خرید آلاسکا از تزار روسیه
قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل 1867 به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد. طبق این قرارداد، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد.

ویلیام سیوارد، وزیرامور خارجه آمریکا در کابینه‌های آبراهام لینکلن و اندرو جانسون برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرده بود.
سیوارد که عضو حزب جمهوری خواه آمریکا بود، به‌طور خصوصی به سناتور‌های متنفذ گفته بود که با این معامله، پای روس‌ها که در شمال کالیفرنیا مهاجرنشین ایجاد کرده‌اند، از قاره آمریکا قطع خواهد شد و از آنجا که بومیان قاره آمریکا (اصطلاحا سرخپوستان) از سیبریه مهاجرت کرده‌اند، اگر روس‌ها در اینجا بمانند به سرخپوستان کمک نظامی خواهند رساند و به تدریج مدعی همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپای غربی را متجاوز اعلام خواهند کرد که دردسر بزرگی خواهد بود.
آلاسکا که کانادا آن را از خاک اصلی ایالات متحده جدا کرده است، اینک یکی از ایالات پنجاه گانه این کشور است و علاوه‌بر منابع زیرزمینی از جمله نفت و جاذبه‌های توریستی و صنعت ماهیگیری دارای اهمیت استراتژیک ویژه است و ایالات متحده را در همسایگی روسیه و چین و نزدیک به ژاپن قرار داده است.
گفته شده است که کنستانتین آکساکوف مورخ ایده آلیست قرن 19 روسیه و از هواداران ادامه مهاجرت روس‌ها به قاره آمریکا اگر تا زمان فروش آلاسکا زنده مانده بود، با نفوذی که در الکساندر دوم تزار وقت داشت مانع این کار می‌شد. آکساکوف که عشق عجیبی به روسیه و روس‌ها داشت (ملی‌گرا‌بود) در تالیفات خود روزهای طلایی روسیه را پیش‌بینی کرده و نوشته است که شرط رسیدن روسیه به دوران طلایی؛ تحکیم احساس وطن‌دوستی، منع اکید مصرف الکل و تقویت فکر پیشرفت و ابتکار در روس‌ها است.
برگرفته از روزنامک