از سوی دیگر خودروسازان نیز به اتهام مدیریت بازار خودرو یکی از مقصران افزایش قیمت شناخته می‌شوند. هر چند دو شرکت ایران خودرو و سایپا و انجمن خودروسازان در بیانیه‌ای اعلام کردند که مدیریت بازار تنها اتهامی بیش نیست اما برخی از فعالان بازار خودرو تاکید دارند که خودروسازان با تعلل در فاکتورکردن خودروها و همچنین عرضه کم به بازار به نوعی در افزایش قیمت‌ها دست دارند. بر این اساس با وجود دلایلی که برای افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار عنوان می‌شود اما رکود همچنان بر بازار خودرو حکمفرمایی می‌کند و ظاهرا خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است.آنچه مشخص است رکود بازار دلیلی جز قیمت‌های غیرواقعی که دلالان تعیین‌کننده آن هستند، ندارد و ظاهرا همین رکود واسطه‌گران را وادار به عقب‌نشینی از قیمت‌گذاری‌های کاذب کرده است به‌طوری‌که در اواسط هفته جاری قیمت‌ها با شیبی ملایم روند نزولی به خود گرفتند.

در این بین عنوان می‌شود که کاهش قیمت‌ها دلیلی جز عدم‌حضور مشتریان در بازار ندارد که همین امر دلالان را به حاشیه برده است. در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید دارند که اگر کاهش قیمت در بازار تا روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد، ریزش قیمت‌ها سرعت گرفته و قیمت‌ها بیشتر افت خواهد کرد. اما سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در مورد افزایشی شدن قیمت‌ها در روزهای بعد از اصلاح قیمت بنزین تاکید دارد که وقتی قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عده‌ای با تصور اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول‌هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد. وی همچنین تاکید کرده که وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی به‌ویژه محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی‌شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می‌کند.

با این حال اما برخی از مشتریان به دلیل تورم انتظاری و همچنین نااطمینانی نسبت به آینده، برای خرید خودرو باز هم در بازار حضور پیدا می‌کنند؛ شاید حضور همین عده از مشتریان است که بازار را با هیجان کاذب مواجه کرده است. بر این اساس شنیده می‌شود که برخی از مشتریان اعتقاد دارندکه با نزدیکی به ماه‌های آخر سال بار دیگر قیمت‌ها افزایش یافته و هیجان خرید، قیمت‌ها را صعودی می‌کند به همین دلیل خریدار خودرویی می‌شوند که دلالان نسبت به قیمت‌گذاری آن اقدام می‌کنند.