دوئل رئیس و بازرس طرح: میلاد رفاقتی

 هرچند ترکیه، قطر، رژیم اسرائیل و چین و نقش‌شان در فرآیند کارزار ۲۰۱۶ نیز در قالب بخشی از تحقیقات آقای بازرس تعریف شدند. مولر پیش از آن تلاش کرد تا به واسطه حمایت ترامپ بر کرسی ریاست اف‌بی‌ای تکیه زند، اما موفق نشد و نهایتا توسط روزنستاین که به‌دلیل برکناری جیمز کومی رئیس‌جمهوری را زیر ذره‌بین قرار داده بود، در قامت بازرس ویژه پرونده ترامپ کارش را آغاز کرد. از آن زمان به بعد جزئیات مربوط به روابط میان نمایندگان مسکو با نزدیکان ترامپ و مبادلات تجاری و مالی رئیس‌جمهوری و نزدیکانش با نمایندگان و دیپلمات‌های روس در جریان کارزار ۲۰۱۶ به شکلی مستقیم توسط مولر و تیم همراهش مورد ارزیابی قرار گرفت، موضوعی که برای رئیس‌جمهوری به چالش جدی تبدیل شد و آنگونه که خودش اعتراف کرد اعتبارش را تحت‌تاثیر قرار داد.

داماد و پسر زیر ذره بین بازرس

فارغ از خشم ترامپ و نزدیکانش، انتصاب مولر با استقبال گسترده دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبه‌رو شد تا جایی که نوت گینگریچ، سخنگوی پیشین حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و تحلیلگر محافظه‌کار مسائل سیاسی آمریکا روز بعد از انتصاب مولر طی توییتی مولر را چهره‌ای صادق و معتبر توصیف کرد. سناتور چاک شومر و راب ورتمن نیز در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای بازرس تازه را فردی صادق و شایسته توصیف کردند که قادر است روند تحقیقات را به درستی هدایت و مدیریت کند. با این حال انتصاب مولر مخالفت‌هایی نیز به‌دنبال داشت. برخی از منتقدان با اشاره به دوستی جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی که توسط ترامپ از سمتش برکنار شده بود با رابرت مولر بر این باور بودند که این موضوع می‌تواند روند تحقیقات را تحت‌تاثیر قرار دهد، رابطه‌ای که برای ترامپ نیز به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده بود. فارغ از نظرهای موافق و مخالف در نهایت وزارت دادگستری ایالات‌متحده رابرت مولر را به لحاظ اخلاقی شایسته مدیریت تحقیقات تشخیص داد، تحقیقاتی که نتایج انتخابات ۲۰۱۶ را تحت‌تاثیر قرار داده بود. نشریه واشنگتن پست طی گزارشی که در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد با استناد به بیانیه دفتر مولر اعلام کرد که بازرس ویژه برای دستیابی به داده‌های حقیقی رئیس‌جمهوری و نزدیکانش را به چالش خواهد کشید، این بیانیه توسط تیم حقوقی ترامپ به سرپرستی جی سکولو به چالش کشیده شد. سکولو ۱۸ ژوئن در گفت‌وگو با شبکه خبری NBC گفت: «رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه وارد این بازی نشده و نخواهد شد»، با این حال مولر فارغ از انکار و تردیدها هسته اصلی نزدیکان و مشاوران ترامپ را زیر ذره‌بین تحقیقاتش قرار داد تا جایی که ترامپ مقدمات برکناری مولر را فراهم کرد اما موفق نشد. کوشنر از جمله چهره‌های نزدیک به ترامپ بود که به شدت مورد توجه تیم تحقیقات مولر قرار گرفت، از همین رو سی‌ان‌ان طی گزارشی به فرآیند تحقیقات در مورد کوشنر و ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهوری اشاره کرد، همان‌هایی که گفته شده بود در دیدار با وکیل روس داده‌هایی را در مورد تیم هیلاری کلینتون در اختیار مسکو قرار دادند. سی‌ان‌ان با استناد به گفته بازرسان نوشت: «کوشنر نیز جزو کسانی است که در سال ۲۰۱۶ جزو نیروهای ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ بود و همپای جونیور ترامپ، پسر رئیس‌جمهوری مورد اتهام است.» پسر و داماد ترامپ پیش از انتخابات، یعنی در ژوئن سال ۲۰۱۶ با یک خانم وکیل روس که از نزدیکان کرملین محسوب می‌شود در برج ترامپ دیدار داشتند. از همان زمان کوشنر و فرزند ترامپ که اعتراف کرده بود این وکیل روسی اطلاعات مخربی از هیلاری کلینتون در اختیار دارد. بیشتر از هر زمان توسط بازرسان زیرنظر قرار گرفته شدند. از همین‌رو ترامپ مقدمات برکناری مولر را فراهم کرد، اما موفق نشد.

