ایران قطب جدید ریلی جهان

شادی آذری:در حالی نشریه اکونومیست از «ایران» به‌عنوان قطب جدید حمل و نقل ریلی جهان یاد می‌کند که پس از امضای برجام در اواخر سال گذشته، صنعت ریلی ایران با موج حضور سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی مشتاق برای فعالیت در این صنعت مواجه شد؛ شرکت‌هایی همچون زیمنس آلمان و بسیاری از شرکت‌های فرانسوی، ایتالیایی و روسی. موجی که به اعتقاد مدیرعامل راه آهن ایران موجب می‌شود صنعت ریلی ایران در ۵ سال آینده به اندازه ۷۰ سال گذشته پیشرفت و توسعه کند.

نشریه اکونومیست اما در شماره جدید خود با اختصاص گزارشی به صنعت ریلی ایران، اعلام می‌کند صنعت ریلی ایران با توقف نخستین قطار چین در ایستگاه تهران پس از سفر ۱۴ روزه، گام بزرگی در جهت شکوفایی و پیشرفت برداشته است. این گزارش می‌افزاید: پیش از ورود قطار چین به تهران طی کردن مسافت طولانی ۱۰۵۰۰ کیلومتر (۶۵۰۰ مایلی) از ایوو در شرق چین تا قزاقستان، قرقیزستان ازبکستان و ترکمنستان به‌وسیله قطار بسیار کند صورت می‌گرفت، اما با رسیدن قطار چین به ایران و افتتاح مسیر ریلی قزاقستان در ماه آوریل به‌صورت کامل، مدت زمان سفر به چین تنها به هشت روز کاهش می‌یابد؛ این در حدود یک ماه کمتر از مسیرهای دریایی خواهد بود. اکونومیست می‌افزاید: اگر ترکیه نیز به این پروژه بپیوندد، این مسیر ریلی حتی کانال سوئز را به‌عنوان مسیر برتر چینی و ایرانی به اروپا، به چالش خواهد کشید. با این پروژه، دیگر شرکت‌های ایرانی به بازار قدرتمند ۸۰ میلیون نفری محدود نخواهند بود و به جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری اتحادیه اروپا متصل خواهند شد. پیش‌تر مدیرعامل راه آهن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفته بود که شماره یک‌های دنیا در بخش‌های از قطار سریع‌السیر تا برقی کردن خطوط و خرید تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید این صنعت، برای همکاری با ایران برگزیده شده‌اند.محسن پورسید آقایی اظهار کرد: با اجرایی شدن برجام شرکت‌های خارجی‌ که برای حضور و فعالیت در ایران پیش‌قدم شده‌اند شرکت‌های معتبر و شماره‌ یک‌های دنیا هستند.او با بیان اینکه این نشان می‌دهد که همه صنایع بزرگ دنیا توجهشان به سمت بازار ایران جلب شده است به‌خصوص که دیگر کشورهای دنیا در شرایط رکودی قرار دارند، افزود: باید توجه داشته باشید که ایران تنها اقتصادی است که پس از تحریم‌ها سر‌ بلند می‌کند و طبیعی است که بهترین و قوی‌ترین شرکت‌های دنیا تمایل به همکاری با ایران دارند.

پیوند بازارهای ایران به اتحادیه اروپا

نشریه اکونومیست در شماره جدید خود گزارشی را به صنعت ریلی ایران اختصاص داده است. اکونومیست در این گزارش با اشاره به اینکه پیش از ورود نخستین قطار چین به تهران، طی کردن مسافت طولانی ۱۰۵۰۰ کیلومتر (۶۵۰۰ مایلی) از ایوو در شرق چین تا قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان به‌وسیله قطار بسیار کند صورت می‌گرفت، افزود: صنعت ریلی ایران با توقف نخستین قطار چین در ایستگاه تهران پس از سفر ۱۴ روزه‌، گام بزرگی را در جهت شکوفایی و پیشرفت برداشته است.اکونومیست نوشت: مقامات ایران امیدوارند تا ماه آوریل یعنی زمانی که مسیر ریلی قزاقستان به‌طور کامل افتتاح شود، مدت زمان سفر به چین را به تنها هشت روز کاهش دهند. این در حدود یک ماه کمتر از مسیرهای دریایی خواهد بود. اگر ترکیه نیز به این پروژه بپیوندد، این مسیر ریلی حتی کانال سوئز را به‌عنوان مسیر برتر چینی و ایرانی به اروپا، به چالش خواهد کشید. با این پروژه، دیگر شرکت‌های ایرانی به بازار قدرتمند ۸۰ میلیون نفری محدود نخواهند بود و به جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری اتحادیه اروپا متصل خواهند شد. سایر مسیرهای مواصلاتی ریلی نیز در راهند. طی شش ماه آینده یک مسیر ریلی به معادن افغانستان افتتاح خواهد شد که از طریق آن مواد معدنی از طریق بندر چابهار و با گذر از پاکستان به هندوستان منتقل خواهند شد. ایران همچنین قصد دارد شبکه داخلی ۱۰ هزار کیلومتری خود را طی یک دهه آینده دو‌برابر کند و خطوط قطارهای برقی پر‌سرعت خود را گسترش دهد. با تکمیل این پروژه‌ها مسافت ۴۲۰ کیلومتری به اصفهان ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید و سفر ۹۲۰ کیلومتری به مشهد در کمتر از ۶ ساعت انجام خواهد شد.

در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران خارجی نیز به سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی ایران علاقه‌مند شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که چین یک وام ۲ میلیارد دلاری پیشنهاد کرده است و به‌نظر می‌رسد با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران این وام تامین مالی شده است. کره جنوبی هم اقدامی مشابه را در دست اقدام دارد و در شرایطی که ایتالیایی‌ها مترصدند تا با ایران وارد مذاکره شوند، مقامات فرانسوی با نمونه‌های قطارهایی که در دست داشتند در انتظار ورود رئیس‌جمهوری ایران به پاریس بودند. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری ایرانی به اروپا پس از ۱۷ سال بود. البته با توجه به ترس بسیاری از بانک‌های خارجی از جریمه‌های آمریکا هنوز افزایش اعتبارات دشوار می‌نماید. اکونومیست در ادامه با اشاره به اینکه مسیر «ریل ابریشم» بین شرق و غرب نیازمند تقویت روابط ایران با همسایگان است، افزود که برخی از این همسایگان از جهش ایران در دوران پساتحریم هراس دارند. روس‌ها نگرانند که ایران سلطه آنان بر بازارهای منطقه را به چالش بکشد و امارات متحده عربی که در کشاکش قدرت از عربستان سعودی حمایت می‌کند، بیم آن را دارد که ایران با جذابیت‌های بسیار زیادش جایگاهش را به‌عنوان مهد حمل و نقل منطقه‌ای تهدید کند. حالا با توجه به آنکه شرکت حمل و نقل هوایی ایران، ایران ایر و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز بر خطوط مسیرهای خود می‌افزایند، دنیا باید خود را برای اتصال ایران به جهان آماده سازد.