ایرنا: قرارداد ۲۵ میلیون یورویی به منظور اجرای پروژه قطار گردشگری شکوه پارس به‌عنوان اولین قطار گردشگری ایرانی با مشارکت ۳ شرکت اتریشی و یک شرکت ایرانی با حضور مدیرعامل راه‌آهن و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به امضا رسید.

مدیرعامل راه‌آهن در جلسه تفاهم تجهیز و راه‌اندازی اولین قطار گردشگری ایران توسط گروه اتریشی گفت: راه‌آهن تصمیم گرفته است سطح سرویس دهی خود در بخش گردشگری را با هدف افزایش گردشگر ریلی ارتقا بخشد.

محسن پورسیدآقایی افزود: از آنجا که سال گذشته تجربه قطارهای گردشگران خارجی تجربه موفقی بود، تصمیم گرفتیم در داخل کشور نیز قطار گردشگری ایرانی برای میهمانان خارجی راه‌اندازی کنیم.

وی اظهار کرد: پس از مذاکرات متعدد توانستیم با چند شرکت سرمایه‌گذاری برای ایجاد اولین قطار توریستی ایرانی در کشور با هدف افزایش سطح خدمات آموزشی به تفاهم برسیم.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: عزم جدی داریم تا فضای ذهنی و فرهنگی کارکنان قطارها را در ایران تغییر دهیم و به جای استفاده از افراد بی‌علاقه و فاقد کار، اشخاص علاقه‌مند به خدمات دهی را به‌عنوان میهماندار جذب کنیم که همه این افراد مراحل گزینش و آموزش کافی را سپری کرده باشند.

پورسیدآقایی اضافه کرد: در این پروژه مشترک نیز از بین تعداد پرشمار داوطلبان تنها ۱۷ نفر به‌عنوان میهمانداران ایرانی این قطار گردشگری زیر نظر گروه اتریشی آموزش خواهند دید تا خدمات‌دهی مناسب و حرفه‌ای را تجربه کنند. به علاوه در نظر داریم این تجارب ارزشمند را به داخل هتل‌های کشور هم تعمیم دهیم.

وی یادآور شد: همه نفرات به کار گرفته شده در شرکت ایرانی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته راه‌آهن هستند و تجربه نشان داده است با اعتماد به جوان‌ها به هر آنچه بخواهیم دست پیدا خواهیم کرد.

افزایش دوبرابری ظرفیت گردشگری ریلی ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: گردشگری ریلی ایران تا پایان سال با مشارکت کشورهای خارجی به بیش از دوبرابر ظرفیت موجود افزایش پیدا خواهد کرد.

مسعود سلطانی فر افزود:یکی از اولویت‌های هشت گانه تدوین برنامه ششم کشور، توسعه گردشگری خارجی است. در حال حاضر سهمی که ما از تعداد گردشگران خارجی و درآمد گردشگران دنیا داریم حدود دو درصد از کل است.

وی ادامه داد: تاکنون تنها نیم درصد از کل سهم ما در رابطه با گردشگری محقق شده و این در حالی است که جاذبه‌های کشور ما با وجود داشتن اماکن تاریخی، فرهنگی و زیارتی توانمندی ما در این زمینه بسیار بیشتر است.

سلطانی‌فر اظهار کرد: برای رسیدن به سهم واقعی خود باید با رشدی معادل سه برابر دنیا حرکت کنیم. اگر رشد حال حاضر دنیا به‌طور طبیعی ۵/ ۴ درصد باشد ما باید با رشد ۱۴ درصدی حرکت کنیم تا بتوانیم به اهداف و خواسته‌هایمان برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، توسعه گردشگری را یکی از نیازهای ضروری کشور دانست که مورد تاکید مستمر رئیس‌جمهوری و دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به توسعه گردشگری بین همه دستگاه‌های اجرایی و به‌طور مشخص سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی تعامل و همگرایی خوبی به وجود آمده است و در راستای این تعامل، مناسب دیدیم برای فراهم کردن این توسعه، علاوه بر ظرفیت‌های داخلی از ظرفیت‌های خارجی هم استفاده کنیم که در این بین شرایط برجام نیز به ما کمک شایانی کرده است.

سلطانی فر افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما که برای توسعه تعریف شده، ارتقای امکانات حمل‌ونقل به اشکال هوایی، ریلی، دریایی و فرودگاهی بوده است.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه بین ایران و چند شرکت اتریشی هم در این راستا است. وقتی تجربه قطارهای گردشگری و ریلی در تمام دنیا تجربه موفقی بوده است ما نیز بر آن شدیم تا خدمات جدیدی در گردشگری ریلی ایجاد کنیم. البته گردشگری با قطار در ایران قدمت دیرینه دارد، اما ارائه خدمات حرفه‌ای متناسب با استانداردهای جهانی در ایران موضوع بدیعی است.

وی گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه سریع‌تر وارد مرحله اجرایی شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های خارجی برای تاسیس هتل و آموزش نیروی انسانی که بحث نرم افزاری اثرگذاری است استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه، نماینده شرکت‌های اتریشی گفت: شرکت‌های اتریشی طرف تفاهم حاضر در این نشست، از شرکت‌های بزرگ توریستی هستند که با داشتن ۴۰ آژانس گردشگری در ۴۰ کشور دنیا، سالانه به‌طور میانگین ۳۵ هزار توریست

جا به جا می‌کنند.

وی افزود: ما قبل از توافق برجام نیز همکاری‌های خوبی با ایرانی‌ها داشتیم و تصمیم داریم بعد از این تفاهم‌نامه، برای افزایش تعداد گردشگر بین ایران و اتریش، دفتر مستقلی در وین دایر کنیم. همچنین علاقه‌مند هستیم تا در ساخت هتل‌های زنجیره‌ای در ایران نیز مشارکت داشته باشیم.

نماینده شرکت اقتصادی فدک (بخش خصوصی طرف تفاهم ایرانی در این قرارداد) نیز گفت: مقدمات این تفاهم را پیش از توافق هسته‌ای انجام داده بودیم. هدف ما از این تلاش، تعریف استاندارد جدیدی در زمینه کیفیت قطار و ارائه خدمات مناسب و غذا در ایران بود. وی افزود: امیدواریم با این‌گونه تفاهم‌ها در آینده بتوانیم ظرفیت پذیرایی خود را در قالب قطارهای گردشگری ایرانی برای میهمانان داخلی و خارجی به ۴۰ میلیون وعده غذایی برسانیم.

پروژه قطار گردشگری شکوه پارس به‌عنوان اولین قطار گردشگری ایران با مشارکت گروه اقتصادی فدک (کامل ترین ارائه‌دهنده کترینگ یا خدمات مدرن ریلی ایران) و ۳ شرکت اتریشی پگاسوس (از بزرگ‌ترین شرکت‌های گردشگری اتریش)، دان هاوزر (کترینگ سرویس مدرن) و ریک (طراح و بهره‌بردار) پس از این تفاهم، راه‌اندازی خواهد شد.

این قطار با هدف تبدیل شدن به یکی از نمادهای عالی خدمات‌رسانی در حوزه گردشگری در ۶ ماه آینده با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون یورو به بهره برداری خواهد رسید.

قطار شکوه پارس در ایران و glory of Persia در خارج از ایران دارای دو رام قطار با ظرفیت هر یک ۵۶ مسافر است. این قطار ۲۰۰ روز سیر در سال خواهد داشت و دارای سه کلاس اتاق مختلف دولوکس، جونیور و پریمیوم است.