وزیر امور خارجه ترکمنستان، رشید مردوف در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری جلسه کارشناسی با موضوع جذب بارهای بیشتر به کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان گفت: اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این دیدار دو طرف درخصوص آخرین وضعیت ترانزیت از خط ریلی ایران - قزاقستان - ترکمنستان، توسعه ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ساخت پل سرخس - سرخس مذاکره کردند.

هدف‌گذاری برای افزایش ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان به ۳ میلیون تن در سال

در جریان این مذاکره محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ترانزیت و همکاری‌های دو کشور در زمینه ریلی گفت: خوشبختانه در سایه توجه و مدیریت وزیر خارجه ترکمنستان همکاری‌های ریلی بین دو کشور رشد بسیار خوبی داشته به‌طوری که سال گذشته میزان ترانزیت در مرز سرخس بیش از دو برابر افزایش یافت و نزدیک به ۱/ ۳ میلیون تن رسید. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری دو دولت این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس بین دو کشور افزایش یابد، گفت: در راستای تحقق این برنامه در نظر داریم امسال این میزان ترانزیت بین دو کشور به ۳ میلیون تن برسد. پورسید آقایی گفت: البته بخش مهمی از این ترانزیت مربوط به کالای گوگرد بود که توسط پالایشگاه ترکمنستان به بندرعباس حمل می‌شد. وی افزود: اما اخیرا به دلیل مشکل در تعرفه این ترانزیت متوقف شده که در نظر داریم با اعمال سیاست‌هایی با همکاری راه‌آهن دو کشور این ترانزیت از سر گرفته شود.

مدیرعامل راه‌آهن از تدوین تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان خبر داد و گفت: از طرف قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه‌برون ترانزیت شود. وی خواستار اتصال خطوط ریلی عریض دو کشور شد و گفت: این مشکل هنوز بین دو کشور برطرف نشده، در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد که به‌طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور متصل شود، در این زمینه نیازمند همکاری راه‌آهن ترکمنستان هستیم. در این راستا طرح فنی پروژه نیز از سوی مشاور خارجی تهیه شده است.پورسیدآقایی در بخش دیگری از اظهاراتش به بدهی‌ راه‌آهن ایران به ترکمنستان به میزان حدود ۴ میلیون فرانک اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات تبادلات مالی ما مجبور هستیم تا بدهی‌های خود را از طریق یک کشور ثالث به حساب راه‌آهن ترکمنستان واریز کنیم که به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است، البته به رغم تمام این مشکلات هفته گذشته ۳/ ۱ میلیون فرانک از طریق کشور ثالث به راه آهن ترکمنستان پرداخت شد.

اعلام آمادگی هندی‌ها برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان

رشید مردوف نیز با ابزار خرسندی از توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور در سال گذشته توافقاتی درخصوص توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم روابط داشتند و دو طرف در راستای اجرای توافقات تلاش‌هایی به ویژه در قالب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام دادند. وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره افزایش ترانزیت بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور سال گذشته در عشق‌آباد توافق کردند که حجم جابه‌جا‌یی بار بین دو کشور سالانه ۶ میلیون تن و طی ۱۰ سال آینده به ۶۰ میلیون تن افزایش یابد. مردوف افزود: در دیدار روسای جمهوری دو کشور مقرر شد حجم مبادلات تجاری دو کشور طی ۱۰ سال به ۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد، روزانه هزار دستگاه کامیون بین مرزهای دو کشور تردد کنند و جابه‌جا‌یی بار بین دو کشور از طریق ریل طی ۳ سال به ۶ میلیون تن و طی ۱۰ سال به ۶۰ میلیون تن برسد. وی با تاکید بر اینکه حجم جابه‌جا‌یی بار بین دو کشور باید افزایش یابد، گفت: همان‌طور که اشاره شد حجم جابه‌جایی بار از طریق ریل از مرز سرخس بین دو کشور ۳/ ۱ میلیون است که گوگرد بخش اعظمی از کالاهای ترانزیتی را شامل می‌شود اما به دلیل تغییر نرخ جهانی گوگرد میزان جابه‌جایی کاهش یافته که در حال پیگیری صادرات گوگرد به خارج از کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: برای اینکه حجم بار را از طریق مرز سرخس افزایش دهیم تعرفه‌ها و تخفیف‌های خوبی برای راه‌آهن‌های بلغارستان و تاجیکستان در نظر گرفتیم بنابراین در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حجم بار زیادی توسط این کشورها از طرف ترکمنستان عبور داده شد. مردوف با اشاره به لزوم جذب کشورها برای استفاده از مرز سرخس برای ترانزیت ریلی گفت: به ویژه باید کشورهای هند و چین را برای استفاده از این مسیر ترانزیتی بیشتر جذب کنیم. هندی‌ها اخیرا برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان اعلام آمادگی کردند و ما باید این کریدور را فعال کنیم. وی با بیان اینکه در سرخس امکانات و ظرفیت های زیادی وجود دارد، ادامه داد: علاوه بر این در اینچه برون نیز امکانات خوبی وجود دارد، هر‌چند پروژه بزرگی برای فعال‌سازی بیش از پیش این مسیر وجود دارد. با چین نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد و یک محموله برای آزمایش از طریق راه‌آهن از کشور چین با عبور از قزاقستان، ترکمنستان و ایران به بندرعباس ارسال شد که حدود دو هفته در زمان ارسال این محموله صرفه جویی شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره اتصال خطوط عریض ریلی دو کشور به یکدیگر نیز با بیان اینکه برای این موضوع باید راه حلی اندیشیده شود، افزود: مهم‌تر از آن اعمال سیاست‌های جذب بار برای استفاده از کریدور ریلی ایران - ترکمنستان و قزاقستان است. بنابراین پیشنهاد می کنم یک جلسه کارشناسی با موضوعیت جذب بارهای بیشتر از این مسیر در ایران یا ترکمنستان تشکیل دهیم چراکه اگر فرصت و زمان را از دست دهیم، این مسیر را نیز از دست خواهیم داد. مردوف گفت: اگر به دنبال فعال‌سازی کریدور اینچه برون هستیم باید یک نگاه عادلانه به همه کشورها برای استفاده از این کریدور داشته باشیم، اما روسیه و چین باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا حمل بارهای این کشورها را بیش از پیش به سمت استفاده از این کریدور جذب کنیم.