خبرگزاری فارس: معاون ساخت راه‌آهن از تصویب تکمیل ۳۳ پروژه ریلی ترانزیتی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است و عمده علاقه‌مندی‌ صاحبان کالا و شرکت‌های باری ریلی دنیا به استفاده از کریدور ترانزیتی راه‌آهن ایران از سمت سرخس تا مرز رازی است.

سید مسعود نصر آزادانی با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی‌ یکی از نیازهای زیربنایی کشور است، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی توسعه ریلی است.

وی افزود: ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است که بین دو دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب و دریای خزر در شمال قرار دارد؛ تقریبا همه کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا ‌از دو کریدور زمینی امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارند که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر و دیگری محور عبور از کشور ایران است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان کرد: منطقه سیبری منطقه‌ای سردسیر است و راه‌آهنِ آن قدیمی و فرسوده محسوب می‌شود، بنابراین‌ عمده علاقه مندی‌ صاحبان کالا و شرکت‌های باری ریلی دنیا به استفاده از کریدور ترانزیتی راه‌آهن ایران از سمت سرخس تا مرز رازی است.

وی گفت: همچنین در کریدورهای شمال ـ جنوب اتصال بندرعباس به بنادر شمالی نظیر بندر امیرآباد، امکان حمل و نقل ریلی را بین دو دریا فراهم کرده است و می‌توان حمل‌ونقل ترکیبی ریل و دریا را در این مناطق داشت. نصر آزادانی افزود: اتصال کشورهایی که در شرق ایران قرار گرفته‌اند نظیر افغانستان و پاکستان به اروپا و کشورهای غرب ایران به‌ویژه عراق و ترکیه با ایجاد محورهای ترانزیتی، می‌تواند نقش بسزایی در تثبیت موقعیت محوری ایران در منطقه داشته باشد و موقعیت استراتژیک ما را در کلانِ منطقه و شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی موثر‌تر کند.

وی اظهار کرد: تکمیل کریدورهای اصلی راه‌آهن از اولویت‌های اساسی ‌در راستای تحقق سیاست‌های دولت‌ است که با گسترش آن میزان قابل توجهی بار و مسافر در کمترین زمان و با ایمن‌ترین روش ممکن، جا‌به‌جا خواهد شد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار کرد: در همین راستا ۳۳ طرح ریلی در پیوست قانون پیش‌بینی شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.