سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار در حوزه ریلی

وی با بیان اینکه هدف از این اقدام ارتقای ظرفیت مسیر و اتصال کریدور شمال- جنوب در شرق خزر است، اظهار کرد: یکی از نکات ما مساله توجه به کریدور شمال – جنوب است و این مزیت برای ایران وجود دارد که هم از شرق و هم غرب خزر می‌تواند به روسیه متصل شود. مدیرعامل راه‌آهن در ادامه افزود: با اتصال شرق خزر از طریق مسیر گرمسار – اینچه‌برون و غرب خزر با اتصال خط رشت به آستارا و اتصال از طریق امیرآباد و رشت به روسیه می‌توان ارتباط این کشور را با جنوب و آب‌های آزاد فراهم کرد. محمدزاده با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر، به دلیل نیاز به توسعه اقتصادی کشور ایران شاهد تحولات جدی و بزرگی در صنعت ریلی کشور بوده است، تصریح کرد: لازمه این توسعه اقتصادی فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و ارتباط با کشورهای همسایه، آسیای میانه، جنوب ایران و افغانستان است. وی با تاکید بر اینکه در طول سال‌های اخیر اقدامات بسیار جدی برای این امر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط در سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد دلار در حوزه توسعه ریل از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده است که این میزان سرمایه‌گذاری متفاوت، جدا از سرمایه‌گذاری‌های دیگر برای جذب منابع از جمله فاینانس است.

مدیرعامل راه‌آهن نقش حمل‌و‌نقل ریلی را در توسعه کشور و صرفه‌جویی سوخت بی‌بدیل دانست و ابراز امیدواری کرد که راه‌آهن بتواند با اقداماتی مشابه سبب رشد کشور شود. وی با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴، برقی کردن ۶ هزار کیلومتر راه‌آهن در ایران گنجانده شده است، گفت: افزودن ۵۸۴ کیلومتر خطوط برقی در راه‌آهن، برقی کردن قطار تهران- مشهد و امضای تفاهم‌نامه با روسیه برای دوخطه کردن مسیر شرق راه‌آهن بافق -سرخس و اتصال خواف – بافق و بندر عباس از جمله تلاش‌های راه‌آهن در این زمینه است. محمدزاده افزود: با برقی کردن مسیر گرمسار– اینچه برون ایران، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، انتقال حجم بار در این مسیر افزایش و مبادلات اقتصادی و صنعتی در این منطقه توسعه خواهد یافت.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه برقی کردن مسیر راه‌آهن گرمسار – اینچه برون در زمان مقرر و با جدیت به پایان برسد، تصریح کرد: شرکت روسی انتخاب شده در این پروژه، شرکتی صاحب تجربه است که تجربیات مختلفی در این زمینه در دنیا کسب کرده است. محمد‌زاده گفت: امیدواریم با این اقدام، به هدفی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه، برای رساندن سهم بار راه‌آهن به ۳۰‌درصد تعیین کرده‌اند، برسیم. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه این اقدام با همکاری همه ارگان‌ها در زمان مقرر به انجام خواهد رسید، افزود: این پروژه موجب خدمت‌رسانی به تمام ایرانیان به‌ویژه استان‌های تهران – سمنان – مازندران – گلستان خواهد شد و توسعه حمل‌و‌نقل در این منطقه، توسعه کار و رونق را به دنبال خواهد داشت.