مـدیر جسوری که سـامسونگ را  متحول کرد

لی بیانگ چول سامسونگ را در سال ۱۹۳۸ به‌عنوان یک شرکت بازرگانی تاسیس کرد و در طول جنگ دو کره و اشغال کره‌جنوبی به‌دست ژاپن، آن را به یک شرکت اختلاطی موفق تبدیل کرد. رشد سامسونگ، مثل بسیاری از کسب‌وکارهای خانوادگی دیگر، از پشتیبانی دولت مستبد آن زمان برخوردار بود، اما بعد از کودتای نظامی پارک چونگ هی در سال ۱۹۶۱، همه چیز تغییر کرد. پارک می‌خواست کره‌جنوبی را به یک غول تولید صنعتی در دنیا تبدیل کند و به رقابت با افزایش قدرت کره‌شمالی کمونیست و ژاپن طغیان‌گر بپردازد و به همین دلیل، تعداد منتخبی از شرکت‌ها را که می‌توانستند در راستای این هدف پیش بروند، لیست کرد. از آنجا که کره هیچ منابع طبیعی غنی‌ای ندارد و در آن زمان نیروی کار ماهری هم در این کشور وجود نداشت، پارک بر افزایش بازدهی از مواد اولیه وارداتی از کشورهای دیگر متمرکز شد. فساد و روابط لی بیانگ چول با دولت قبلی مورد بخشودگی قرار گرفت و سامسونگ از شرایط جدید بهره زیادی برد و از یک شرکت بازرگانی به حوزه الکترونیک قدم گذاشت. بیانگ چول در دوره‌ای از زندگی‌اش ریاست فدراسیون صنایع کره را بر عهده گرفت و به‌عنوان ثروتمندترین فرد این کشور معرفی شد.

بعد از بیانگ چول، پسر سومش (از میان ۱۰ فرزند دختر و پسر) هدایت غول صنعتی سامسونگ را که پیشگام رشد اقتصادی کره‌جنوبی شده بود، برعهده گرفت. لی‌کان‌هی در ژانویه ۱۹۴۲ به دنیا آمد. او در رشته اقتصاد در دانشگاه واسدا توکیو تحصیل کرد و سپس مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار را از دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا دریافت کرد.

  آغاز تحول سامسونگ

وقتی لی مدیر سامسونگ شد، فعالیت‌های این شرکت حوزه‌های الکترونیک، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و خدمات مالی را در برمی‌گرفت. او تصمیم گرفت ریاست هیات‌مدیره را بر عهده داشته باشد و مدیر عاملی را به یکی از کارکنان شرکت واگذار کند. او در ژوئن ۱۹۹۳ انقلابی بزرگ را از بالا تا پایین سامسونگ شروع کرد تا این شرکت را به بزرگ‌ترین شرکت اختلاطی آسیایی خارج از ژاپن تبدیل کند که از نظر بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد.

لی با این اعتقاد که گروه سامسونگ به‌شدت بر تولید انبوه کالاهایی با کیفیت پایین‌تر از استانداردهای جهانی متمرکز است و آماده رقابت در حوزه کیفیت نیست، به هر کدام از کارمندانش گفت «همه چیز را به جز همسر و فرزندانتان عوض کنید» که این جمله بعدا بسیار معروف شد. او کمبودهای سامسونگ را به ضعف‌های اساسی در جامعه کره‌ نسبت می‌داد که از جمله آن ناکارآمدی نظام آموزش بود. بنابراین، دستور اصلاحاتی اساسی را داد. پیش از هر چیز بر کیفیت محصول بیش از کمیت آن تاکید کرد، زنان را به رده‌های ارشد مدیریت ارتقا داد و فعالیت‌های بوروکراتیک را از بین برد. او کارمندان خارجی به داخل کره آورد و کارمندان داخلی را به خارج از کشور فرستاد تا رویکردی بین‌المللی برای انجام کسب‌وکار ایجاد کند. او حتی لوگوی سامسونگ را که از معنی کره‌ای این کلمه به نام «سه ستاره» گرفته شده بود و چندین دهه همین شکل را داشت عوض کرد و به شکل امروزی آن درآورد.

