معضل اعتماد  در تجارت جهانی

به عقیده رئیس صندوق بین‌المللی پول، تجارت جهانی درگیر مشکل اعتماد است. هنگامی که از او پرسیده شد آیا وضع تعرفه می‌تواند طرفین را به مذاکره وادار کند گفت: «من فکر می‌کنم در اینجا مساله اعتماد مطرح است و این اعتماد باید حفظ شود.»

لاگارد که در نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن شرکت کرده بود در گقت‌و‌گویی اظهار کرد: «مساله اعتماد میان شرکای تجاری باید حل شود.» او افزود: «هنگامی که گردانندگان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در مورد شرایط و قوانین تجارت اطمینان ندارند و نمی‌دانند چه تعرفه‌هایی باید بپردازند، پا پس می‌کشند و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند یا صبر می‌کنند و همه‌چیز را به تاخیر می‌اندازند.»

لاگارد تصویر کنونی جهانی را روشن می‌داند؛ اما عقیده دارد ابرهای تیره‌ای از راه می‌رسند. تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و سیاست‌های حمایت‌گرایانه از جمله این مشکلات هستند.  دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن درباره گسترش همکاری‌های تجاری استقبال کرده و رویکرد موردنظر خود در تجارت را رویکردی دوجانبه عنوان کرد؛ اما لاگارد عقیده دارد این کافی نیست و راه مبارزه با عدم توازن تجاری آن است که همه کشورها بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

به گفته لاگارد، در سه سال اخیر شاهد گسترش قوانین حمایت‌گرایانه بوده‌ایم. مساله مالکیت معنوی به قوت خود باقی است. مساله شرکت‌های تابعه و شرکت‌های دولتی وجود دارد که باید به بحث گذاشته شود. برای ایجاد تجارت آزاد باید این مسائل حل‌وفصل شوند. توسعه سازوکارهای تجاری قانون‌محور چندجانبه و رویکردی مشارکتی به مقررات، سبب بهره‌مندی همگانی از منافع فناوری‌های مالی نوین خواهد شد.

لاگارد خواستار عزمی استوار برای بررسی مسائل تجاری شد. او گفت: «در نهایت سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ فراتر از مرزها فعالیت می‌کنند، آنها مرزی نمی‌شناسند. تجربه به ما نشان داده است که قوانین، تعرفه‌ها و موانع تجاری که به‌طور یک‌جانبه وضع می‌شوند، موثر نیستند.»

lagard screen