گروه تاریخ اقتصاد: مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز شنبه، 9 اسفند 1286 شمسی را می‌خوانید:
رئیس: واقعات دیروز در حقیقت خیلى موجب تاسف مجلس و عموم ملت است، ولى خیلى جاى شکر است که بحمدالله تعالى به‌خیر گذشت.
آقا حاج امام جمعه: عقیده من این است که این حرکت از ایرانى و ایرانى نژاد نیست و از خارجه هست که به مشروطیت متمسک گشته و می‌خواهند که صدمه به این اساس وارد بیاورند و مخصوصا امروز که شرفیاب شدیم اعلی‌حضرت فرمودند که من ملت خودم را دوست می‌دارم و نهایت اطمینان را به آنها دارم و می‌دانم که این حرکت از ملت ما نیست و از کسانى است که مخصوصا عناد دارند و ما هم آنچه لازم بود در این باب عرض رساندیم و خیلى جاى تشکر است که به فضل‌الله تعالى از این سوء حرکت به وجود مبارک بندگان اعلی‌حضرت صدمه وارد نشده است.
آقا میرزامرتضى قلى‌خان: اولا بدیهى است که به چه اندازه به خیر گذشتن این سوءقصد موجب شکرگزارى گردیده و ثانیا معلوم است که به چه اندازه نمایندگان ملت از این سوءقصد که بحمدالله واقع نشد، متاسف هستند و البته موکلین آنها هم باید به همین درجه متاسف باشند و نیز جاى تشکر است که این سوءقصد از ایرانى نبوده است و چیزی که خیلى محل تاسف است بى‌نظمى شهر و بى‌ترتیبى اداره نظمیه است و به اعتقاد بنده باید در این مساله خیلى دقت بشود.
موتمن‌الملک: عقیده بنده را آقا میرزا مرتضى قلیخان اظهار کردند هر کس بتواند به قدر قوه خود اعانه بدهد اولا وکلا بدهند و بعد سایرین به ایشان تأسى جسته خواهند داد.
آقا سید حسن تقى‌زاده: در این موقع مجلس سه وظیفه داشته دو تاى از آنها را فرمودند. یکى اظهار تاسف از این حادثه و یکى اظهار تشکر از به خیر گذشتن این واقعه غیرمترقبه. سیم اینکه تمام ملت از آن شدت رابطه و اتحادی که با شخص اعلی‌حضرت همایونى داشته‌اند امروز هم زائد على ماسبق خواهند داشت همان‌طور که شخص سلطنت با عزم راسخ اقدام فرموده در استحکام رشته ارتباط سلطنت با قوه جامعه ملى مجاهدت دارند همین‌طور مجلس شوراى ملى هم به صداى بلند ندا می‌کند که این مناسبت و ارتباط بین شخص سلطنت و قوه جامعه علیه برقرار و مستحکم بوده و خواهد بود و همان نحو که دیروز امیدوار از پیشرفت امور و اصلاح آن بودند امروز هم امیدوارند که هیات دولت و شخص اعلی‌حضرت کمال اتحاد را با ملت داشته و تمام کارها به‌خوبى اصلاح شده و در تحت انتظام بوده و خواهد بود.
آقا میرزا على آقا: بنده عقیده‌ام این است که این بلا توجه به عموم ملت داشت و منحصر به شخص مقدس اعلی‌حضرت همایونى نبود و الحمدلله از هر کجا بود تیرش به خطا رفت. اگر می‌شد چه می‌شد نمی‌دانم چه بگویم و عاجزم از تشکرات لازمه آن و اگر طورى شده بود مثل این بود که تمام ملت ایران مرده بودند و خیلى جاى تشکر است از اینکه خداوند حیات دوباره به تمام ملت ایران بخشید در این موقع تلگرافى که از طرف مجلس مقدس به ولایات شده بود، قرائت شود.
سواد تلگراف مجلس مقدس شوراى ملى:
به عموم انجمن‌هاى ولایات ممالک محروسه روز جمعه بیست و‌پنجم بعد از ظهر اعلی‌حضرت اقدس همایونى خلدالله ملکه به عزم توقف دوشبه دوشان تپه از خیابان گاریخانه عبور می‌فرمودند در حالتى که خودشان در کالسکه تشریف داشتند، ولى اتومبیل به فاصله صد قدم در جلو بود بعضى از ذوات خبیثه که هنوز معلوم نیست چه اشخاصى بوده‌اند دو نارنجک به اتومبیل انداختند چند نفر فراش و عمله‌جات جلو مجروح و تلف شدند. ولى از فضل خداوند به واسطه فاصله که کالسکه داشت ابدا آسیبى به وجود مقدس و ملتزمین رکاب نرسیده. ثانیا مراجعت به عمارت دولتى فرمودند عموم ملت دربارى درصدد تفحص و دستگیرى ذوات خبیثه و اشرار جدا هستند و ان‌شاءالله عن قریب دستگیر و مجازات خواهند شد.
رئیس: نتیجه این شد که اولا باید حکومت محلى جد و جهد نماید که مرتکب را به دست بیاورد و در ثانى به همان‌طور که آقا میرزا مرتضى قلیخان گفتند اعانه جمع شده به وراث مقتولین و خود مجروحین داده شود و نیز اجازه داده شود که یک عده کافى پلیس براى انتظام شهرى گرفته شود. مساله دیگر اینکه دیده می‌شود که بعضى در معابر تفنگ و اسلحه در دست دارند و این مخالف با انتظام شهر است هرگاه مجلس صلاح بداند موقوف شود.
وکیل‌التجار: من می‌توانم ثابت کنم از اینکه مرتکب ایرانى نبوده، زیرا که تاکنون دیده نشده ایرانیان نسبت به شاه خودشان سوءقصدى بنمایند سوء قصد که سهل است سوء ادب هم ننموده‌اند و اگر اتفاقى افتاده از جهال مملکت به واسطه خیالات فاسده خودشان بوده است و از بابت اسلحه البته بعد از اینکه حکومت بداند که نظم شهر مختل است باید قدغن نماید که کسى اسلحه برندارد.
احسن‌الدوله: بنده در خصوص نظمیه عرض می‌کنم که تاکنون نظیمه نظامنامه نداشته که از روى آن رفتار نماید. خوب است یک نظامنامه به‌زودى در ترتیب امور آنها نوشته شده به آنها داده شود که هم آنها تکلیف خود را بدانند و هم ملت.