وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل‌ونقل هوایی رقابت کند، گفت: حمل‌ونقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و باید یکپارچگی در حمل‌ونقل درون و برون‌شهری به‌وجود آورد؛ به‌طوری‌که مفهوم حمل‌ونقل ترکیبی بین بندر- ریل، فرودگاه - ریل و ریل - جاده به دست بیاید. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم گردهمایی بنیان‌گذاران و پیشکسوتان دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جایگاه حمل‌ونقل ریلی در جهان اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی نقش مهمی در سازماندهی شهری جهان دارد و برای خود تبدیل به یک راه‌حل جامع برای حل مساله شهرنشینی شده و کمی فراتر با ترکیب صنعت الکترونیک و برق مفهوم حمل‌ونقل سبز را مطرح کرده و در شهر آلوده‌ای مانند تهران و سایر شهرهای آلوده قدرت دوباره صنعت به‌عنوان یک راه‌حل را مطرح کرده است. پس این نکته دیگری است که می‌توان از نظر فضای سبز به آن توجه کرد.

آخوندی با اشاره به نقش ایستگاه‌های راه‌آهن بیان کرد: امروزه ایستگاه‌ها به یک اندیشه جدید در توسعه شهری تبدیل شده و توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل عمدتا حمل‌ونقل ریلی است و کارکرد ایستگاه به‌عنوان یک نماد شهری بحث بسیار مهمی است که بیشتر کشورها به آن علاقه‌مند هستند. بازآفرینی شهر لندن با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت عمدتا با بازنگری بر به‌کارگیری توسعه شهری و حل مساله به کمک ریل مبتنی بود. بحث حمل‌ونقل ترکیبی و ترکیب راه‌آهن با دریا، هوا و جاده‌ در واقع صحنه‌هایی از افزایش کارآمدی را نشان داد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارکرد حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: از منظر شهرسازی اثر حمل‌ونقل ریلی یک بخش از راه‌حل جامع برای بخش بار و مسافر محسوب می‌شود. تردیدی نیست که صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل‌ونقل هوایی رقابت کند؛ بنابراین توجه به این صنعت به نظر من یک توجه بنیادین است و می‌تواند به توسعه شهری سکونتگاه‌ها، آرایش و طبقه‌بندی آنها با کلان‌شهرها در یک بازنگری بنیادین موثر باشد. عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به جایگاه ایران در حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد: حمل‌ونقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و همچنان یکپارچگی در حمل‌ونقل درون وبرون شهری وجود ندارد و مفهوم حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نشده است؛ به‌طوری که در بنادر مساله با ریل حل نشده و هرچه فشار آوردیم بندری داشته باشیم که با ریل ترکیب باشد همچنان موفق نشده‌ایم و در گام ابتدایی مساله قرار داریم. همچنان که موفق به اتصال یک فرودگاه به ریل نشده‌ایم و به غیر از اتصال فرودگاه مشهد به مترو موردی عملی نشده و از طرفی ارتباط ریل و جاده نیز ایجاد نشده است.

وی درباره راه‌آهن حومه‌ای گفت: در شهر تهران باحدود ۸میلیون نفر جمعیت و ۶ میلیون نفر جمعیت در حومه، هنوز ریل حومه‌ای نداریم و اساسا ضرورت ایجاد آن در سیاست وزارت راه مطرح نبوده است. مگر می‌شود بدون ریل، حومه‌نشینی در شهرهای بزرگ را سامان‌دهی کرد؟ به همین خاطر ۴۵۰ هزار خودرو روزانه وارد تهران می‌شوند و ناامنی، ترافیک و آلودگی ایجاد شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز یک تعریف روشن از محل جاگیری ایستگاه نداریم، گفت: با وجود اینکه عرض تهران بیش از ۲۵ کیلومتر است فقط یک ایستگاه راه‌آهن دارد و به‌رغم اینکه صدها میلیارد تومان هزینه صرف شده هنوز ایستگاهی برای ریل و مترو نداریم. همچنین تکلیف ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر مشخص نیست. وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حضور ایستگاه‌ها در خارج از شهر تاکید کرد: اما این ایستگاه‌ها باید به جای اینکه در حاشیه شهر باشند در مرکز شهر قرار بگیرند. در قم و اصفهان ایستگاه قطارهای سریع‌السیر بیرون شهرها طراحی شده بود و مردم برای رسیدن به داخل شهر باید یک ساعت و نیم از طریق جاده طی می‌کردند. همچنین برای تکمیل ایستگاه راه‌آهن شیراز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است. تردد در این خط آهن روزانه ۱.۵ قطار است که ساخت آن ۵/ ۱ میلیارد دلار هزینه دربر داشته و ایستگاه آن در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز واقع است.

آخوندی افزود: در فارس بین شیراز و مرودشت روزانه ۳۶ هزار خودرو تردد می‌کنند که باید به ریل منتقل شود. توریست‌ها چگونه خود را به تخت جمشید برسانند؟ ما به صورت جامع به حمل‌ونقل نگاه نکرده‌ایم و دانشکده باید بتواند اینگونه مسائل را حل کند و به این مساله حساس باشد و بتواند به مسائل دیگری از این دست پاسخ دهد. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تحقیقی صورت بگیرد که ترکیبی باشد، باید با همکاری دانشکده‌های راه‌آهن و شهرسازی و راه‌آهن و عمران برقرار باشد. آخوندی یادآور شد: امروز ما نیاز به مهندس راه‌آهنی داریم که قدرت حل مساله را داشته باشد زیرا مشکل امروز ما خط و ماشین نیست بلکه باید مفهوم اقتصاد، اجتماع و حمل‌ونقل ترکیبی را بداند و بتواند راهکار ارائه دهد. مهندسان راه‌آهن را باید چند انضباطی تعریف کنیم تا بتوانند زبان گفت‌وگو با متخصصان دیگر را بلد باشند و به راه‌آهن به‌عنوان یک راهکار جامع برای حل مساله فکر کنیم.