رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن با اشاره به رشد جهشی ۹۵ درصد ترانزیت ریلی در سال۹۴ این دستاورد را اقدامی در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته که موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی درکشورشده است. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن؛ غراوی عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون در مسیر کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت‌های جدید و بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در اینچه‌برون در مورد اهمیت ترانزیت، گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا وبازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی کشورها بوده و به ‌عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این‌رو رقابت تنگاتنگ و فشرده‌ای بین کریدورهای رقیب برای جذب حداکثری ترانزیت در جریان است.

وی افزود: دراین بین راه‌آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی کشور و امکان دسترسی کشورهای محصور درخشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد بین‌المللی می‌تواند نقش محوری در راستای کریدور شمال -جنوب و کریدورشرقی- غربی ایفا کند. رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته و همزمان با روی کارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشکیل کمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال۹۲ متوقف شد، بلکه با چرخش قابل ملاحظه؛ در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰ درصدی و درسال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵ درصدی را شاهد بوده که موجب ارتقاء و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شد. به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم ۴درصدی ترانزیت ریلی درسال ۹۲ به ۳/ ۱۲ درصد درسال ۹۴ برسد که نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ درصد ونسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است. رئیس کمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴برابر حمل‌ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار درحمل داخلی است، بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تاثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.

غراوی به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: تامین و واگذاری حدود ۱۰ هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان که موجب صرفه‌جویی و کاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است. وی همچنین اولویت دادن به سیر واگن‌های حامل بارهای ترانزیت، شناسایی منابع و چشمه‌های بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدور‌های رقیب و اعمال سیاست‌های تخفیفاتی بی‌سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف ۳۰ تا۴۰ درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه، مواد سوختی، گوگرد، تخفیف ۳۰ درصدی کود و آلومینیوم را از دیگر اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد. رئیس کمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی کشوردر سال ۹۴ حدود ۸۴ درصد، هرمزگان ۵ درصد و رازی۱۱ درصد بوده این در حالی است که به‌رغم گذشت یک‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل‌ونقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل‌ونقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه‌برون از ترانزیت ریلی کشور تقریبا صفر بوده است. غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه‌برون گفت: برای اولین‌بار توافقات سه‌جانبه‌ای بین راه‌آهن ایران وترکمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترک با سنت کیلومتر ثابت در مسیر سه کشور امضا شده است که انتظار می‌رود تاثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.