شادی آذری

تنها سازنده قطارهای پرسرعت چینی به نام «سی‌آرآرسی» تصمیم گرفته است برای بازپرداخت بدهی‌ها و تامین مالی عملیات روزانه خود بالغ بر ۱۲ میلیارد یوآن (۸/ ۱ میلیارد دلار) از سهامش را در بورس شانگهای بفروشد. هیات‌مدیره این شرکت با فروش ۳۹/ ۱ میلیارد یوآن از سهام موسوم به نوع «ای» این شرکت هر سهم به ارزش ۶۶/ ۸ یوآن موافقت کرده است. این قیمت ۸/ ۴ درصد نسبت به آخرین عرضه سهام این شرکت ارزان‌تر است. سال گذشته دولت چین دو شرکت سازنده قطار به نام‌های سی‌اس‌آر و چاینا سی‌ان‌آر را با هم ادغام کرد و به این ترتیب شرکت «سی‌آرآرسی» شکل گرفت. این ادغام تلاشی بود در جهت ایجاد یک رقیب قدرتمندتر برای زیمنس آلمان و آلستوم فرانسه. چین که ماوای بزرگترین شبکه قطار پرسرعت جهان است، بخش ریلی خود را در زمره یکی از ۱۰ صنعت مورد توجه برای توسعه اقتصادی قرار داده است.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، طلایه‌دار رونق‌بخشی به صنعت ساخت تجهیزات ریلی چین شده است و این بخشی از استراتژی گسترده‌تر دولت در راستای تبدیل چین به یک کشور پیشرفته صنعتی است. چینی‌ها بازارهای آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی را برای سفارش‌های ریلی مورد هدف قرار داده‌اند و در عین حال به دنبال قراردادهای کلان ریلی در کشورهای پیشرفته هستند. در همین راستا یووی پینگ، معاون شرکت سی‌آرآرسی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود پس از آنکه شرکتش قراردادی ۳/ ۱ میلیارد دلاری را برای راه‌اندازی سیستم ریلی شهری شیکاگوی آمریکا منعقد کرده است، حالا قصد دارد در شهرهای بیشتری از آمریکا سرمایه‌گذاری کند. این شرکت که بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر پرسنل دارد، همچنین اعلام کرده که به بازارهای اروپا و دیگر بازارها نیز علاقه‌مند است و قصد دارد فروش قطارهای پرسرعت خود به خارج را تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیارد دلار برساند. هر سهم این شرکت آخرین بار در تاریخ ۱۳ مه در بورس شانگهای به ارزش ۱۰/ ۹ یوآن معامله شد، اما پس از آن تاریخ عرضه آن به حال تعلیق درآمده بود. ارزش سهام این شرکت طی سال‌جاری میلادی در مجموع افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. چین در حال گذار از یک اقتصاد صادرات محور به یک اقتصاد تقاضا محور است و در این دوران شاهد کاهش رشد اقتصادی خود است. بسیاری این کاهش رشد را به منزله ضعف اقتصاد چین تلقی کرده بودند، اما تصمیمات جدید سیاستمداران این کشور بیش از آنکه ناشی از ضعف این اقتصاد باشد، حکایت از تغییر در نوع سرمایه‌گذاری‌های این کشور دارد و توجه به بخش ریلی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیاست جدید چین است و فروش سهام این غول ریلی چین در راستای افزایش سرمایه‌گذاری‌های آن در بخش‌های ریلی دیگر کشورها است، اقدامی که در درازمدت نه‌تنها ارزآوری زیادی برای این اقتصاد در پی خواهد داشت، بلکه توانمندی‌های صنعتی چین را به‌عنوان یک قدرت پیشرفته صنعتی به نمایش خواهد گذاشت و آن را به بزرگ‌ترین رقیب صنعت ریلی آلمان و فرانسه تبدیل خواهد کرد.

اجرای ۶۱ پروژه جدید راه‌آهن چین در سال ۲۰۱۵

چین برای توسعه صنعت حمل‌ونقل به‌خصوص برای ارتباط با مناطق محروم و دور افتاده در سراسر کشور، سرمایه‌گذاری ۷۲۵ میلیارد دلاری را در دستور کار قرار داده است. به گزارش «ایرنا» شبکه حمل‌ونقلی چین به‌خصوص ایجاد خطوط راه‌آهن تندرو به سرعت در حال گسترش است و انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری برای سه سال آینده مناطق محروم و دورافتاده کشور را به شبکه حمل‌ونقل مرتبط کرده و شبکه‌های ریلی و جاده‌های شوسه در مناطق پیرامونی کشور احداث شود. همزمان چین می‌کوشد تا تقریبا همه مردم این کشور حتی در نقاط بسیار دور دست به یک شبکه قابل اطمینان حمل‌ونقل دسترسی داشته باشند. کمیسیون اصلاحات چین روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که در این مدت، اجرای حدود ۳۰۰ طرح زیربنایی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است. قرار است با این سرمایه، شبکه ریلی و جاده‌ای در بسیاری از مناطق ضعیف و دورافتاده که از حداقل داشتن چنین امکاناتی محروم بوده‌اند، ایجاد شود. کمیسیون مزبور خاطرنشان می‌کند که باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه فقرزدایی را تکمیل و کاری کرد که هیچ شهروند چینی دیگر زیر خط فقر نباشد و ساخت این شبکه برای نقاط دوردست بخشی از این راهبرد است. بنا بر اعلام این سازمان، زمانی که افراد در مناطق دورافتاده و تقریبا منزوی، به شبکه ریلی و جاده‌ای ارتباط داشته باشند به‌تدریج از فقر نیز خارج می‌شوند و فرصت‌های بهتری برای زندگی و کار پیدا خواهند کرد. چین در همین ارتباط در حال ایجاد کریدورهای بزرگ ریلی و جاده‌ای بین استان‌ها و مناطق شمالی و نواحی ضعیف در اطراف پایتخت و همچنین ایجاد چنین شبکه‌هایی در دلتای رود مروارید و رود یانگ تسه است. مسافت کل راه‌آهن چین تا پایان سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر رسید که در این زمینه در مقام دوم جهان قرار دارد. فقط در این سال ۹ هزار کیلومتر به خط آهن این کشور افزوده شد. هم اکنون مسافت کل خط راه‌آهن سریع‌السیر در این کشور بالغ بر ۱۹ هزار کیلومتر است که داشتن این مقدار خط آهن چین را در مقام نخست جهان قرار داده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی چین ۶۱ پروژه جدید راه‌آهن اجرا کرده که از جمله آنها می‌توان به خط آهن ۴۲۰ کیلومتری در منطقه «سین کیانگ» و خط آهن ۵۰۸ کیلومتری «یوشی» تا «موهان» اشاره کرد.