گروه تاریخ اقتصاد- خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز پنج‌شنبه، 28 آبان ماه 1286 شمسی را می‌خوانید:
وثوق‌الدوله: پس باید امروز نایبان رییس و منشی‌ها انتخاب شوند؛ زیرا به طوری که گفتند باید کمیسیون‌ها از روز شنبه مشغول کار شوند، این هیات اداره‌کننده امورات مجلس هستند، باید امروز که کارى نیست اینها انتخاب شوند تا این هیات هم از روز شنبه مشغول کار شوند.
(در این موقع شروع به نوشتن ورقه انتخاب نایب رییس شد).
وثوق‌الدوله: قبل از انتخاب لازم است که عرض بکنم چون قبل از این بنده نیابت ریاست داشتم و استعفا دادم استدعایى که دارم حالا مرا انتخاب نکنند، به علت اینکه بنده را از براى کمیسیون مالیه و خارجه انتخاب کرده‌اند و به اکثریت مشاغل نمی‌شود که نیابت ریاست را هم قبول کنم؛ مستدعى هستم که بنده را به این خدمت انتخاب نکنند.
حاجى میرزا ابراهیم آقا: بسته به میل شما نیست.
نایب رییس: موکول به میل منتخبین است.
وثوق‌الدوله: چرا بسته به میل بنده هست، بنده به دلیل کثرت مشاغل نمی‌توانم از عهده انجام وظایف نایب رییسى برآیم.
نایب رییس: نیابت ریاست چندان زحمتى ندارد.
وثوق‌الدوله: من خودم داخل در کار بوده، می‌دانم بااین مشاغل خیلى سخت است.
نایب رییس: هر وقت کار داشته باشید نایب رییس دوم را معین کنید.
آقا سیدحسن تقى‌زاده: باید دانست منشى که در اینجا گفته می‌شود انتخاب شود غیر از منشی‌هاى معمولى است که چیزنویس باشد؛ این منشی‌ها در حقیقت در اداره ریاست مجلس هستند! باید از ترتیبات مجلس کاملا مستحضر و باخبر باشند.
(در این موقع اخذ رأى شد براى نیابت ریاست) (نایب رییس اول به اکثریت آرا، وثوق الدوله) (نایب رییس دوم حاجى امین‌الضرب).
آقا سیدعبدالله مجتهد: از جناب حاجى میرزا ابراهیم مجتهد شیرازى تلگرافى رسیده است.
آقاى حاجى امام جمعه: بنده اطلاع دارم، تلگراف زده‌اند که من از این استفتا و جواب آن خبر ندارم! این سوال و جواب را از قول من جعل کرده‌اند و مهر مرا هم از راه دیگر به دست آورده پاى او زده‌اند و مخصوصا در آن تلگراف نوشته شده به انجمن تبریز که اگر چنین اوراقى در آنجا منتشر شده ضبط نمایید.
آقا سیدعبدالله: باید آن تلگراف خوانده شود تا همه بدانند.
نایب رییس: این انتخاب منشی‌ها تمام شود، تلگراف خوانده می‌شود. (در این موقع به اکثریت آرا حاج سید نصرالله آقا میرزا طاهر ومیرزا مرتضى قلیخان مستشارالدوله‏ انتخاب شدند).
آقامیرزا سیدمحمدمجتهد: جناب رییس سوالى دارم! ما ممالک مشروطه را که خودمان ندیده بودیم، ولى آنچه شنیده بودیم و آنهایی که ممالک مشروطه را دیده و به ما گفتند مشروطیت موجب امنیت و آبادى مملکت است، ما هم شوق و عشقى حاصل نموده به تمام قوا از همه چیز صرف‌نظر نموده تا ترتیب مشروطیت را در این مملکت برقرار نمودیم، حالا نمی‌دانم چه شده است که در این مملکت روزبه روز هرج و مرج زیادتر می‌شود...
رییس: باید وزارت داخله امنیت بدهد مشغول هم هست.
حاجى محمد اسمعیل آقا: به موجب قانون مشروطیت شخص پادشاه مقدس است و مسوول نیستند، اما وزرا در کارهاى خود مسوول اند؛ هرگاه در یک موردى یک عیبى ببینند باید اظهار نمایند یا استعفا بدهند.
آقاى حاجى امام جمعه: فرمایشات آقا تماما صحیح است، ولى باید ملاحظه کرد عمارت شش هزار ساله را که به همت شما دو حجج اسلام و سایر آقایان منهدم کرده و از نو می‌خواهیم بناى صحیحى بگذاریم، البته این طور انقلابات خواهد شد سابق بر این اگر کارى را نمی‌کردند به واسطه مجازات بود که خائف بودند از حکام و غیره، ولى حالا که ترتیب به یک اندازه مرتب نیست! هرکس هرچه می‌تواند می‌کند به نظر بنده چنین می‌رسد که مثلا وزارت داخله مسوول امنیت این مملکت است و او هم یک حاکمى را به یک جایى می‌فرستد و مسوولیت امنیت آنجا را به عهده او وامی‌گذارد ولى او از عهده برنمی‌آید چه بکند؟ در اکثر جاها مثل سابق نمی‌شود رفتار کرد، آن شب هم عرض کردم که این مسایل عرفیه هم مثل مسایل شرعیه دو نوع است؛ یک نوع آن کثیر‌الابتلا است که همه روزه محل حاجت است، پس باید از براى این قسم چند ماده قانون مجازاتى معین کرد که وزارت داخله و حکام قانونا بر طبق آن رفتارنمایند و همین‌که این قانون به دست حکام داده شد امنیت حاصل می‌شود.
آقا سید عبدالله مجتهد: در این خصوص سابقا هم گفت‌وگو شد تا قوانین مرتب می‌شود قوه مجریه و حکام کمافى السابق با رعایت قوانین شرع رفتار نمایند.
سیدالحکما: آنچه دیده شده هیچ مملکتى مشروطیتش به این سرعت پیشرفت نکرده؛ انگلیس ششصد سال از مشروطیتش می‌گذرد، قوانین را یکى یکى وضع کرده به دست مردم دادند، همانطورى که آقاى حاجى امام جمعه فرمودند باید قوانین کثیرالابتلا را زودتر وضع کرده به دست حکام بدهند.