بنده محمد ملکشاهی، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته اقتصاد محیط‌زیست دانشگاه تهران هستم و درحال‌حاضر مشغول فعالیت در کسب‌وکار «نومدتورز» هستم. استارت‌آپ «نومدتورز» نام کسب‌وکاری اجتماعی است که از افراد فعال در حوزه توسعه روستایی و علاقه‌مند به حفظ خرده‌فرهنگ‌های در معرض فراموشی تشکیل شده است. این گروه با تمرکز بر گردشگری به‌عنوان ابزار توسعه محلی فعالیت خود را شروع کرده و در طول یک سال گذشته تور کوچ همراه با عشایر را به‌عنوان اولین نمونه عملیاتی از ایده خود اجرا کرده است.

تور کوچ هم برای گردشگران بسیار جذاب است و هم از سمت مقابل برای خانواده‌های عشایر نیز منافع زیادی دارد. گرچه که از نظر اقتصادی همکاران عشایر قسمت عمده درآمد را کسب خواهند کرد اما مهم‌ترین اثرگذاری تور کوچ افزایش خودباوری در میان این جامعه نسبت به سبک زندگی‌شان به‌عنوان یک داشته‌ فرهنگی است. باور به اینکه سبک زندگی ما آن‌قدر ارزشمند است که از اقصی نقاط جهان برای تجربه کردن آن رهسپار ایران می‌شوند کمک خواهد کرد تا عشایری که هنوز پیاده کوچ می‌کنند و این سبک زندگی را به اصیل‌ترین وجه ممکن حفظ کرده‌اند، تشویق به ادامه آن شوند. مجموع این اثرات به پایداری بیشتر زندگی عشایری می‌انجامد.

مهم‌ترین مزایای رقابتی نومدتورز:

 روابط گسترده و عمیق در میان خانواده‌های عشایری که به‌واسطه زمان و هزینه قابل‌توجهی کسب شده است.

 برنامه مدون برای گسترش رابطه در میان خانواده‌های عشایری

 توانایی و تجربه برگزاری تورهای کوچ (اجرای این تورها بدون ارتباطات قوی با تعداد زیادی از شرکای عشایری ممکن نیست.)

نمونه خارجی موفقی که دراین زمینه وجود دارد GAdventeure است که یک نمونه موفق از کسب‌وکار بین‌المللی است که تورهای با مقیاس کوچک ولی عمیق در فرهنگ و طبیعت برگزار می‌کند. بنیانگذار این موسسه در سال ۱۹۹۰ پس از بازگشت از یک سفر کوله به دوشی به آسیا با هدف ایجاد فرصت‌های بکر برای سایر گردشگران مسوول در قبال جامعه، فرهنگ و محیط‌زیست این شرکت‌ را ایجاد کرد. وی ساختار تور‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرد که توریست بتواند در عین اینکه تجربه‌ای اصیل و ماجراجویانه از زندگی به سبک مردم محلی داشته باشد برای جامعه محلی نیز مفید باشد و به‌جای خدمت گرفتن صرف از جامعه، رابطه‌ای دو سویه ایجاد کند.این موسسه اکنون بیش از ۲ هزار کارمند در ۲۶ دفتر منطقه‌ای در دنیا دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر از خدمات تورهای آن استفاده کرده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این نوع گردشگری می‌توان به تعداد کم گردشگران در هر تور و ارائه خدمات اقامت و غذا توسط مردم محلی اشاره کرد.

Ecomotive.ir