شیوه پذیرش جنسیتی در کنکور 87 اعلام شد

معاون سازمان سنجش آموزش کشور ضمن توضیح نحوه پذیرش جنسیتی در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی کنکور ۸۷ گفت: پذیرش جنسیتی در کنکور از وزارت علوم و بهداشت به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ می‌شود.

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با مهر افزود: سازمان سنجش طبق آنچه از طرف وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ابلاغ می‌شود در پذیرش داوطلبان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه پذیرش جنسیتی تنها درباره تعداد محدودی از رشته‌های کنکور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: با توجه به نیاز وزارتخانه‌های بهداشت و علوم در این رشته‌ها پذیرش جنسیتی صورت می‌گیرد.

پذیرش جنسیتی در گروه علوم ریاضی به نفع دختران و در گروه علوم تجربی به نفع پسران خواهد بود.

وی اظهار داشت: نحوه پذیرش جنسیتی دانشجو در کنکور ۸۷ مانند کنکور سال گذشته است و تعداد رشته‌هایی که در آنها پذیرش جنسیتی صورت می‌گیرد نیز در مقایسه با سال گذشته تغییر نکرده است.

همچنین مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی از پذیرش جنسیتی در برخی رشته‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنکور سراسری خبر داد و دلایل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این نوع پذیرش را تشریح کرد.

سید امیر محسن ضیایی افزود: وزارت بهداشت در خصوص اعمال سهمیه جنسیتی در پذیرش داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی دسترسی عادلانه داوطلبان برای رشته‌های مورد علاقه و نیاز کشور به آن رشته تحصیلی و نحوه تامین نیروی انسانی آن را در نظر می‌گیرد، بنابراین ممکن است به نظر بیاید در برخی از رشته‌ها پذیرش به صورت جنسیتی خاص صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی گفت: این در حالی است که ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جزو وظایف ذاتی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه سلامت در همه سطوح را تربیت کند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در برقراری عدالت جنسیتی در پذیرش دانشجو به انجام رسانده است. عدالت به معنای قرار دادن هر چیز به جای خود بوده و به معنای تساوی نیست.

مدیر کل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی یادآور شد: برقراری عدالت در دسترسی به آموزش عالی یکی از مهمترین اهداف وزارت بهداشت در بخش آموزش پزشکی است و در این میان تلاش کرده است این مهم را تامین کند.

وی گفت: در این میان طبیعتا برای ارائه خدمات درمانی در عرصه‌های گوناگون نیاز به تربیت نیروی انسانی از هر دو جنس است تا جامعه اسلامی‌ما بتواند به‌طور متوازن از خدمات حرفه‌ای و موثر این افراد استفاده کند.

ضیایی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد: در واقع وزارت بهداشت تلاش کرده است که حداقل لازم از هر جنسیت برای ارائه خدمات را تامین کند یا حتی در بعضی رشته‌ها به تناسب شرایط تحصیل و یا وضعیت خدمت ظرفیت را به طور کامل در اختیار بک جنسیت قرار دهد نظیر رشته تخصصی زنان و زایمان، مامایی و بهداشت خانواده که به صورت انحصاری برای خانم‌ها و رشته مبارزه با بیماری‌ها و فوریت‌های پزشکی که به صورت انحصاری برای آقایان اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی اضافه کرد: اعمال سهمیه‌های جنسیتی برای تامین حداقلی نیازهای کشور است و با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش‌ها و تشکیل رشته‌های جدید امکان رقابت موثر و جدی برای رشته‌های مورد علاقه همه داوطلبان ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی میسر است.