گروه تاریخ اقتصاد- مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز سه‌شنبه، 18 فروردین 1287 شمسی را می‌خوانید:

رئیس: امروز موضوع مذاکره قانون مجالس تجار است، اما قبل از شروع به قرائت آن چند مساله است که باید عرض کنم در باب اتاق تازه که کمال جد و جهد در اتمام آن می‌شود، امیدواریم که تا روز هفدهم که روز عید است، افتتاح شود و در باب مسلک وزرا هم که روز شنبه مذاکره شد به هیات وزرا نوشته شد متقبل شدند که تا سه روز دیگر مسلک خودشان را نوشته به مجلس بفرستند. دیگر تلگرافى است که از جانب سپهدار رسیده که وزارت داخله براى اطلاع فرستاده است قرائت شود. تلگراف مزبور که مبتنى بود بر استرداد چهار نفر اسیر از تراکمه متمرده و مغلوبیت آنها و استرداد 10 نفر از اسراى قوچان که فروخته شده بودند و عزیمت از آن مکان با اردو به سمت گنبد قابوس و کوکلان قرائت شد.
رئیس: خیلى مژده بزرگى است براى وکلا و ملت خوب است که احساسات وکلا و احساسات ملت توسط وزارت داخله تقدیم حضور اعلیحضرت بشود و خود جناب وزیر داخله هم جواب این تلگراف را خواهند داد.
احسن‌الدوله: خوب است به اولیاى دولت نوشته شود که قدغن نمایند برده‌فروشى در ایران موقوف بشود.
رئیس: لایحه در این باب باید مرقوم دارید تا مطرح شود.
(در این موقع شروع به قرائت قانون مجالس تجارتى ایران شد).
وکیل‌التجار: قبل از شروع به قرائت عرض می‌کنم که این رکلمان است و باعث تضییع اوقات مجلس خواهد شد.
رئیس: چون قبل از وقت موضوع مذاکرات امروز همین قانون معین شده و نیز بدوا گویا این قانون را هیات رئیسه دیده و بعد راجع به کمیسیون کرده‌اند. در این صورت باید قرائت شود. حالا هم قرائت اول است نباید بحث و ایراد شود. (شروع به قرائت قانون شده، پس از ختم قرائت اول مجددا شروع به مذاکره مطالب دیگر گردید.)
حاج سید عبدالحسین شهشهانى: در باب تلگراف قصر‌شیرین خوب است جواب داده شود.
رئیس: در کمیسیون رئیسه اقدامات خواهد شد. الان خارج از موضوع است و این رقعه‌ای است از وزارت داخله قرائت می‌شود.
قرائت شد قریب به این مضمون: (دو مساله است که اقدم از همه امور است و بنده این دو مساله را از همه امور مقدم می‌دانم و بلکه از واجبات می‌دانم؛ یکى نظم امور حکومت دارالخلافه و ترتیب پلیس و یکى نظم طرق و شوارع. قرارداد هر دو را نوشته فرستادم که هرچه زودتر ملاحظه نموده و تصویب کرده بفرستند، ولى به تاخیر افتاده از یک طرف حکومت بى‌تکلیف است و از یک طرف ملت به طور سختى مطالبه نظم و امنیت می‌نماید، لهذا خواهشمند است که در اول وهله این قرارنامه‌ها را ملاحظه و مذاکره و تصویب نموده بفرستند تا به موقع اجرا گذاشته شود.)
رئیس: این کاغذی است که وزیر داخله نوشته است و این نظامنامه‌ای است راجع به پلیس و یکى هم راجع به قراسواران و یکى مساله راجع به حکومت شهر است و یک لایحه هم در باب بودجه وزارت داخله است که باید اینها زودتر از مجلس بگذرد، حال خوانده می‌شود. اگر صلاح می‌دانید راجع به کمیسیون بشود که ملاحظه شده بیاید به مجلس.
آقا سیدحسن تقى‌زاده: من تعجب دارم که چرا پلیس را در نظامنامه اختصاص بدارالخلافه می‌دهند آیا تمام مملکت پلیس نمی‌خواهد، پس باید طورى نوشته شود که براى تمام مملکت کافى باشد.
رئیس: صحیح است حالا خوانده می‌شود اگر ملاحظاتى در آن باشد در کمیسیون می‌شود.
(در این موقع شروع به قرائت نظامنامه پلیس شد.)
رئیس: حالا تصویب می‌نمایید رجوع به کمیسیون شود.
آقا سید حسن تقى‌زاده: بنده تکرار می‌نمایم مطلب خود را که قانون پلیس هر شهر نباید علیحده نوشته شود و در همین نظامنامه به تغییر و تبدیل چند ماده که نسبت به جمعیت هر شهر به یک عده پلیس ترتیب داده شود ممکن است درست شود. دیگر اینکه تمام آنها نصیحت است، جزو انتظام نیست. خوب است آن مواد هم در حاشیه نوشته شود.
حاج سید نصرالله: کمیسیونی است که جناب دکتر ولى‌الله خان و جمعى دیگر در آن هستند که خیلى خوب است رجوع به آن کمیسیون بشود.
آقا سید حسن تقى‌زاده: هر قانونى باید رجوع به کمیسیون مناسب آن بشود. اگر نظامنامه جنگ باشد به کمیسیون نظامى و همچنین هر نظامنامه کمیسیون آن باید به مناسبت آن نظامنامه باشد و در این کمیسیون هم باید یک نفر از علما و فقها باشد براى شرعیات آن و اقلا باید این کمیسیون مرکب از 6 نفر باشند.
رئیس: حالا معلوم می‌شود که اکثریت آرا بر این است که این نظامنامه پلیس رجوع به کمیسیون بشود.
(اکثر تصویب نمودند).