ساخت قطار مافوق صوت

گروه بنگاه‌ها: ساخت قطاری با سرعت مافوق صوت در فضای خلأ در دستور کار یکی از شرکت‌های پیشرو و سازنده نسل آینده فضاپیما در جهان قرار گرفته است.

«الون ماسک» چهره آشنایی برای علاقه‌مندان فناوری‌ها به شمار می‌آید. کارآفرین و مبتکر جوانی که در کارنامه خود تاسیس شرکت پی پال و همچنین اسپیس - ایکس و خودروسازی تسلا موتور را دارد. او اسپیس ایکس را به اولین شرکت خصوصی بدل کرد که حمل‌ونقل بار به ایستگاه بین‌المللی فضایی را بر عهده دارد. وی همچنین با توسعه ایمنی کپسول‌های دراگون، شرکتش را به اولین شرکتی بدل خواهد کرد که توانایی اعزام انسان به فضا را دارد و این به آن معنی است که او به‌عنوان مدیر اسپیس ایکس، وارد باشگاهی خواهد شد که پیش از این تنها سه کشور روسیه، آمریکا و چین در آن عضویت داشته‌اند.

«الون ماسک» در طرحی جنجالی اظهار کرده است که در نظر دارد یک سیستم حمل‌ونقل بسیار سریع در حد سرعت صوت روی زمین راه‌اندازی کند. در حال حاضر دو تیم به‌صورت موازی متشکل از مهندسان ناسا، بوئینگ و spacex در نظر دارند طرح آزمایشی استفاده از این فناوری را در سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند.

با این حال کارشناسان انواع مشکلات بر سر اجرای این طرح از جمله زمین لرزه را حائز اهمیت دانسته‌اند.

او اعلام کرد: این طرح از نظر او پنجمین حالت حمل‌ونقل خواهد بود. چهار حالت حمل‌ونقل رایج را اتومبیل، قطار، هواپیما و کشتیرانی تشکیل می‌دهند. گمانه‌زنی‌ها درباره طرح جدید او بالا بود تا اینکه اخیرا شرکت تسلا موتورز در سند طولانی که منتشر کرده، جزئیات بیشتری از این طرح را اعلام کرده است.طرحی که اگر اجرایی شود می‌تواند مسافران را در مدت ۳۰ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو (۵۵۰ کیلومتر) منتقل کند. یعنی اگر این طرح در ایران اجرا شود معادل این است که مسافران بتوانند فاصله میان تهران تا سبزوار را در مدت ۳۰ دقیقه طی کنند. نکته جالب این طرح این است که ماسک اعلام کرده آن را به شکل پتنت ثبت نخواهد کرد تا به‌عنوان ایده‌ای با منبع باز (Open Source) دیگران نیز بتوانند در آن مشارکت کنند.

نام این پروژه جدید هایپرلوپ است. ساختار این طرح نوعی قطار هوایی است اما برخلاف قطارهای عادی، محفظه‌های آن (که برای مسافر یا حمل خودرو می‌تواند طراحی شود) درون تونل‌های بسته‌ای حرکت خواهند کرد. اساس کار این سیستم استفاده از حرکت روی لایه‌ای از هوا است که باعث می‌شود مقاومت و اصطکاک کمتر شده و با نیروی کمتری این ابزار بتواند حرکت کند.

ماسک در توضیح این ایده به نشریه بلومبرگ بیزینس ویک گفته است: «اساس کار این است که این محفظه‌ها روی لایه‌ای از هوا حرکت خواهد کرد. محفظه‌ها این هوا را تولید کرده و از طریق حفره‌هایی که در زیر اسکی‌های زیر محفظه قرار دارند به فضای زیر خود پمپ می‌کنند؛ این شبیه کاری است که الان در بخش‌هایی از صنعت نیز انجام می‌شود تا بارهای سنگین را با نیروی کمتری جابه‌جا کنند.»

برخی از منتقدان گفته بودند این کار عملا غیر ممکن است چون انرژی که لازم است تا هوا را به زیر محفظه‌ها انتقال داده و آن را به حرکت درآورد فوق‌العاده زیاد خواهد بود. اما ماسک توضیح داده است که قرار نیست هوا عامل حرکت باشد. بلکه هوا تنها عاملی است که مانند یک بالش زیر محفظه قرار می‌گیرد و مقاومت را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود با نیروی کمتری بتوان شتاب گرفت. نیروی اصلی را نوعی شتاب‌دهنده مبتنی بر موتورهای الکتریکی خطی که در طول مسیر نصب شده‌اند تامین خواهند کرد. این موتورها در زیر اسکی‌های محفظه‌ها نصب شده و با وارد آوردن پالس‌هایی الکترومغناطیس محفظه را شتاب می‌دهند. همین سیستم برای کاهش سرعت در مقصد استفاده خواهد شد.

پیشنهاد و طرح اولیه ماسک برای ساخت این وسیله نقلیه جدید در فاصله شهرهای لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو است. او امیدوار است براساس طرحش بتواند ۸۴۰ مسافر در ساعت را جابه‌جا کند. او همچنین گفته است برای ایمنی بیشتر ترجیح می‌دهد تا این قطار با سرعت زیر صوت حرکت کند یعنی چیزی معادل ۱۱۲۶ کیلومتر بر ساعت یا ۳۱۳ متر بر ثانیه. عددی که فوق‌العاده به سرعت صوت نزدیک می‌شود (سرعت صوت ۳۴۰ متر بر ثانیه است). براساس این طرح در حدود هر ۱۱۰ کیلومتر یک موتور برای تامین شتاب در نظر گرفته شده است تا نیروی لازم برای پرتاب کردن محفظه به دورتر را فراهم کند. تجربه‌ای که مسافران خواهند داشت بیشتر شبیه تجربه پرواز با هواپیما است. به نوشته پاپیولار ساینس هنوز هزینه این ابزار بالا خواهد بود؛ چیزی حدود ۶ میلیارد دلار برای محفظه‌های حمل انسان و ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت نمونه‌های حمل خودرو اما زمانی که به مجموع هزینه‌ها در طول زمان نگاه می‌شود این ایده می‌تواند به ایده‌ای فوق‌العاده اقتصادی بدل شود. براساس تخمین‌ها هزینه چنین سفری برای مسافران حدود ۲۰ دلار خواهد بود (در حالی که ارزان‌ترین پروازهای این مسیر حدود ۲۰۰ دلار هزینه دارند). ایده‌ای که آلودگی ندارد، سرعت و ایمنی بالایی دارد و شاید روزی بخشی از آینده حمل‌ونقل را بر عهده بگیرد. اما آیا ماسک قصد ساختن آن را هم دارد؟

او گفته اگر دیگران پیشقدم نشوند خود او نمونه اولیه را خواهد ساخت. کاری که به گفته او اگر اولویت اولش می‌بود در دو سال صورت می‌گرفت اما چون اولویت اولش نیست ممکن است ۴ سال طول بکشد. ماسک امیدوار است این ایده در طول ۷ تا ۱۰ سال به مرحله تجاری برسد.

ساخت قطار مافوق صوت

ساخت قطار مافوق صوت