در طول دهه‌های ۸۰ و ۹۰ ژاپن ناگزیر به برترین قدرت تولید صنعتی در دنیا تبدیل می‌شد. اما پیش‌بینی‌های لی باعث شد سامسونگ بتواند روی دست امثال سونی بزند و امروز کره‌ای‌ها تحت‌تاثیر نرخ ارز و هزینه‌های بالای نیروی کار، رقبای ژاپنی را به دردسر انداخته‌اند.

لی که از یک مدیر خجالتی گماشته‌شده به یک مدیر جسور تبدیل شده بود، سامسونگ را وارد فعالیت‌های متعدد جدید مثل تولید خودرو کرد. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باعث شد هدف‌گذاری جدید او این باشد که ۲۰ درصد محصولات سامسونگ را تا سال ۲۰۰۰ خارج از کره‌جنوبی تولید کند. در نتیجه این هدف‌گذاری، او یک مجموعه تولید محصولات الکترونیک در انگلستان و کارخانه‌های تولید نیمه‌رساناها را در آستین تگزاس و سوژو چین ساخت.

در سال ۱۹۹۶ سامسونگ الکترونیک، برترین صادرکننده تراشه‌ حافظه در دنیا شد و درآمد کل آن به ۸۷ میلیارد دلار رسید که معادل ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی بود. لی در همین سال به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآمد.

در اواخر دهه ۹۰ لی سامسونگ را به سلامت از بحران مالی آسیا عبور داد و در ابتدای قرن ۲۱ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اختلاطی دنیا شناخته شد که در حوزه‌هایی مثل مد، شهربازی، بیمه، مواد پیشرفته، خدمات IT و گوشی‌های هوشمند و لوازم‌خانگی فعالیت می‌کند. درآمد سامسونگ الکترونیک در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

  رسوایی‌ها

در سال ۱۹۹۶ و در اوج شکوفایی سامسونگ، لی جزو ۱۱ تاجر برجسته کره‌جنوبی بود که به پرداخت رشوه و دخالت در امور سیاسی محکوم شد. دادگاه او را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد که این حکم از سوی رئیس‌جمهور بعدی کره، مورد بخشودگی قرار گرفت.

 در آوریل ۲۰۰۸ لی بار دیگر با اتهام‌های خیانت در امانت و فرار مالیاتی مواجه شد. شرکت او حدود ۲۰۰ میلیون دلار به مقامات قضایی و سیاسی کشور داده بود تا چشمشان را بر یکسری خلاف‌های قانونی آنها ببندند. مقام‌هایی که رشوه گرفته بودند با جریمه‌های سنگینی مواجه شدند، اما لی فقط ۱۰۰ میلیون دلار جریمه نقدی شد و سه سال حبس تعلیقی گرفت که باز هم دولت کره آن را بخشید. او فقط مدتی از هیات‌مدیره سامسونگ استعفا داد که در سال ۲۰۱۰ دوباره به این سمت بازگشت. در همین سال، کیم‌یونگ‌چول، مشاور ارشد حقوقی سابق شرکت، کتابی با عنوان «فکر کن سامسونگ» را منتشر کرد که جزئیات فساد مالی لی‌کان‌هی را افشا می‌کرد.

  شرکت‌های کره‌ای در دست خانواده لی

همسر لی به نام هونگ را-هی، دختر مدیر سابق یک شرکت رسانه‌ای بزرگ است که مدیر کلی موزه هنر سامسونگ را بر عهده دارد. دیگر خواهرها و برادرهای لی‌کان‌هی و فرزندان آنها نیز مدیران شرکت‌های بزرگ کره‌ای هستند. پسر بزرگ‌ترین برادرش درحال‌حاضر مدیر گروه CJ است که کسب‌وکارهایی در حوزه غذا و نوشیدنی را در اختیار دارد. بزرگ‌ترین خواهرش مالک گروه هانسول است که بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ در کره محسوب می‌شود. یکی از خواهرهایش با کو جا-هاک، یکی از مدیران سابق گروه ال‌جی ازدواج کرده است. کوچک‌ترین خواهر او هم رئیس گروهShinsegae است که بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی در کره محسوب می‌شود.  خود لی یک پسر و سه دختر دارد. او در سال ۲۰۱۴ دچار یک حمله قلبی شد که او را از کار افتاده کرد و با اینکه اسما همه سمت‌هایش را در شرکت حفظ کرده، اما عملا پسرش لی‌یائه‌یونگ گروه سامسونگ را هدایت می‌کند.