رقابت فرامکان در جهان گیم

 کنسول جدید نینتندو سوییچ

پس از رونمایی از مدل ساده‌تر نینتندو سوییچ لایت اکنون نوبت به معرفی نسخه آپدیت شده و نسل جدید کنسول بازی نینتندو سوییچ رسیده است.نینتندو در محصول جدید با شعار عمر باتری بهتر، نسخه آپدیت شده و نسل جدید کنسول نینتندو سوییچ را رونمایی کرد. نسخه آپدیت شده تا دو ساعت عمر باتری بیشتری نسبت به نسخه قبلی خواهد داشت و عمر تخمینی باتری برابر با ۵/ ۴ تا ۹ ساعت را ارائه می‌دهد. این در حالی است که نسخه قبلی عمر تخمینی باتری بین ۵/ ۲ تا ۵/ ۶ ساعت را در اختیار کاربر قرار می‌داد. صفحه مربوط به محصولات شرکت نینتندو از نحوه این افزایش عمر باتری در نینتندو سوییچ جدید حرفی نزده اما مشخصا این افزایش به دلیل یکپارچه‌سازی قطعات داخلی دستگاه و البته ارتقای حافظه آن ممکن شده است. لیستی که اخیرا از سوی FCC منتشر شده نشان از آن دارد که نینتندو به دنبال جایگزین کردن پردازنده و حافظه کنسول بازی خود بوده است.

نسخه آپدیت شده نینتندو سوییچ که با نام HAC-۱۰۰ شناخته می‌شود به زودی روانه بازار می‌شود.

تنها یک هفته پس از معرفی نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر نینتندو سوییچ لایت، کنسول سوییچ به‌روزرسانی شده نینتندو وارد میدان شده است. نسخه لایت دارای صفحه‌نمایش کوچکتر ۵/ ۵ اینچی و عمر باتری ۳ تا ۷ ساعت است. درباره زمان شروع فروش این محصول جدید باید گفت که نینتندو سوییچ لایت جمعه ۲۹ شهریور با قیمت ۱۹۹ دلار در فروشگاه‌های جهان به فروش خواهد رسید.

  پلی‌استیشن ویتا

با اینکه شرکت سونی اعلام کرده خط تولید کنسول پلی‌استیشن ویتا را متوقف کرده و به دنبال طراحی یک کنسول دستی واقعا رقیب برای کنسول دستی نینتندو سوییچ است اما باید همچنان این کنسول را رقیب نینتندو برای بازار کنسول دستی دانست.

روز ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۲ بود که سونی با عرضه کنسول پلی‌استیشن ویتا (PlayStation Vita)، بار دیگر در مرکز توجه علاقه‌مندان به کنسول‌های دستی قرار گرفت. این کنسول که به‌عنوان جایگزینی برای ادامه راه موفق پلی‌استیشن پرتال (PSP) شناخته می‌شد، آماده بود تا میلیون‌ها مخاطب آن کنسول را به سمت خود بکشاند و مسیر جدیدی برای «بازی کردن بدون محدود زمان و مکان» ارائه دهد.  کنسول پلی‌استیشن ویتا نیز همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی پلی‌استیشن پرتال، از صفحه‌نمایش ۵ اینچی استفاده می‌کند. پنل این صفحه‌نمایش از نوع OLED بوده و کاملا لمسی است تا کار کردن با آن بسیار ساده‌تر از گذشته باشد. دو دستی آنالوگ در این کنسول تغییر بزرگی نسبت به کنسول قبلی محسوب می‌شود چراکه اگر به یاد داشته باشید، کنسول PSP تنها یک دستی آنالوگ در اختیار داشت.  سونی در ویتا از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای ARM Cortex-A۹ استفاده می‌کند. همچنین یک پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای از نوع SGX۵۴۳MP۴+ در این کنسول جای دارد. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ویتا می‌توان به ۵۱۲ مگابایت حافظه رم، ۱۲۸ مگابایت حافظه VRAM، پد لمسی در قسمت پشتی، دو دوربین در بخش جلو و پشت، اسپیکرهای استریو، میکروفن، سیستم کنترل حرکتی، GPS، بلوتوث و همچنین سیستم  G۳ اشاره کرد.

کنسول پلی‌استیشن ویتا در دو نسخه کلی وای‌فای به همراه اینترنت G۳ و نسخه وای‌فای بدون قابلیت استفاده از اینترنت G۳ ارائه شده است. عمر باتری پلی‌استیشن ویتا – با توجه به عملکردهای مختلف و انجام کارهای گوناگون – چیزی حدود ۳ تا ۵ ساعت خواهد بود. Playstation Vita با کارت‌های حافظه معمولی – مثل کارت حافظه SF – ناسازگار است. برای افزایش حافظه پلی‌استیشن ویتا، تنها باید از کارت‌های حافظه مخصوص این کنسول استفاده کنید که توسط شرکت سونی به فروش می‌رسند.تمامی بازی‌هایی که برای کنسول پلی‌استیشن۴ تولید شده‌اند، می‌توانند از قابلیت

Remote Play روی Playstation Vita استفاده کنند. پس می‌توانید با استفاده از یک کنسول پلی‌استیشن۴ و بازی پلی‌استیشن۴، محتوای خود را در ویتا کنترل کنید. بازی روی کنسول پلی‌استیشن۴ اجرا می‌شود، اما تصویر، صدا و حتی کنترل آن را در کنسول پلی‌استیشن ویتا در اختیار خواهید داشت. درواقع می‌توان گفت این سیستم شباهت زیادی با قابلیت‌های کنسول Wii U دارد. سونی با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش لمسی ویتا، رابط کاربری ساده‌تر و البته سریع‌تری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. همچنین می‌توانید برنامه‌هایی همچون نت‌فلکیس، اسکایپ و توییتر را روی این کنسول اجرا کنید.