واحدهای مسکونی لوکس و فوق لوکس به خصوص نوسازها در بازار مسکن منطقه یک شهر تهران به دلیل جهش قیمت و نجومی شدن نرخ فروش هر مترمربع از آنها تا حد زیادی از دایره خرید متقاضیان مسکن خارج شده‌اند. هر چند در گذشته نیز تنها اقشار خاص و ثروتمند و عمدتا به قصد سرمایه‌گذاری متقاضیان بازار معاملات این واحدها بودند اما هم‌اکنون تعداد سرمایه‌گذاران نیز برای خرید این گروه از واحدهای مسکونی کاهش یافته است.علت این موضوع رشد نجومی و سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار واحدهای مسکونی نوساز لوکس و فوق‌لوکس و همچنین کاهش حضور سرمایه‌گذاران در بازار معاملات مسکن این منطقه است.از آنجا که خرید این واحدها مستلزم پرداخت هزینه‌های هنگفت چندین میلیاردی و بعضا چند ده میلیاردی است بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران به دلیل نبود چشم‌انداز جهش قیمت در بازار واحدهای مسکونی لوکس و فوق لوکس از سرمایه‌گذاری در بازار این املاک خودداری می‌کنند. به این ترتیب هم‌اکنون بسیاری از فروشنده‌ها و سازنده‌های این واحدها با نبود مشتری مواجه شده‌اند.

در چنین شرایطی برخی از سازنده‌ها که هنوز عملیات ساخت این واحدها را به اتمام نرسانده‌اند از شرایط ویژه‌ای در آگهی‌های خود برای فروش این واحدها خبر می‌دهند که پیش از این در آگهی‌های ملکی دیده نشده بود.در تعدادی از آگهی‌های فروش این دسته از املاک مسکونی که طی روزهای اخیر منتشر شده اعلام شده است شرایط پرداخت هزینه خرید این واحدها بلندمدت خواهد بود و فرد می‌تواند از تسهیلات ویژه چند میلیاردی با نرخ سودی کمتر از نرخ سود مصوب شبکه بانکی برای خرید این واحدها استفاده کند که این تسهیلات از سوی فروشنده به وی پرداخت می‌شود.

به‌عنوان مثال در یک نمونه از این آگهی‌ها اعلام شده است برای فروش واحدهای مسکونی یک برج باغ که واحدهای آن در مساحت ۲۰۰ و ۴۰۰ مترمربعی ساخته شده‌اند در صورت تمایل خریدار، فروشنده تسهیلات ۲ میلیارد تومانی با نرخ سود ۱۴ درصد با دوره زمانی بازپرداخت ۴ ساله به خریدار پرداخت می‌کند.این تسهیلات بنا بر اعلام واسطه‌های فروش این واحدها تسهیلاتی شخصی است. هم‌اکنون سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن در شهر تهران برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است.