جشنواره‌ای برای پرنده ایرانی

زاغ بوور

تا به حال اسم زاغ‌بور به گوشتان رسیده؟ پرنده‌ای خوش‌صدا و نخودی رنگ که فقط در ایران زندگی می‌کند و دیدنش آرزوی بسیاری از طبیعت‌دوستان است. با توجه به اهمیت این گونه، اوایل آذرماه هر سال در حوالی شاهرود، جشنواره زاغ بور برگزار می‌شود. امسال ما هم اتفاقی مهمان این جشنواره بودیم و توانستیم بیشتر با این پرنده، زادگاه، شیوه زندگی و نکات مهم دیگر در مورد آن، آشنا شویم. در دو روزی که در شاهرود و مناطق اطرافش بودیم با رقص‌های محلی گوناگونی آشنا شدیم، سری به پارک ملی کویر زدیم و آموختیم که در سال‌های نه چندان دور، دسته‌های بزرگی از گورخر در این دشت می‌گشتند. شب‌ها کنار آتش نشستیم و به داستان‌های جذابی گوش دادیم که فقط مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها آنها را بلدند. از غرفه‌های صنایع‌دستی، سوغاتی خریدیم و فهمیدیم چگونه از زمان‌های قدیم شاهرودی‌ها همیشه در خانه انگور داشتند.

  جشنواره آدم برفی

n3425193-5708092 copy

همچنین سال گذشته در حوالی بهمن، وقتی که برف به خوبی زمین‌ها را پوشانده بود، همراه با یک گروه کوچک از مسافران، برای جشنواره آدم برفی راهی پیست دیزین شدیم. محوطه مجزایی به ساخت آدم برفی اختصاص داده شده بود و مردم در سنین مختلف با دقت، مشغول ساختن آدم برفی بودند. چند ساعت بعد چندین آدم برفی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف روی سطحی ایستاده بودند و به مردمی نگاه می‌کردند که با تیوپ‌ها لیز می‌خوردند و یا سعی می‌کردند در کارگاه‌های یکروزه، اسکی یاد بگیرند. جشنواره‌ آدم برفی دیزین فرصت خوبی برای آشنایی با تفریحات زمستانی نزدیک پایتخت بود و برای من هنوز یادآور طعم آش رشته داغ و چای زغالی است.

  عطر نرگس در بهبهان

IMG_20180127_081254-1280x640 copy

اگر سرمایی هستید و حوصله برف بازی ندارید، برایتان از جشنواره‌ دیگری خبر آورده‌ایم. چند سال پیش در اواسط زمستان در یکی از سفرهایم به خوزستان، مسیرمان به شهر بهبهان افتاد؛ شهری که زمین‌های بزرگش زیر کشت گل نرگس بودند و عطر این گل دوست‌داشتنی تمام شهر را پر کرده و جشنواره‌ برداشت گل نرگس در جریان بود. در بهبهان کشاورزانی را دیدیم که دسته‌های بزرگ گل نرگس را جدا می‌کردند تا آنها را به شهرهای دیگر برسانند و به ما چیزهای زیادی درباره گل نرگس آموختند. مثلا یاد گرفتیم که چند نوع گل نرگس در این شهر می‌روید و یا اینکه اهالی معتقد بودند، قدمت کشت این گل در بهبهان به قبل از میلاد حضرت مسیح باز‌می‌گردد. در طول جشنواره امکان دیدن جاذبه‌های دیگر بهبهان هم فراهم بود و گردشگران بسیاری مشغول خریدن پیازها و گلدان‌های نرگس بودند.

  جشن کشف آتش

جشن سده

از قرن‌ها پیش در آخرین روز چله‌ بزرگ، یعنی دهم بهمن ماه ایرانیان جشنی باشکوه به‌نام «جشن سده» را برگزار می‌کنند. حدود دو سال پیش به همراه گروهی از گردشگران در روستایی حوالی یزد بودیم و توانستیم برگزاری این جشن باشکوه را از نزدیک ببینیم. هیزم‌های زیادی در میانه‌ روستا جمع‌آوری شده بود و مردم می‌گفتند که هیزم این آتش را از چهل شاخه‌ خشک به‌عنوان نمادی از پایان چله بزرگ، فراهم کرده‌اند. آجیل خوشمزه‌ای شامل تخمه، پسته، مغز بادام و... بین مردم توزیع و آشی مخصوص هم پخته شده بود. زرتشتیان با لباس‌های سفید تردد می‌کردند و بالاخره نزدیک‌ غروب، هیزم‌ها را روشن کردند. آتشی گرم و روشن همراه با فریادهای شادی مردم به آسمان رسید. وقتی تمام هیزم‌ها سوختند، کشاورزان نزدیک آتش رفتند و کمی از خاکسترها را به نشانه برکت و پایان فصل سرما با خودشان بردند.

یکی از زرتشتیان روستا برایمان گفت که از فردای جشن سده، چله‌ کوچک آغاز می‌شود که در دلش جشن‌ها و آیین‌های دیگری دارد و همگی مخصوص روزهای سرد زمستانند.