گروه بنگاه‌ها: اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی با هدف تشریح ظرفیت‌های قانونی حوزه ریلی و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با حضور وزیر راه و شهر‌سازی، مدیرعامل راه‌آهن و جمعی از صاحب نظران حوزه بازار سرمایه در حاشیه سومین همایش حمل‌و‌نقل ریلی در تهران برگزار شد. در این همایش بسته‌های حمایتی سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی و زیرمجموعه‌های آن از جمله زیر‌بنایی، ناوگان ریلی،‌ واگن باری و مسافری و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها معرفی شد.

عقب‌ماندگی بخش ریلی از برنامه توسعه‌ای

علینقی مشایخی در این همایش به‌عنوان مدیر پنل روش‌های تامین مالی در حوزه ریلی با بیان اینکه راه‌آهن برای تامین مالی برای پروژه‌های ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش هدف و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد اما این کار را دیر شروع کرده ‌است.

وی با بیان اینکه سال‌ها قبل باید توسعه و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در ایران شروع می‌شد، گفت: اکنون با حمایت دولت و مجلس و ایجاد تحرک خوب و منطق اقتصادی که در برنامه‌های این بخش دیده می‌شود، مسیر خوبی در توسعه ریلی آغاز شده است.

تجهیز۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ‌ریلی در ۸ سال

مدیرعامل راه‌آهن نیز در این همایش با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد گمرک به راه‌آهن اختصاص یافت، گفت: برای رسیدن به برنامه توسعه ریلی، نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم که مجموعه دولت و بخش خصوصی باید این رقم را تامین کنند.

‌محسن پور‌سید آقایی اظهار کرد: ‌برنامه‌ای برای توسعه راه‌آهن تدوین کرده‌ایم مبنی بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ عملکرد راه‌آهن در حوزه حمل بار از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر سال ۹۲ به ۸۸ میلیارد تن کیلومتر و در حوزه مسافری از ۲۵ میلیون نفر سال ۹۲ به ۴۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ برسد.

ادامه در صفحه ۳۰