علی احمدی: استیضاح را مسکوت بگذارید

گروه جامعه- درست یک روز پس از آنکه موسی قربانی از جمع‌آوری ۵۰ امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و غلامحسین الهام اعلام کرد که باید به وزرا فرصت داد، علی احمدی وزیر آموزش و پرورش قاطعانه بیان کرد که «به لطف خدا استیضاحی در کار نیست». برابر خبری که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، علی احمدی معتقد است که او همه حرف‌هایش را در مجلس شورای اسلامی زده و تمامی ابهام‌ها و پرسش‌های نمایندگان کمیسیون آموزشی و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان مجلس را نیز برطرف کرده است، اما وزیر آموزش و پرورش در حالی نسبت به استیضاح نشدنش اطمینان پیدا کرده که در روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خواستار آن شده تا «ماجرای استیضاحش مسکوت بماند».

موافق استیضاح نیستیم

اما گویا گفته‌های وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون مجلس هشتم و به احتمال رایزنی‌هایی که او با نمایندگان انجام داده مثل استیضاح‌های مجلس هفتم، نمایندگان را از پیگیری آن منصرف کرده است.دیروز سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیستیم، گفت: وزیر آموزش و پرورش کارآمد بوده ولی نیاز فرهنگیان نیز زیاد است.وی ادامه داد: ما با وزیر آموزش و پرورش مشکلی نداریم، بلکه فرهنگیان مشکل دارند و باید این مشکلات حل شود.

موسوی به دستورالعمل «ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش» نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از نرمش و دانایی معاونان وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح این دستورالعمل تشکر می‌کنم، اما هنوز خواسته فرهنگیان انجام نشده است و آن‌ها گله‌مند هستند.

موسوی اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش با توجه خاصی که به مسائل فرهنگیان دارد باید در ارتباط با مشکلات فرهنگیان، اضافه‌کاری مناطق محروم و وضعیت معلمان حق‌التدریس فعالیت کند. وی به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس اشاره کرد و افزود: فرهنگیان نخبگان جامعه هستند و باید به مشکلات آن‌ها توجه کرد. در این میان زکریا یازرلو، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: افراد درون آموزش و پرورش، نخست باید دانا سپس توانا باشند و آنگاه مقبول واقع شوند.

سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز شد

در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد نمایندگان از پیگیری طرح استیضاح وزیر منصرف شده‌اند، علی احمدی همچنان برنامه‌های مورد نظر را اجرا می‌کند.

او دیروز با بیان این‌که کسری بودجه این وزارتخانه زمین‌گیرمان کرده است، گفت: مبلغ ۲۴‌میلیارد تومان سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس ۱۸ استان کشور امروز واریز می‌شود.

به گزارش فارس، علیرضا علی‌احمدی در مراسم پایانی اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: باید در بدنه آموزش و پرورش تعامل داشته باشیم. مشکل اصلی که در این مسیر وجود دارد این است که نمی‌دانیم چگونه فاصله ارسال پیام بین ستاد و صف را کم کنیم.وی به پیشنهادات و اقدامات پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تشکیل ستاد صندوق رفاه فرهنگیان یا ترمیم فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از برنامه‌های ماست.

علی‌احمدی به تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و ادامه داد: شاید فعالیت این معاونت با برنامه صندوق رفاه فرهنگیان گره بخورد و شاید نیاز به معاونت اقتصادی باشد. وی به تصویب سازمان‌ توسعه مشارکت‌های مردمی و غیر دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: این لایحه در شورای نگهبان تایید شد و در مرحله ابلاغ است که باید از آن پتانسیل‌ها استفاده کنیم و زمینه مشارکت مردم نه تنها در بخش تامین منابع مالی بلکه در فرآیند تعلیم و تربیت را فراهم کنیم.

علی‌احمدی با بیان این‌که باید مرخصی مناطق محروم و هزینه رفت و آمد دانش‌آموزی را بپردازیم، گفت: فرمولی که برای سرانه دانش‌آموزی وجود دارد، اشتباه است.

وی ادامه داد: آن زمان که در دانشگاه بودم متوجه شدم هزینه سرانه‌ که به ازای یک دانشجو در نظر گرفته می‌شود، برای دانشگاه‌های مناطق محروم به ضرر است. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در آینده باید در نحوه محاسبه سرانه دانش‌آموزی تغییر ایجاد کنیم، مبلغی را در اختیار مدارس قرار داده و مبلغی نیز در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار دهیم تا خودشان تصمیم‌گیری کنند.

علی‌احمدی در خصوص سهام عدالت ویژه فرهنگیان گفت: شرکت تعاونی سهام عدالت، مدارکی را از آموزش و پرورش استان‌ها خواسته است که این مدارک را به این تعاونی‌ها ارائه دهد. وی به فعالیت نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: به دنبال این هستیم که با یک برنامه ۲ تا ۵ ساله پرونده نهضت سوادآموزی را ببندیم و قول دادیم که بعد از آن همکاران نهضتی‌ را جذب آموزش و پرورش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارس غیر انتفاعی باید کیفیت کار داشته باشند، کارشناس تحقیقات در استان‌ها نباید تعطیل شود، بلکه باید مورد توجه جدی قرار گیرد و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی تقویت شود. وی به حضور روحانیون و بانوان در مدارس اشاره کرد و گفت: روحانیون می‌توانند در مسند معاون پرورشی فعالیت کنند و باید حضور زنان نیز در سطح مدیریتی آموزش و پرورش افزایش یابد.