سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری در بندر خشک آپرین

دنیای اقتصاد: قرار داد سرمایه‌گذاری در «بندر خشک آپرین» بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت پرس و شریک سوئیسی آن شرکت ترانس اینوست به ارزش ۲۵ میلیون دلار معادل ۸۷۰ میلیارد ریال در مدت ۲۵ سال در حالی منعقد شده است که معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل این بندر خشک تا دو سال آینده خبر داده است. محسن پورسیدآقایی می‌گوید: ترخیص و حمل کالا از مقصد آپرین بدون گمرکی است و واگن‌های دو طبقه کانتینری به منظور افزایش بهره‌وری در این بندر راه‌اندازی می‌شود. بندرخشک آپرین در فاصله ۲۰ کیلومتری تهران واقع در منطقه اسلام شهر با وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و در واقع محل تلاقی راه‌آهن شمال و جنوب و شرق و غرب کشور همچنین محل اتصال شریان‌های اصلی بار جاده‌ای کشور همچون محور تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و کمربندی تهران است.

تکمیل بندر خشک آپرین تا دو سال آینده

امضای مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تشکیل بندر خشک آپرین گفت: ساخت‌وساز ساختمان‌ها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و حضور یک ترمینال بزرگ حمل‌ونقل ریلی برای انتقال کالا از کشتی به تهران، کمک بزرگی به توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد کرد. محسن پورسیدآقایی در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین که با مشارکت شرکت پرس و شرکت ترانس اینوست انجام شد، اظهار کرد: این یک برنامه دیرینه شرکت راه‌آهن از ۴۰ سال قبل تا به امروز به‌منظور جابه‌جایی بار منطقه اقتصادی تهران برای واردات و صادرات بود.

وی افزود: از زمان تشکیل دولت جدید تصمیم به تکمیل طرح‌های بلندمدت برجامانده گرفته شد و اینکه چگونه آپرین را برای کارآیی کافی و سرمایه‌گذاری مناسب فعال کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه جلسات کارشناسی متعددی برای طراحی مدلی به‌منظور جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برگزار شد گفت: واگذاری زمین و ترمینال‌داری و تخلیه و بارگیری با بهره‌برداری بهتر از سوی راه‌آهن انجام شود. وی در ادامه افزود: مایه خوشحالی است که برنده مناقصه سرمایه‌گذاری بندر خشک آپرین توسط شرکت پرس و شریک سوئیسی «ترانس اینوست» با بیش از ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به علاقه‌مندی و اعتماد شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری به لطف توافقات برجام صورت گرفته و در آینده نیز موفق به افزایش مشارکت حضور شرکت‌های خارجی در ایران خواهیم شد. به گفته پورسیدآقایی با تشکیل آپرین‌بزرگ، کار ساخت‌وساز ساختمان‌ها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و شاهد رونق تهران خواهیم بود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل بخش اعظم کالاهای بندرعباس به تهران و اطراف آن گفت: بنابراین حضور یک ترمینال بزرگ حمل‌ونقل ریلی که بار را از کشتی به تهران برساند کمک بزرگی به توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر کانتینرها از داخل کشتی به مقصد تهران از کنار کشتی به یارد ریلی بندرعباس منتقل می‌شوند و بدون انجام عملیات ترخیص در کمتر از ۶۰ ساعت و بدون محدودیت در جابه‌جایی کانتینر به‌طرف تهران حمل می‌شوند. پورسیدآقایی همچنین از تصمیم راه‌آهن برای راه‌اندازی واگن‌های دوطبقه کانتینری به‌منظور افزایش بهره‌وری خبر داد و گفت: در نظر داریم این موضوع را تا تکمیل عملیات اجرایی آپرین انجام دهیم. مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی هستیم اظهارکرد: سرمایه‌گذاران خارجی ابتدا از سرمایه‌گذاری‌های کوچک کار خود را شروع می‌کنند و پس از حصول اطمینان به سراغ سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر می‌روند.

این مقام مسوول با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری شرکت خارجی در زمینه کترینگ غذا قطارهای مسافربری افزود: امروز شاهد سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۰ میلیون دلار در بندر خشک آپرین هستیم و به‌طورقطع سرمایه‌گذاری در واگن‌های دوطبقه کانتینری در آینده نیز حاصل خواهد شد و به همین ترتیب موانع بر سر راه توسعه اشتغال و صنعت برطرف خواهد شد. وی افزود: البته ظرفیت سرمایه‌گذاری در آپرین ۱۰ برابر این مقدار است و پس از دو سال این سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی ادامه پیدا خواهد کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از تمامی شرکت‌های داخلی و خارجی حاضر در مناقصه سرمایه‌گذاری بندر خشک آپرین یادآور شد: امیدواریم براساس تجربیات گذشته این سرمایه‌گذاری نیز براساس زمان‌بندی پیش رود و شاهد یک حمل‌ونقل ایمن و پایدار باشیم.

وی تاکید کرد: ۴۰ سال پیش برنامه‌ریزی شده بود که آپرین به یک مرکز لجستیکی بزرگ برای تهران تبدیل شود و خوشبختانه در دولت یازدهم روی این موضوع کار شد و امروز با حضور سرمایه‌گذار خارجی که کار اصلی آن در زمینه حمل و نقل در سطح بین‌المللی است انجام شد. معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزایای راه‌اندازی بندر خشک آپرین بیان کرد: این بندر خشک زمان رسیدن کالا به صنایع اطراف تهران که نبض اقتصاد کشور هستند را کاهش می‌دهد و شاهد کاهش ترافیک کامیون‌ها خواهیم بود که خود آن هم باعث کاهش تصادف و هم صرفه‌جویی انرژی می‌شود. همچنین آپرین در جایی طراحی شده است که بدون ورود به تهران با شبکه بزرگراهی اطراف تهران بار می‌تواند بدون ایجاد ترافیک وارد کارخانه‌های مناطق نزدیک تهران شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش این بندرخشک در کریدور شمال-جنوب نیز گفت: اگر آپرین بتواند به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود در این صورت شرکت‌های صاحب کالا می‌توانند بارهای خود را پس از انجام مراحل تکمیلی به کشورهای واقع در این کریدور صادر کنند. پورسیدآقایی با اشاره به همکاری انجام شده با کشورهای همسایه به‌منظور افزایش حجم ترانزیت بیان کرد: پل آستارا در حال ساخت است و طبق زمان‌بندی تا آخر سال ۲۰۱۶ آستارا-آستارا تکمیل خواهد شد. وی با اشاره به علت اصلی ایجاد و تشکیل بندر خشک آپرین بیان کرد: بخش عظیمی از بار کشور از طریق کامیون به صنایع اطراف تهران حمل می‌شد و همین مساله باعث افزایش تصادفات و مصرف سوخت در بخش حمل و نقل جاده‌ای می‌شد. با ایجاد این منطقه، بارها مستقیم از طریق راه‌آهن به بندرعباس به طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به سمت تهران حمل می‌شوند و فقط از محل آپرین در صورت لزوم از شبکه جاده‌ای برای انتقال کالا به اطراف استفاده خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های آتی راه‌آهن برای توسعه بنادر خشک در کشور بیان کرد: مشابه این بندر باید در مناطق مختلف کشور به‌منظور انتقال بار از طریق راه‌آهن مستقیم به استان‌ها و توزیع به مناطق اطراف ایجاد شود. البته هم‌اکنون در حال تهیه یک طرح جامع برای ایجاد چند بندر خشک در کشور هستیم.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری در بندر خشک آپرین