سوت اصلاحاتذدر قطار هندوستان

گروه ترجمه- شادی آذری: دولت هندوستان اعلام کرده است که قصد دارد ظرف پنج سال آینده ۱۳۷ میلیارد دلار سرمایه صرف بخش ریلی این کشور کند. این اقدام برای دستیابی به هدف تعیین شده توسط نخست‌وزیر هندوستان شکل می‌گیرد. نارندرا مودی تصمیم دارد با تقویت زیرساخت‌ها به رشد اقتصادی هندوستان سرعت بخشد.

بر اساس این طرح، هندوستان طی یک سال سرمایه‌گذاری بر بخش ریلی را تا حدود یک تریلیون روپیه، (۱۵/ ۱۶ میلیارد دلار) افزایش خواهد داد که این مقدار شامل استقراض از بازار نیز هست.

مقامات هندوستان می‌دانند که برای دستیابی به اهداف توسعه‌ پنج ساله، حتی سرمایه‌گذاری بیش از این مورد نیاز است. اما اقتصاددانان این پرسش را مطرح می‌کنند که وقتی دولت ناچار به مقابله با کسری بودجه خود است، این پول باید از کجا تامین شود. سورش پرابهو، وزیر حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان می‌گوید علاوه بر این هزینه‌های زیرساختی هم افزایش خواهد یافت و در عین حال نرخ کرایه مسافران و حمل بار به‌منظور تامین مالی ارتقای خدمات افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود بودجه مذکور از وام‌دهندگان چندملیتی، صندوق‌های زیرساخت‌ها و مستمری‌ها و فروش دارایی‌های شرکت راه‌آهن تامین خواهد شد.

پرابهو می‌گوید: «طی پنج سال آینده حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان باید دچار دگرگونی شود.» هندوستان هم‌اکنون چهارمین شبکه بزرگ ریلی جهان را دارد و چین توانسته است در این رده‌بندی از آن سبقت گیرد. خطوط ریلی چین اکنون ۶ برابر بیشتر از هندوستان است که آن را مدیون مدرن‌سازی و توسعه شبکه ریلی خود طی دو دهه اخیر است. وزیر حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان به تازگی اعلام کرده است که اگر سرمایه‌گذاری خوبی در بخش حمل‌و‌نقل ریلی انجام گیرد تا ارتباطات ریلی بیش از پیش تسهیل شود، رشد اقتصادی این کشور پرجمعیت می‌تواند ۲ تا ۳ درصد افزایش یابد.

پرابهو گفته است: «به دلیل آنکه اصلاح بخش حمل‌و‌نقل برای استفاده از همه پتانسیل‌های رشد کشور حیاتی است، سرمایه‌گذاری بیشتر در حمل‌و‌نقل ریلی می‌تواند موجب شود که رشد اقتصادی هندوستان ۲ تا ۳ درصد افزایش یابد.» او با اشاره به نمونه‌ای همچون کشور چین افزود: «کشور چین سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش حمل‌و‌نقل ریلی کرده و نشان داده است که یک کشور می‌تواند توسعه خود را با رونق حمل‌و‌نقل تسریع کند.» این وزیر هندوستان با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت یکی از مشکلات اصلی حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان است، گفت که دو یا سه برابر کردن خطوط ریلی فقط با افزایش سرمایه‌گذاری میسر خواهد بود.

کابینه هندوستان به تازگی طرح‌های جدیدی برای توسعه ۴۰۰ ایستگاه راه آهن را تصویب کرده و وزیر حمل‌و‌نقل ریلی این کشور اعلام کرده است که هندوستان خطوط ریلی را به مثابه یک ابزار جدید توسعه‌ای در آینده در نظر می‌گیرد.

حمل‌و‌نقل ریلی در هندوستان ۳/ ۱ میلیون شغل ایجاد کرده است و بزرگ‌ترین کارفرمای هندوستان محسوب می‌شود. به همین دلیل ایجاد اصلاحات در آن به لحاظ سیاسی نیز از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است. دولت‌های پیشین در هندوستان از مدرن‌سازی این بخش خودداری کردند و در عوض ترجیح دادند از این سیستم فقط برای حمل‌و‌نقل ارزان و اشتغال‌زایی استفاده کنند.

اقتصاددانان ضمن استقبال از این سنت‌شکنی وزیر فعلی حمل‌و‌نقل ریلی و کنارگذاشتن اقدامات پوپولیستی از جمله استفاده از قطارهای جدید در مناطق حساس سیاسی، از مقامات هندوستان خواسته‌اند توضیح بیشتری در مورد چگونگی این سرمایه‌گذاری‌ها ارائه کنند. جیوتیندر کائور، اقتصاددان ارشد بانک اچ‌دی‌اف‌سی در دهلی نو می‌گوید: «من کمی نسبت به نحوه تامین بودجه‌ای که وزیر از آن صحبت کرده است تردید دارم؛ چون جزئیات این بودجه مشخص نیست.» در بودجه ریلی امسال هندوستان که بازخوانی برجامانده از گذشته هندوستان به‌عنوان مستعمره انگلیس هست، آمده است که سهم درآمدهای ریلی در سرمایه‌گذاری باید در ابتدای سال مالی یعنی یکم ماه آوریل از ۲/ ۸ درصد به ۵/ ۱۱ درصد افزایش یابد.

گذشته از استقراض از بازار، سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در بخش ریلی در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ افزایشی ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد که از تشدید تلاش‌های دولت برای استفاده از بودجه دولتی در زیرساخت‌ها حکایت دارد. شرکت دولتی حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان به مدد افت قیمت سوخت که نیروی محرکه اغلب لکوموتیوهای هندوستان را تامین می‌کند، اکنون بودجه بیشتری در اختیار دارد. وزیر دارایی هندوستان نیز بودجه مرکزی برای حمل‌و‌نقل ریلی را از ۳۰۱ میلیارد روپیه هندوستان (۸۷/ ۴ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به ۴۰۰ میلیارد روپیه افزایش داده است.

در هندوستان کرایه حمل مسافر در خطوط ریلی مشمول یارانه است و این یارانه از محل درآمدهای حمل‌و‌نقل باری ریلی که نسبت به سایر کشورها بالاست، تامین می‌شود. چندی پیش به دلیل افزایش قیمت زغال‌سنگ، نرخ کرایه حمل ریلی بار در هندوستان ۳/ ۶ درصد دیگر نیز افزایش یافت. وزیر حمل‌و‌نقل ریلی هندوستان گفته است که قصد دارد وزن بار جابه‌جا شده در خطوط ریلی این کشور را از رقم فعلی یک میلیارد تن در سال به ۵/ ۱ میلیارد تن برساند. وی اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری‌های جدید صرف بهبود و توسعه خطوط ریلی فعلی خواهد شد که بسیاری از آنها در حال حاضر با بیش از ظرفیت خود در حال کار هستند. متوسط سرعت بهترین قطارهای هندوستان ۷۰ کیلومتر بر ساعت است. در هندوستان تصادف در خطوط ریلی رویدادی معمول است و قطارها، ایستگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی آنها معمولا بسیار کثیف هستند.