ، تحریک و جاسوسی تبدیل کرده بودند. انگلیسی‌ها قبلا از جنوب و جنوب شرقی وارد ایران شده بودند. پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه، لنین به تروتسکی کمیسر نیروهای مسلح روسیه توصیه اکید کرده بود که نظامیان روسیه را از ایران خارج سازد و گفته بود که نظامیان یک دولت انقلابی نباید اشغالگر به شمار آیند و با خروج روس‌ها بود که انگلیسی‌ها یکه‌تاز میدان ایران شدند و قصرشیرین را هم تصرف کردند.

سال ۱۳۰۷- قانون تشکیل و طرز رسیدگی دیوان جزای عمال دولت به تصویب رسید.

سال ۱۳۲۰- محمد علی فرزین وزیر دربار در سن ۶۳ سالگی در تهران درگذشت.

سال ۱۳۲۵- عده زیادی از رجال و معارف با اعتراض به انتخابات در دربار متحصن شدند. در میان متحصنین افرادی مانند آیت‌الله حسن امامی (امام جمعه تهران)، آیت زاده شیرازی، سیدرضا فیروزی آبادی، دکتر محمد مصدق، دکتر احمد متین دفتری، سید مهدی فرخ، سیدمحمد صادق طباطبایی، حاج عزالممالک اردلان آشتیانی، مهندس فریور، جلال امامی، سیدحسن زعیم، رضا افشار و روزنامه‌نگارانی مانند سرمد جلالی نائینی و خلیلی نیز حضور داشتند.

سال ۱۳۴۳- طبق اعلام نخست وزیر وقت در مجلس، بهای بنزین هر لیتر دو ریال و بهای نفت هر لیتر یک ریال تنزل یافت.

سال ۱۳۴۳- قانون تشکیل سپاه ترویج و آبادی از تصویب مجلس گذشت.

سال ۱۳۴۴- بار دیگر تظاهرات عراقی‌ها علیه ایران آغاز شد. عده‌ای نیز به سفارت ایران در بغداد حمله کرده و خساراتی به بار آوردند.

سال ۱۳۴۴- متخصصین آمریکایی از پس مهار کردن چاه نفت کرمانشاه که از پانزدهم دی مشتعل شده بود برنیامدند و به آمریکا بازگشتند.

سال ۱۳۵۳- در سومین کنگره حزب ایران نوین امیر عباس هویدا، به عنوان رییس شورای‌عالی انتخاب شد.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی به مناسبت تشکیل شورای انقلاب اسلامی و احتمال کودتای نظامی شاه پیامی به ملت فرستادند و اشاره کردند به موجب حق شرعی و بر اساس رای اعتماد اکثریت قاطع ملت ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی را به نام شورای اسلامی مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد... احتمال این است که شاه خائن که در حال رفتن است دست به یک جنایت بزرگ‌تری بزند و آن یک کودتای نظامی است که کرارا تذکر داده‌ام که این آخرین ضربه اوست و لکن ملت دلیر می‌داند که در ارتش جز تنی چند سرسپرده و خونخوار از قرار مذکور در پست‌های مهم مستقر شده‌‌اند و به من نیز معرفی شده‌اند، جناح‌‌های شریف ارتش به این سرسپردگان اجازه نخواهد داد تا دست به چنین جنایتی بزنند.