اتصال شبکه ریلی به مراکز بار با ساخت ۳۰۰ کیلومتر راه‌آهن

عباس آخوندی گفت: این نمایشگاه نشان از این دارد که کشورهای خارجی با وجود همه فشارها می‌توانند به رفتار و تعهدات ایران اعتماد کنند. وی با اشاره به حضور ۹۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور جهان در این نمایشگاه اظهار کرد: ما می‌توانیم با دنیا با زبان مثبت و برای یک توافق مهم که فراتر از تجارت، صلح و امنیت را به دنبال دارد، تعامل کنیم.  آخوندی با تاکید بر اینکه توسعه ریل در ایران بیش از یک ابلاغ و تهیه برنامه به صورت جدی در دستور کار است، تصریح کرد: دسترسی به فناوری‌های جدید، حرکت به سمت راه‌آهن پرسرعت، تعمیر و نوسازی شبکه موجود و افزایش ظرفیت در راستای توسعه راه‌آهن از جمله برنامه‌های پیش‌روی راه آهن است.

وی گفت: ما به رقم ۴۷ میلیون تن حمل بار در سال از طریق ریل دست یافته‌ایم و این رکورد ادامه خواهد داشت.  آخوندی با یادآوری اینکه ضرورت دارد شبکه راه‌آهن به چشمه‌های بار وصل شود، افزود: مراکزی که بار انبوه تولید می‌کنند، باید به راه‌آهن متصل شوند.  وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه‌آهن ۲ تا ۲۰ کیلومتری نیاز داریم، تا چشمه‌های بار به شبکه وصل شود. البته نیازمند تغییر رفتار و سیستم هستیم که در این باره مقاومت جدی وجود دارد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید به سمتی برویم که سبک، روش و عادت حمل‌ونقل بنگاه‌ها عوض شود.  وی بیان کرد: توسعه میادین از سیاست‌های عمده دولت است، اما تاکنون مستقل از نظام حمل‌ونقل صورت می‌گرفت.

آخوندی حمل‌ونقل حومه‌‌ای را یکی دیگر از اولویت‌های دولت اعلام کرد و گفت: سالانه حدود ۷/  ۱ میلیارد سفر داریم که ۷۰۰ میلیون سفر آن در حومه شهرهای بزرگ است که این ۷۰۰ میلیون سفر باید بازار اصلی حمل‌ونقل ریلی ایران باشد.  وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام شهرسازی ما امروز مبتنی بر جاده است، درحالی‌که باید ریل‌‌پایه باشد که ما از حدود دو سال قبل این هدف را دنبال می‌کنیم.  وی افزود: اساسنامه ایجاد شرکت حمل‌ونقل حومه ریلی به تصویب هیات وزیران رسیده است.