۱۸۲۷: ناوگان مشترک قدرت‌های اروپایی مرکب از انگلستان، روسیه و فرانسه در جنگ دریایی «ناوارینو» ناوگان عثمانی را نابود کرد و این رویداد به استقلال یونان انجامید که قرن‌ها در کنترل عثمانی بود. یونان از زمان فیلیپ پدر اسکندر مقدونی، دیگر استقلال نداشت و به ترتیب توسط مقدونی‌ها، رومی‌ها و رومی های شرقی (دولت قسطنطنیه) اداره می شد و پس از نشستن دولت عثمانی برجای روم شرقی، یونان مانند سایر مناطق قلمرو این دولت به دست عثمانی‌ها افتاده بود. 1944: استالین و چرچیل رهبران شوروی و انگلستان در مذاکرات مسکو موافقت کردند پس از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی به صورت مناطق نفوذ میان دو دولت قسمت شود. «تاریخ» نشان داد که پس از جنگ، استالین همه اروپای شرقی را زیر نفود شوروی قرار داد که نتیجه اش نامیده شدن شوروی و اقمارش از سوی چرچیل به «پرده آهنین» و آغاز جنگ سرد بود.

1944: انقلاب کارگران و دانشجویان در گواتمالا برضد دیکتاتوری پیروز شد.

1944: بر اثر انفجار یک مخزن گاز مایع در شهر کلیولند آمریکا ۱۳۰ تن کشته شدند و ساختمان‌های واقع در ۳۰ خیابان ویران شدند یا آسیب دیدند.

1960: اجرای تصمیم دولت آمریکا نسبت به تحریم اقتصادی کوبا که قبلا اتخاذ شده بود از چنین روزی آغاز شد که به‌رغم تغییرات متعدد در سیاست‌های کوبا هنوز ادامه دارد.

1975: نخستین معامله گندم و نفت میان آمریکا و شوروی انجام شد. پنج میلیون تن گندم در برابر ۱۰ میلیون تن نفت. روسیه از سال ۲۰۰۰ به این سو دارای مازاد گندم شده و به صورت یک صادرکننده گندم در آمده است.