جابه‌جایی زائران اربعین با ۴۷۰ سیر قطار رایگان

معاون مسافری راه‌آهن از تکمیل پروژه‌های دیگری با اعتبار بالغ‌بر ۷۶ میلیارد تومان پیش از ایام پیک سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: پروژه‌های تسهیل جابه‌جایی مسافران در ایستگاه‌های منتخب محور خراسان ازجمله گرمسار، سمنان، ‌دامغان، ‌شاهرود، ‌نقاب و نیشابور به پله‌های برقی و آسانسور که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین پروژه اتصال خط راه‌آهن به خط ۳ مترو تهران با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در ۱۴ ایستگاه راه‌آهن کشور از بیهق، نیباد، دوکوهه، جوین، شیرین چشمه، ‌ابروان، ‌آب‌گرم، ‌بادرود، کرج و سایر ایستگاه‌‌ها نیز در دست انجام است.

موسوی یادآور شد: پروژه احداث سرویس بهداشتی بانوان در ایستگاه راه‌آهن مشهد با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست انجام است. همچنین طراحی و احداث فضا در سکوهای ایستگاه راه‌آهن تهران و زاهدان، یزد، طبس و نیشابور نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های ویژه شرکت راه‌آهن در خصوص جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اظهار کرد: ۲۲۱ هزار صندلی برای زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است. همچنین حرکت قطارها در این مسیر از ۴ تا ۲۴ آبان ماه انجام می‌شود. معاون مسافری راه‌آهن به قطارهای مسیر خرمشهر-شلمچه اشاره کرد و گفت: این قطار با ۴۷۰ سیر و ۱۵۰ هزار و ۷۲۰ نفر صندلی به‌صورت ۲۴ ساعته براساس تقاضای سفر موجود سرویس ارائه خواهد کرد و هزینه این قطار برای تسهیل خدمات به زائران رایگان است.

آمادگی ۷۰ سیر قطار در مسیر جنوب

وی افزود: ۷۰ سیر قطار با ۳۹ هزار و ۲۰۰ صندلی برای ادامه مسیر تا ایستگاه شلمچه آماده شده است. همچنین ۴۵ قطار فوق‌العاده پیش‌بینی شده با ظرفیت ۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر که در سال ۹۵ عمده‌ترین قطارها دارای صندلی بود اما با توجه به خروج ناوگان مسافری با سن بالا از چرخه فعالیت، ‌امسال قطارهای ۴ و ۶ تخته برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده است. موسوی با اشاره به توافق میان شرکت راه‌آهن و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم گفت: قطار ترکیبی قم-کربلا امسال با ۴ سرویس در تاریخ‌های هشتم، ‌دهم، ‌یازدهم و دوازدهم از ایستگاه راه‌آهن قم تا کربلا سیر خواهد داشت و در تاریخ‌های بیستم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم از کربلا به قم بازمی‌گردد.

معاون مسافری راه‌آهن در ادامه بیان کرد: قطار کربلا از مبدأ قم به سمت ایستگاه شلمچه مسیر خود را آغاز می‌کند که بعد از تشریفات قانونی حدود ۳۵ کیلومتر تا ایستگاه راه‌آهن بصره را با اتوبوس سیر خواهد کرد و براساس هماهنگی با راه‌آهن کشور عراق از ایستگاه راه‌آهن بصره تا کربلا با قطارهای عراق سیر خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام از طریق دفاتر مسافرتی استان قم انجام شده است، لذا بلیت‌ این قطارها از طریق آژانس‌های منتخب همین دفاتر به فروش رسیده است. موسوی با بیان اینکه «تا پایان سال روند رشد ۵/ ۳ درصد را ادامه خواهیم داد» گفت: با ورود ناوگان جدید به چرخه سیر و همچنین مسیرهای جدیدی که شرکت ساخت و توسعه تکمیل و بهره‌برداری آنها را برعهده دارد، ‌این عدد به ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

بهره‌مندی کرج و قزوین از قطار پنج ستاره در مسیر زنجان - مشهد

معاون مسافری راه‌آهن درخصوص برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای قطارهای پنج ستاره و گردشگری گفت: قطار پنج ستاره برای مسیر راه‌آهن زنجان-مشهد راه‌اندازی شد و استان‌های زنجان، قزوین و کرج نیز از قطارهای پنج ستاره بهره‌مند می‌شوند. البته پیش‌تر مسیر‌های قم-مشهد، تهران-مشهد و شیراز-تهران نیز از قطارهای پنج ستاره بهره‌مند بودند. وی افزود: در مجموع قطارهای پنج ستاره در ۸ استان تردد می‌کنند که ۷ قطار به مقصد مشهد و یک قطار به تهران است.

قطار گردشگری تهران- بادرود به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

موسوی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۳ قطار گردشگری خارجی به‌منظور بازدید شهرها و اماکن گردشگری وارد کشور شده است همچنین در داخل کشور قطارهای گردشگری در مسیر جنوب و قطار گردشگری برنامه‌ای در مسیر تهران-سوادکوه راه‌اندازی شده است. علاوه‌بر راه‌اندازی مسیر‌های تبریز-رازی با راه‌اندازی قطار گردشگری تهران-بادرود نیز موافقت شده است که به‌زودی قطار گردشگری در این مسیر راه‌اندازی خواهد شد.