بازی با پردازنده‌های پر قدرت

پس از برگزاری نمایشگاه آخرین تکنولوژی‌های فناوری در لاس وگاس آمریکا محصولات بیشماری برای ارائه به بازار رقابت معرفی شدند. محصولاتی که از نظر کیفیت و فناوری سرآمد و مورد توجه کاربران هم هستند. در ادامه مقایسه دو لپ‌تاپ مخصوص بازی آلین وار و ام اس آی که در نمایشگاه CES به نمایش درآمدند، می‌خوانید.

  لپ‌تاپ گیمینگی با قابلیت ارتقای پردازنده و کارت گرافیک

شرکت Alienware در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ یک لپ‌تاپ گیمینگ با قابلیت تعویض و ارتقای پردازنده، کارت گرافیک و سایر اجزایش رونمایی کرد.

همان‌طور که می‌دانید در لپ‌تاپ‌ها نمی‌توانید کارت گرافیک یا پردازنده را به راحتی تعویض کرده یا ارتقا دهید. حتی برخی مدل‌های جدید امکان تعویض رم یا حافظه را نیز از کاربر گرفته‌اند. در عوض Alienware با لپ‌تاپ گیمینگ جدید Area-۵۱m خود این محدودیت‌ها را برداشته و در واقع یک پی‌سی گیمینگ را در پوسته یک لپ‌تاپ گنجانده است. این لپ‌تاپ همچنین عنوان قوی‌ترین لپ‌تاپ دنیا را نیز در اختیار دارد. Area-۵۱m در واقع از قطعات یک کامپیوتر و نه یک لپ‌تاپ استفاده می‌کنید و پردازنده و کارت گرافیک را به شکل یک ماژول می‌توانید تعویض کنید.

برخلاف اکثر سازندگان که کاربر را از باز کردن لپ‌تاپ خود منع می‌کنند Alienware حتی با انتشار راهنماهایی این‌کار را به کاربر آموزش می‌دهد.

این لپ‌تاپ از پردازنده‌های دسکتاپی نسل نهم اینتل Core i۷-۸۷۰۰ یا Core i۷-۹۷۰۰K یا Core i۹-۹۹۰۰K بهره می‌برد که قوی‌ترین پردازنده گیمینگ دنیا برای کامپیوترهاست.Area-۵۱m را می‌توانید با کارت گرافیک GeForce RTX ۲۰۸۰ نیز سفارش دهید؛ البته نه نسخه لپ‌تاپی ضعیف‌تر، بلکه نسخه اصلی که قابلیت آورکلاک را نیز دارد تا اختلاف آن با یک کارت گرافیک بزرگ پی‌سی به حدود ۵ تا ۱۰ درصد برسد. به لطف مادربورد Z۳۹۰ درون این لپ‌تاپ به‌صورت تئوری می‌توانید هر پردازنده سازگار با این چیپ‌ست را روی آن نصب کنید؛ البته با توجه به مصرف انرژی و منبع تغذیه.

در مورد کارت‌های گرافیک اما Alienware کارت‌های ویژه‌ای انجام داده که می‌توان آنها را با کارت درون لپ‌تاپ تعویض کرد. نکته دیگر اینکه با وجود باتری بزرگ ۹۰ واتی این لپ‌تاپ تنها می‌تواند حدود ۴۵ دقیقه دوام بیاورد. همچنین دو آداپتور بزرگ برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده که یکی ۱۸۰ واتی و دیگری بسته به انتخاب کارت گرافیک شما ۱۸۰، ۲۴۰ یا ۳۳۰ واتی خواهد بود. ایده این است که وقتی می‌خواهید از لپ‌تاپ خود استفاده‌های سبک و پرتابل داشته باشید تنها آداپتور کوچک را حمل کنید و هنگام بازی یا کارهای سنگین هر دو را به دستگاه متصل کنید.

