آینده رشد اقتصادی

بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های ما از رشد اقتصادی بیانگر آن است که هیچ کشور یا منطقه‌ای، در طول دهه جاری بهتر از آنچه ما در سال ۲۰۰۱ پیش‌بینی کردیم، عمل نکرده است(به جز چین). محاسبات ما نشان می‌دهد که ممکن است یک عدم تقارن بین رشد واقعی و بالقوه وجود داشته باشد که چنین واگرایی، نمی‌تواند تصادفی باشد. در منطقه یورو، برزیل و روسیه به وضوح مشکلاتی موجود است که نیاز به توجه بیشتری دارند. مثلا پیش‌بینی رشد اقتصادی در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، برای روسیه ۴/ ۵ درصد در سال بود که این کشورر تا سال ۲۰۱۷، تنها ۹/ ۰ درصد رشد سالانه را ثبت کرده است.

البته ممکن است در وهله اول نسبت به پتانسیل بلندمدت این اقتصادها خیلی خوش‌بین بوده باشیم که در علوم اجتماعی طبیعی است. اینکه آیا هریک از آنها می‌تواند به رشد بهره‌وری قوی دست یابد، بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها سیاست‌هایی که اکنون در این نقاط به‌کار گرفته می‌شوند، کفایت نمی‌کند. اگر هر کدام از آنها به سطحی از رشد رسیده‌اند که ما برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ پیش‌بینی کردیم، یک سورپرایز واقعی خواهد بود.

در آمریکا و انگلستان با وجود بهره‌وری پایین در این کشورها، رشد ثبت‌شده، نزدیک به سطحی است که پیش‌بینی می‌کردیم. این مساله به دلیل افزایش سریع اشتغال در هر دو کشور است؛ اما با نرخ بیکاری که به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیده است و با تغییر سیاست عمومی علیه مهاجرت، قاعدتا رسیدن به همان سطح رشد اشتغال در دهه آینده غیرممکن خواهد بود. در نتیجه برای رشد کلی، این‌بار بهره‌وری باید بهبود یابد.

وقتی نوبت به دهه بعدی می‌رسد، بیشترین تمرکز روی چین است که به نظر می‌رسد رکود فعلی‌اش بازارها را غافلگیر کرده ‌است. همان‌طور که حدود ۲۰ سال قبل پیش‌بینی کردیم، چین برای رسیدن به رشد بالاتر از ۵ درصد در دوره سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ تلاش خواهد کرد؛ آن هم به یک دلیل ساده که رشد نیروی کار در این کشور به اوج خود خواهد رسید. رشد سالانه ۵ درصد در چین، در واقع معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد در آلمان است. در این مرحله در توسعه چین، رشد سریع‌تر واقعا فوق‌العاده خواهد بود.

16 (12)