استارت‌آپ آرادو که اعضای آن با این معضل در پروژه‌ای دیگر درگیر شده بودند، ایده شکل‌دهی این استارت‌آپ را در راه‌حل مناسب برای این مشکل یافتند و اپلیکیشنی برای آن ارائه دادند. در ادامه اطلاعات بیشتری را از زبان عرفان میرطالبی، بنیان‌گذار این استارت‌آپ می‌خوانیم. من عرفان میرطالبی مدیر استارت‌آپ آرادو هستم. پیش از آغاز کار در استارت‌آپ آرادو، در چند استارت‌آپ در حوزه‌های پوشاک، خودرو و task managing فعالیت داشتم. در سال‌های پیش‌تر از آن نیز مدل‌های تجاری متفاوتی را در قالب نرم‌افزار به سازمان‌های دولتی می‌فروختیم. استارت‌آپ آرادو یک پلت‌فرم ارائه خدمات در حوزه کشاورزی است. ما از قسمت فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی کار خود را آغاز کردیم تا محصولات کشاورزی را به‌صورت تخصصی، بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی کنیم. به این صورت که کشاورز نوع و قیمت محصول را معرفی می‌کند و ما آن را با قیمت مطلوب به بازار می‌رسانیم که به دلیل حذف واسطه‌ها، در این حالت پول بیشتری به کشاورز می‌رسد.

ما به ازای هر تراکنش و معامله، مبلغی را دریافت می‌کنیم؛ در بعضی از معاملات در صورتی که خروجی ما بالاتر از عددی باشد که کشاورز اعلام می‌کند، درصدی به‌صورت مازاد که نهایت آن ۵ تا ۶ درصد است را دریافت می‌کنیم. از طرف دیگر نیز نهاده‌ها، نیروی انسانی و ماشین‌آلات و تجهیزات را به کشاورز می‌رسانیم؛ ما برای رساندن نهاده‌هایی با عملکرد بالاتر نیز به جمع‌آوری اطلاعات و عقد قرارداد با شرکت‌ها و تولیدکنندگان پرداخته‌ایم تا بتوانیم عملکرد خروجی محصولات و رضایت کشاورزان را بسنجیم. در حوزه خرید و فروش ما حدود ۱۵۰۰ کشاورز و ۶۰۰ کارخانه و خریدار عضو هستند. در ماه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون گردش مالی داریم، ولی چون در فاز اولیه هستیم، این کار چندان درآمدزا نبوده است.

اعضای تیم ما شامل ۱۰ نفر به‌طور مستقیم و اکثریت بالاتفاق فارغ‌التحصیلان یا فعالان حوزه کشاورزی هستند. به جز بنده و آقای مقدم که در حوزه امور IT فعالیت داریم، تیم فنی نیز در حوزه IT تخصص دارند.

اولین چالش ما در مسیر کسب و کار، عدم دسترسی به کشاورز بود؛ دسترسی به کشاورزان در ایران کار بسیار دشواری است و از طرفی ۷۰درصد داده‌هایی که وزارت جهاد در اختیار ما قرار داده است، داده‌هایی آپدیت نشده و بی‌استفاده هستند و ما سعی داریم بخشی از این داده‌ها را در قالب پلت‌فرم، به روز کنیم تا افراد دیگر نیز به آن دسترسی پیدا کنند؛ در این راستا نیز یک سامانه با عنوان «سکوی روستا» ساخته‌ایم تا داده‌هایی مانند ظرفیت‌های صنعتی هر روستا در آن وارد شود و با گردش اطلاعات امیدواریم که بسیاری از این مسائل حل شود. یکی دیگر از مشکلات در کشور ما این است که بعضی از کارخانه‌های صنایع تبدیلی فعالیت فصلی دارند و در دیگر فصل‌ها هیچ گونه فعالیتی ندارند؛ که دلیل آن، نبود همکاری بین کارخانه‌ها و کشاورزان سایر مناطق است که این مساله با درخواست تولید به کشاورز در پلت‌فرم آرادو ممکن شده است.

Ecomotive.ir