استفان پرسون

استفان پرسون در اکتبر ۱۹۴۷ به دنیا آمد. خرده‌فروشی پوشاک را از پدرش ارلینگ پرسون که فروشگاه پوشاک زنانه «هنز» (Hennes) را در همان سال ۱۹۴۷ در شهر واستراس سوئد تاسیس کرده بود، یاد گرفت. شرکت او فروشگاهی را در استکهلم اضافه کرد و خیلی زود پیشتاز مد و لباس در بازار سوئد شد و در نهایت حضور خود را به دیگر کشورهای اروپایی توسعه داد. در سال ۱۹۶۸ و به‌دنبال تملک شرکت ماریتز ویدفورس (Mauritz Widforss) پوشاک مردانه هم به کسب‌وکار او اضافه شد و پس از آن نام شرکت با عنوان H&M شناخته شد.

استفان در سال ۱۹۷۲ به کسب‌وکار خانوادگی پیوست و به توسعه آن در اروپا کمک زیادی کرد. او در سال ۱۹۸۲ مدیرعامل شد و پدرش ریاست هیات‌مدیره را حفظ کرد. در اواخر دهه ۹۰، H&M به بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای لباس در اروپا تبدیل شده بود. شهرت این برند به دلیل تولید لباس‌های ارزان و مد روز که معمولا با هر سلیقه‌ای جور بود، افزایش می‌یافت. مفهوم برند آنها به سرعت به تولید انبوه از طریق شبکه‌ای از تولید‌کنندگان در کشورهایی مثل ترکیه، بنگلادش و چین تغییر پیدا می‌کرد. پرسون پتانسیل کسب‌وکار و سلیقه فرهنگی عمومی در دنیا را شناسایی کرده بود و در نتیجه، H&M طراحی‌های خود را برای ملیت خاص یا بازارهای منطقه‌ای متناسب‌سازی نمی‌کرد. این استراتژی به شرکت امکان داد از صرفه به مقیاس بهره‌برداری کند و بازار خود را به آمریکا و کانادا و سپس خاورمیانه گسترش دهد. در سال ۲۰۱۲ H&M تقریبا در ۲۵۰۰ فروشگاه در بیش از ۴۰ کشور دنیا فعالیت می‌کرد. پرسون مالک بخش قابل‌توجهی از سهام شرکت تکنولوژی سوئدی هگزاگون (Hexagon) است و از طریق شرکت املاک خصوصی خود املاکی در لندن، پاریس و استکهلم در اختیار دارد. پرسون سه فرزند دارد. او در سال ۲۰۰۹ مدیرعاملی شرکت را به پسرش کارل-ژوهان واگذار کرد و خودش رئیس هیات‌مدیره است.

 

استفان پرسون پتانسیل کسب‌وکار و سلیقه فرهنگی عمومی در دنیا را شناسایی کرده بود و در نتیجه، H&M طراحی‌های خود را برای ملیت خاص یا بازارهای منطقه‌ای متناسب‌سازی نمی‌کرد. این استراتژی به شرکت امکان داد بازار خود را به آمریکا و کانادا و سپس خاورمیانه گسترش دهد.