از بالا بودن حجم ترافیک روزانه و آلودگی هوا گرفته تا جرم و جنایت و فاصله طبقاتی میان مناطق شمالی و جنوبی از جمله مشکلاتی است که شهروندان از آنها به‌عنوان موانع احساس آرامش و آسایش در این شهر یاد می‌کنند. طی ماه‌های اخیر نیز با تغییر مدیریت شهری یکی از خواسته‌های اولیه شهروندان در نظرسنجی‌های مختلف کاهش و حذف تدریجی این چالش‌ها بوده است. در این میان اما حاد بودن یا نبودن مشکلات از دیدگاه شهروندانی که در مناطق مختلف پایتخت زندگی می‌کنند متفاوت است. به‌عنوان مثال ممکن است بسته به آنکه شهروندان در کدام یک از مناطق شهری زندگی می‌کنند، یک مشکل را مهم‌تر یا کم اهمیت‌تر تلقی کنند. آلودگی هوا از جمله چالش‌های جدی این شهر است که اگرچه از نگاه همه شهروندان دغدغه‌ای جدی محسوب می‌شود اما میزان اهمیت آن از نگاه شهروندان مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است.

کمبود وسایل حمل و نقل عمومی نیز از جمله مشکلاتی است که میزان حاد بودن یا نبودن آن از دیدگاه شهروندان بسته به آنکه در کدام منطقه شهری زندگی می‌کنند متفاوت است. در یک نظرسنجی که ازسوی شهرداری در ماه‌های گذشته از شهروندان مناطق مختلف پایتخت انجام شد مشخص شده است که از دیدگاه شهروندان مناطق ۱۷، ۲۱ و ۵ کمبود وسایل حمل و نقل عمومی یک چالش جدی تلقی می‌شود. بعد از این مناطق، ساکنان مناطق ۲،۳ و ۱۱ نیز این موضوع را دارای اهمیت زیاد می‌دانند. در عین حال ساکنان منطقه ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اهمیت این موضوع را کمتر از سایر ساکنان شهر عنوان می‌کنند.

علاوه بر این مشکلی همچون فاصله شمال و جنوب پایتخت مشکلی است که از نظر بسیاری از شهروندان مناطق ۲۲گانه شهر تهران مهم تلقی شده است. به‌طوری که ۶/ ۸۶ درصد از شهروندان این موضوع را یک چالش حاد برای شهر تهران عنوان می‌کنند و در همین راستا خواستار کاهش این فاصله میان مناطق مختلف شهر تهران هستند. کارشناسان و جامعه‌شناسان شهری می‌گویند مساله «کاهش فاصله شمال تا جنوب شهر» از سه دهه گذشته مطرح شده است. برای آنکه مدیران شهری به این هدف نیز جامه عمل بپوشانند اقداماتی هم انجام داده‌اند. مثل آنکه یک پادگان قدیمی در جنوب شهر را به یک فرهنگسرا تبدیل کردند. یا آنکه با ساخت بزرگراه امام علی عنوان شد که دیگر دسترسی به مناطق شمالی شهر به راحتی برای ساکنان محلات جنوبی شهر امکان‌پذیر است. اما سوال اینجاست که آیا اساسا امکان کاهش فاصله شمال تا جنوب شهر بدون ایجاد تغییرات اساسی در ساختار جامعه ممکن است؟ به گفته کارشناسان اقداماتی که تاکنون انجام شده به نوعی بردن خدمات به محلات کم‌برخوردار است اما واقعیت این است که اینها تغییر اساسی در وضعیت گروه‌های کم‌درآمد ایجاد نمی‌کند.