در بخش صفحه‌نمایش هم چندین گزینه برای انتخاب وجود خواهد داشت. صفحه‌نمایش ۳/ ۱۷ اینچی ۱۰۸۰p این دستگاه را از نرخ فریم ۶۰ تا ۱۴۴ هرتز و با G-Sync یا ردیاب چشم Tobii می‌توانید سفارش دهید. این لپ‌تاپ همچنین دو اسلات PCIe M.۲ SSD و یک جایگاه‌هارد درایو دارد و می‌توانید تا ۶۴ گیگابایت حافظه رم ۲۴۰۰Mhz نیز در آن قرار دهید.

Area-۵۱m از نظر درگاه‌ها هم چیزی کم ندارد. یک درگاه تاندربولت ۳، سه درگاه USB ۳.۱، یک درگاه HDMI ۲.۰، miniDisplayPort، اترنت و درگاه کارت گرافیک خارجی Alienware. وزن این لپ‌تاپ غول‌آسا هم ۸۶/ ۳ کیلوگرم خواهد بود.

قیمت پایه این محصول ۲۵۵۰ دلار و زمان عرضه آن هم ۹ بهمن ماه اعلام شده است. با این قیمت می‌توانید لپ‌تاپ را با پردازنده Core i۷-۸۷۰۰، کارت گرافیک RTX ۲۰۷۰، یک ترابایت‌هارد دیسک، ۸ گیگابایت رم و صفحه‌نمایش ۱۰۸۰p ۶۰Hz سفارش دهید. با اینکه این مشخصات با حداکثر توان لپ‌تاپ فاصله زیادی دارد اما از آنجا که در آینده امکان ارتقا وجود دارد خیالتان تا حد زیادی راحت خواهد بود.

  MSI با کارت گرافیک NVIDIA RTX

شرکت MSI هم طبق انتظار چند مدل لپ‌تاپ گیمینگ جدید خود را با کارت‌های گرافیک انویدیا RTX به CES ۲۰۱۹ آورد.

  GS۷۵، GS۶۵ و GE۷۵.

لپ‌تاپ گیمینگ MSI GS۷۵ از جدیدترین پردازنده نسل هشتمی اینتل Core i۷ در کنار کارت گرافیک NVIDIA RTX ۲۰۸۰ به همراه یک اسپیکر قدرتمند و صفحه‌نمایش ۳/ ۱۷ اینچی ۱۴۴Hz از نوع IPS استفاده می‌کند. این مدل تنها ۱۹ میلی‌متر ضخامت دارد که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ عالی است.

مدل کوچک‌تر MSI GS۶۵ در واقع جانشین مدل قبلی GS۶۵ Stealth می‌شود و اندازه کوچک‌تر و صفحه‌نمایش ۶/ ۱۵ اینچی دارد. این مدل از کارت NVIDIA RTX ۲۰۷۰ Max-Q استفاده می‌کند و با پردازنده‌های جدید اینتل در بدنه‌ای به وزن ۸۸/ ۱ کیلوگرم عرضه خواهد شد. به این ترتیب با لپ‌تاپی بسیار قوی‌تر اما نه‌چندان سنگین‌تر از مک‌بوک پرو اپل مواجهیم. با این‌حال اگر بهترین عملکرد را می‌خواهید لپ‌تاپ MSI GE۷۵ Raider برای شماست. این لپ‌تاپ شاید اصلا سبک و باریک نباشد اما در عوض عملکرد سریع‌تری دارد، سیستم خنک‌کننده آن قوی‌تر است و درگاه‌های بیشتری هم پیش روی شما خواهد بود. پردازنده Core i۷ و کارت گرافیک RTX ۲۰۸۰ هم به‌صورت پیش‌فرض برای این مدل در نظر گرفته شده است. MSI هنوز جزئیات بیشتر یا قیمت و زمان عرضه این لپ‌تاپ‌ها را اعلام نکرده است.