سفر به پایتخت  شاه طهماسب

 قیصریه‌ها،‌ محل تجمع صنعتگران

اولین محلی که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد،‌ بازار هر شهر است. در دوره صفویه هر بخش از بازار قزوین به یک صنف اختصاص داشت و اغلب به نام همان صنف هم شناخته می‌شد. دراین شهر شما از چهار در می‌توانید وارد بازار شوید که هر کدام به تیمچه‌های سرپوشیده‌، تیمچه سرباز، سرای وزیر یا چهارسوقی کوچک می‌رسد. انواع سراها و تیمچه‌ها در بازار زنجان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سرای ضراب‌خانه،‌ سرای وزیر، سرای خوشنویسان، تیمچه درویش مهدی و سرای نگارالسلطنه اشاره کرد. در گذشته تیمچه‌ها محلی برای تجارت بودند و در قیصریه‌ها صنعتگران به کار تولید مشغول بودند. اگر سری به بازار قزوین زدید به بازار قیصریه هم سر‌بزنید،‌ این بخش با طاق‌های آجری و ارتفاع بلندش حتما شما را به قرن‌ها پیش می‌برد،‌ همان دوره که صنعتگران انواع کالاها را با دست هنرمند خویش می‌ساختند و نه در قالب صنایع‌دستی بلکه به‌عنوان کالایی روزمره آن را به فروش می‌رساندند.اگر از معماری و قدم زدن در فضای کاروانسرا لذت می‌برید،‌ بازار سعدالسلطنه که در آن کاروانسرای سعدالسلطنه قرار دارد را از قلم نیندازید. نام این بازار از اسم سعدالسلطنه حاکم قزوین در دوره ناصرالدین گرفته شده است. این بازار که در نزدیکی بازار کهنه یا قدیمی شهر قرار گرفته،‌ هم حجره دارد و هم قیصریه و هم شترخان و هم کاروانسرا و سرا. درب‌های بزرگ داخل این بازار قطعا برای شما بسیار جالب است که در آن گلمیخ‌های زیادی برای محافظت درها در برابر موریانه به کار گرفته‌اند. گفته می‌شود این کاروانسرا بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری در ایران است و فضایی که در آن بتوان اندکی روی سنگ فرش مرمت شده قدم زد و به دوران شکوه آن در گذشته فکر کرد. آن زمان که کاروان‌ها با اجناس مختلف در آنجا بارهایشان را پیاده کرده و شب‌هنگام بازرگانان به نقل داستان‌هایی از راهزنان و سرزمین‌های دور و نزدیک می‌پرداختند.

 کلاه فرنگی، عمارتی در خور شاهان صفوی

کاخ چهل ستون قزوین دیگر جاذبه این شهر است. این کاخ در زمان شاه طهماسب ساخته شد،‌ زمانی که پایتخت از تبریز به قزوین منتقل و شاه طهماسب تلاش کرد عمارتی در خور شکوه شاهان صفوی بسازد. معماران چیره‌دست در قزوین گرد هم آمدند و در نهایت عمارتی با الگوگیری از باغ ایرانی ساخته شد که به نام عمارت کلاه فرنگی نیز شناخته می‌شود. این عمارت در مرکز شهر و سبزه میدان قزوین قرار دارد.

 شیرینی‌های سنتی قزوین

شیرینی‌های قزوینی معروفند و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند،‌ حتما نمونه‌ای از آن را به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند. نان چای قزوینی یکی از این شیرینی‌هاست که از نوع شیرینی‌های خشک به حساب می‌آید و نگرانی برای فاسد شدن در زمان کوتاه وجود ندارد. دیگر شیرینی این شهر نان نازک قزوینی است که در لای آن از مغز گردو،‌ بادام و پسته استفاده شده و بنا به هر کدام از این مواد به نام نان نازک گردویی‌، پسته‌ای یا بادامی شناخته می‌شود. در عیدها بیشتر قزوینی‌ها نان چرخی می‌خرند یا می‌پزند که گرچه به نان چای شبیه است اما آن را چرخ دستی مخصوصی چرخ کرده‌اند. نان‌برنجی قزوینی‌ها با نان‌برنجی کرمانشاهی‌ها متفاوت است و در بسیاری از شیرینی فروشی‌های این شهر به فروش می‌رسد. در تهیه این نان از پودر قند،‌ روغن جامد،‌ پودر هل، آردبرنج،‌ گلاب و تخم مرغ استفاده می‌کنند. در قزوین علاوه بر این شیرینی‌ها انواع باقلوا نیز پخته می‌شود که در مجلس‌‌های شادی و عیدها مخصوصا کاربرد فراوان دارد. شیرینی قندی قزوینی‌ها دیگر شیرینی مخصوص عید است که اگر اسفند ماه به این شهر سفر کنید، راحت‌تر می‌توانید آن را تهیه کنید. این شیرینی در مدل خشک خود به قاق معروف است و صرف آن با چای تجربه‌ای هیجان‌انگیز خواهد بود. از دیگر شیرینی‌های این شهر می‌توان به شیرینی پادرازی قزوین، شیرینی (قرابیه) بادامی، شیرینی اتابکی (ولیعهدی) و شیرینی شربتی اشاره کرد. در سفرتان به این شهر نان سنتی اگردک را فراموش نکنید که آن هم طعم شیرینی دارد و در تهیه آن از تخم مرغ‌، دارچین،‌ زردچوبه،‌ شکر‌، شیر و آرد استفاده کرده‌اند.

 کام‌تان را با غذاهای قزوینی شیرین کنید

یکی از بهترین محل‌ها برای خرید صنایع‌دستی در قزوین بازار این شهر است که می‌توانید صنایع‌دستی را از هنرمندان به شکل مستقیم خریداری کنید. سرمه‌دوزی، گلیم بافی،‌ چادرشب بافی،‌ جاجیم بافی، آینه کاری‌، منجوق دوزی و‌ جوراب بافی از جمله هنرهای دستی قزوینی‌هاست.در سفرتان به قزوین تجربه قیمه نثار را فراموش نکنید، این غذا محبوب‌ترین غذای این شهر است که در ایام عید و مراسم‌ها و مهمانی‌ها آن را قزوینی‌ها سر سفره‌شان می‌آورند. در این غذا علاوه بر برنج و گوشت گوسفندی از زرشک، خلال پرتقال، پیازداغ، زعفران،‌ خلال پسته، ادویه‌های خوش‌عطر و رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود.کوکوی شیرین که با تخم مرغ، سیب‌زمینی‌، ماست،‌ روغن‌، هل، شکر وگلاب و زعفران به همراه ادویه‌های معطر درست می‌شود دیگر غذای متفاوت این شهر است. آنها همچنین شیرین‌پلو را هم دارند که باز هم در آن علاوه بر انواع خلال‌ها از زعفران و سیب‌زمینی و مرغ و شربت قوام آمده استفاده می‌کنند.