نخستین قربانیان روس گیت

 ۲۱جولای ۲۰۱۷ در جریان مباحث مربوط به امنیت ملی چهره‌هایی چون جان برنان، رئیس پیشین سازمان سیا با حمایت از مولر از کنگره خواست تا در برابر تلاش‌های ترامپ برای کنار گذاشتن مولر مقاومت کند. مارک وارنر، یکی از اعضای کمیته منتخب سنا نیز در سخنرانی‌اش با حمایت از بازرس ویژه اعلام کرد که برکناری مولر توسط ترامپ می‌تواند قانون‌اساسی کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ پال مانفورت، مدیر کمپین انتخابات ترامپ و ریچارد گیتس، رئیس پیشین ستاد تبلیغات کمپین رئیس‌جمهوری به پولشویی، نقض قوانین فدرال، اظهارات دروغین و گمراه‌کننده و توطئه علیه ایالات‌متحده متهم شدند، شاید این دو نخستین قربانیان تحقیقات بازرس مولر بودند. پل مانفورت در نهایت به اتهام مشارکت در پرونده‌ای موسوم به «روس‌گیت» دستگیر شد. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ شاید دیگر قربانی تحقیقات مولر بود، چهره‌ای که به گفته بازرس ویژه تحقیقات به دروغگویی و همکاری با نمایندگان روس از جمله سرگئی کیسلیاک در جریان کارزار رقابتی متهم شد. ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۸ بازرس مولر ۱۳ نفر از چهره‌های روس و سه کمپانی وابسته به این کشور را به اتهام تبلیغ علیه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات کارزار ۲۰۱۶ و کمک به پیروزی دونالد ترامپ در لیست سیاهش قرار داد. در چنین شرایطی مایکل فلین در فوریه ۲۰۱۷ به‌دلیل اتهامات مطرح شده درخصوص حواشی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ارتباطات وی با سفیر روسیه از سمت خود استعفا کرد. موج برکناری‌ها اندک اندک گسترده‌تر شد تا جایی که ۲۰ می‌۲۰۱۸ ترامپ طی پیامی در توییتر مولر را به چالش کشید و نوشت: «اگر جهان را هم زیر و روکنی نمی‌توانی نشانه‌ای از رابطه من و روس‌ها بیابی.» ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸، روزنامه واشنگتن‌پست طی مقاله‌ای از اقدام متقابل روسیه علیه تحقیقات مولر نوشت، براساس داده‌های این نشریه گزارشی در ارتباط با این موضوع در اختیار مجلس سنا هم قرار گرفته است.

 شهادت سرنوشت‌ساز

مایکل کوهن شاید آخرین قربانی تحقیقات مولر بود، وکیل پیشین ترامپ که چندی پیش در برابر کنگره علیه رئیس‌جمهوری شهادت داد، تصمیمی که سفر تاریخی رئیس‌جمهوری و دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در‌هانوی را به شکلی ضمنی تحت‌تاثیر قرار داده و شکست دیپلماتیک را برای ترامپ در عرصه بین‌الملل رقم زد. کوهن یا همان کسی که نیویورک‌تایمز از او تحت عنوان جادوگر یاد می‌کند در آخرین روزهای تحقیقات مولر، در برابر کنگره ترامپ را احمقی نژادپرست توصیف کرد و گفت: «به‌واسطه فشارهای او قوانین فدرال را نقض کرده است»همانگونه که مارین داوین طی مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نوشت: «اظهارات و شهادت کوهن هرچند حاوی عباراتی ضدونقیض بود اما برای دموکرات‌ها، جریانی که درگیر چالشی جدی با ترامپ هستند، فرصت‌ساز شد، آنهم زمانی که قرار است مولر گزارش نهایی‌اش در مورد ترامپ را در اختیار دادستانی قرار دهد»، هنوز مشخص نیست دادستان تا چه زمانی داده‌هایش را به شکلی محرمانه در اختیار کنگره قرار خواهد داد، اما مجموعه تحقیقات آقای بازپرس تاکنون موجب شده پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ به اتهام کلاهبرداری، مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ به‌دلیل کلاهبرداری و تخلف مالی در انتخابات، ریک گیتس، یکی از اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ به اتهام کلاهبرداری و دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی به‌دلیل دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی، الکس‌فان درزوات، وکیل هلندی با اقرار به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی، جورج پاپادوپولوس، مشاور سابق انتخاباتی ترامپ با اقرار به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی، ریچارد پیندو، برنامه‌نویس رایانه‌ای به‌دلیل اقرار به سرقت هویت، به زندان محکوم شوند.

