هفتم مهرماه امسال اگرچه رونمایی از شش نردبان ۶۴ پله برای امدادرسانی به بلندمرتبه‌های بحران‌زده به‌عنوان گام مثبتی در نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی قلمداد می‌شود، اما آمارها همچنان از فاصله داشتن با نقطه مطلوب حکایت دارد. البته در این میان خبر مثبت دیگری از تفاهم‌ میان معاونت شهرسازی و خدمات شهری شهرداری تهران برای تغییر مسیر امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه نیز منتشر شد. این تفاهم‌نامه با هدف رفع برخی چالش‌ها و مشکلات موجود از منظر آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به‌ویژه در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد، بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های عمومی و تجمیعی و پرخطر، امضا شده است. یکی از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه درخصوص تغییر کاربری و احداث طبقات مازاد بر پروانه ساختمانی است که از این پس قبل از هر اقدامی باید از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی استعلام لازم صورت گیرد.

در متن این تفاهم‌نامه آمده است، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مجریان یا سازندگان ساختمان‌ها باید دوره‌های آموزشی تخصصی آتش‌نشانی موردنظر را گذرانده و مدارک لازم را از سازمان آتش‌نشانی دریافت کنند و در بند دیگری از تفاهم‌نامه درخصوص معابر کم‌عرض که خودروهای آتش‌نشانی برای رسیدن به محل حوادث با مشکلاتی مواجه هستند، در فاصله‌های ۹۰ متری شیرهای هیدرانت یا لوله‌های خشک آتش‌نشانی نصب می‌شود تا امکان انجام عملیات آبرسانی برای اطفای حریق از سوی آتش‌نشانان در زمان مناسب فراهم شود.

همچنین کارگروه مشترک شهرسازی و معماری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، بررسی‌های لازم برای نصب پلکان دوم(پله فرار) در فضای مازاد ساختمان‌های احداث شده را انجام می‌دهند و به‌منظور تدوین راهکارهای اجرایی و کاربردی ایمنی در ساخت‌و‌ساز‌های شهری، با رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط آتش‌نشانی با هدف توسعه ایمنی شهروندان، کمیته تخصصی تشکیل دهند.

درخصوص ساختمان‌های با ارتفاع بیش از ۹ متر نیز که در معابر با عرض کمتر از ۶ متر قرار دارند(با توجه به اینکه نردبان‌های دستی نمی توانند در ارتفاع بیش از ۹ متر عملیاتی شوند)، ساختمان‌ها در همه بخش‌ها باید به شبکه بارنده متصل به لوله آب آتش‌نشانی ورودی از طریق نصب شیر فلکه قابل کنترل، مجهز شوند، همچنین در مورد مقررات ساختمان‌های بیش از ۷ طبقه روی سطح زمین، در کمیسیون مشترک سازمان آتش‌نشانی و اداره‌کل ساختمان و معماری معاونت شهرسازی، موارد مربوطه مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.