راه‌اندازی دفتر‏ توسعه روابط بانکی و مالی ایران و آلمان

دنیای اقتصاد: وزیر حمل‌ونقل آلمان در نشست مطبوعاتی با وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصویب دولت آلمان، دفتری در وزارت اقتصاد آلمان با نام دفتر توسعه روابط بانکی و مالی با ایران تشکیل می‌شود که هدف اصلی‌اش حل و فصل مسائل مالی برای انجام هرچه سریع‌تر قراردادهای بزرگ و آغاز سرمایه‌گذاری‌های جدید در دو کشور است. عباس آخوندی و الکساندر دوبرینت، وزرای حمل‌ونقل ایران و آلمان ظهر روز یکشنبه دوم آبان و بعد از امضای ۶ سند همکاری در نشست مطبوعاتی که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با ابراز خرسندی از پیشبرد گفت‌وگوهای بین دو کشور، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

الکساندر دوبرینت، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان گفت: ما گفت‌وگوهای پرباری با یکدیگر در تمام مقوله‌های مربوط به حمل‌ونقل داشتیم، از حمل‌ونقل دریایی تا شهری و موضوعات مربوط به حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، ریلی که برای ایران اهمیت زیادی دارد. وی با بیان اینکه آلمان علاقه‌مند است عادی‌سازی روابط بین دو کشور استوار شود، تصریح کرد: این به آن معنا است که در کنار مسائل فنی و اجرایی مسائل مالی نیز حل شود. از این رو قرار گذاشتیم تا با تشکیل یک گروه کاری در برلین در کنار کارهای اجرایی به مسائل مالی هم بپردازیم. وی افزود: برهمین اساس به درخواست دولت آلمان دفتر توسعه روابط بانکی و مالی با ایران در وزارت اقتصاد آلمان تشکیل می‌شود. الکساندر دوبرینت به امضای ۶ سند توسعه اشاره کرد و گفت: قراردادی را امضا کردیم که بتوانیم در چارچوب شرکت‌ زیمنس و دیگر شرکت‌ها یا به‌طور کلی در چارچوب شرکت‌های خصوصی بتوانیم همکاری بین وزارتخانه‌های دو کشور و شرکت‌ها را فعال کنیم. از جمله این پروژه‌ها سریع‌سازی خط آهن بین تهران و تبریز به عنوان یک کار زیربنایی و دادن سیگنالینگ به خطوط راه‌آهن است و همچنین در اختیار قراردادن ۷۰ لکوموتیو دیزلی که در شبکه حمل‌ونقل ایران مورد نیاز است.

توسعه روابط ریلی با مبادله کالا بین دو کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز با ابراز خرسندی از میزبانی هیات آلمانی در تهران گفت: این چهارمین ملاقاتی است که من با وزرای حمل‌ونقل و قائم‌مقام صدراعظم آلمان برای توسعه معاهده حمل‌ونقلی و سرمایه‌گذاری در زمینه حمل‌ونقل در ایران و آلمان داشته‌ام. وی گفت: خوشبختانه تمام این ملاقات‌ها منجر به تصمیمات عملیاتی شد و ما شاهد پیشرفت موضوع‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور هستیم. آخوندی افزود: در زمینه حمل‌ونقل ریلی هم در خصوص سیگنالینگ و همچنین در خصوص تعمیر لکوموتیوهای برقی و دیزلی با همکاری مپنا در ایران موفق به امضای قراردادهای مشخصی با زیمنس شدیم. مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم در زمینه حمل‌ونقل ریلی فعالیت‌های بیشتری را با مبادله بین دو کشور و همزمان با استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل و هم فناوری‌های پیشرفته آلمان داشته باشیم.

آغاز سه پروژه بزرگ ریلی با شرکت زیمنس

آخوندی در ادامه با بیان این مطلب که قصد داریم در حوزه حمل‌ونقل، فعالیت‌های بیشتری را در بخش مبادله بین دو کشور و استفاده از ظرفیت داخلی و فناوری‌های پیشرفته آلمان داشته باشیم، گفت: هم‌اکنون سه پروژه که در ایران دارای اهمیت بسیار زیادی است را با شرکت زیمنس آغاز کردیم. یکی از آنها حمل‌ونقل حومه‌ای تهران بزرگ است و دیگری حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای در تبریز و دیگری افزایش سرعت قطار بین تهران و تبریز است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که این سه پروژه می‌توانند به ارتقای سیستم حمل‌ونقل مسافری و باری بین شهری و درون‌شهری کمک کنند، گفت: در این بخش با شرکت‌های دیگر آلمانی نیز برای مسائل سیگنالینگ و ریلی یادداشت‌های تفاهمی را امضا کرده‌ایم که سیگنالینگ بین راه‌آهن اصفهان- شیراز و کرمان-زاهدان ازجمله آن به‌شمار می‌روند.