موانع پیش‌روی دموکرات‌ها

 ابتدا تصور می‌شد شهادت کوهن برای ترامپ سرنوشت‌ساز باشد، شاید او به این واسطه نامش به‌عنوان دومین رئیس‌جمهوری پس از نیکسون ثبت می‌شد که در وضعیت دشواری قرار گرفته است. با این حال تناقض‌گویی‌های کوهن هنوز نتوانسته ترامپ را در دام دموکرات‌ها بیندازد. هرچند میدان را برای قدرت‌نمایی این جریان هموار کرده است. جان اشتاینر طی یادداشتی که در نشریه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرد از منظری دیگر به این ماجرا می‌نگرد، او با استناد به مفاد قانون‌اساسی آمریکا درباره سرنوشت سیاسی ترامپ نوشت «فارغ از شهادت کوهن که آن را نمایش خیمه‌شب‌بازی زشتی برای شادی دموکرات‌ها توصیف می‌کنم، گزارش نهایی مولر در شرایط کنونی برای جریان سیاسی مخالف ترامپ، همان گروهی که در کارزار انتخابات میان دوره‌ای اخیر توانست اکثریت کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد، بیش از هر چیزی فرصت است. با این حال دموکرات‌ها برای برکناری رئیس‌جمهوری با موانع جدی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آن کسب آرای اکثریت نمایندگان سنا(رای دوسوم) برای اعلام جرم علیه ترامپ است، موضوعی که محقق نخواهد شد، هم‌حزبی‌های ترامپ پشتش را خالی نمی‌کنند تا رسوایی واترگیت این‌بار در قالب دیگری ترسیم شود.»

رویایی که می‌تواند به کابوس تبدیل شود

رودی کولمن در مقاله‌ای که در نشریه گاردین منتشر شد، ضمن اشاره به پایان تحقیقات مولر درباره سرنوشت سیاسی ترامپ نوشت: «فارغ از داده‌هایی که بازرس ویژه در اختیار دادستانی قرار می‌دهد، حضور اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای ترامپ چالش‌ساز است.» او در ادامه به تنش اخیر میان رئیس‌جمهوری و اعضای دموکرات کنگره در مورد بودجه ساخت دیوار مرزی اشاره کرد و نوشت: «دموکرات‌ها با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک مخالفت کردند همین مخالفت نه‌تنها زمینه‌ساز بسته ماندن ۳۵ روزه دولت فدرال شد(ماجرایی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا) بلکه از میزان محبوبیت ترامپ کاست.» رئیس‌جمهوری بعد از مخالفت مجلس نمایندگان برای اختصاص بودجه جهت ساخت دیوار با اعلام وضعیت فوق‌العاده به مدت ۳۵ روز دولت فدرال را بسته نگاه داشت، این موضوع تنش‌ساز شد و شکاف میان این دو گروه را تعمیق کرد. اما این پایان ماجرا نیست و طبیعتا تا کارزار ۲۰۲۰ اکثریت دموکرات‌ها حتی اگر نتوانند با تکیه به داده‌های گزارش مولر، ترامپ را تحت‌فشار قرار دهند در برابر اجرای وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری در عرصه داخلی چالش‌های جدی ایجاد خواهند کرد، این موضوعی است که به یکی از دغدغه‌های جدی ترامپ تبدیل شده است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که ۶ نوامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در جریان آن دموکرات‌ها توانستند ۴۰ کرسی جدید را در اختیار بگیرند(علاوه بر کرسی‌هایی که در اختیار داشتند) زمینه را برای حضور اکثریت اعضای این جریان سیاسی در مجلس نمایندگان هموار کرد و همچنین انتخاب نانسی پلوسی به‌عنوان رهبر اکثریت دموکرات برخلاف اظهارات ترامپ پیروزی را برای کابینه رئیس‌جمهوری رقم نزد، بلکه چالش‌های ترامپ در عرصه داخلی را گسترده‌تر کرد.