نخستین مدل مشارکتی ساخت قطار حومه‌ای در ایران رونمایی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» با امضای تفاهمنامه احداث خطوط قطار حومه‌ای اصفهان - نجف‌آباد، برای اولین بار اجرای قطار حومه‌ای به‌طور مشترک با شهرداری‌ها در کشور آغاز شده است.

راه‌آهن حومه‌ای نجف‌آباد-اصفهان با هزینه ۱۲۰۰ میلیارد تومان در طول سه سال اجرایی می‌شود. در این مدل جدید سرمایه‌گذاری که از سوی راه‌آهن طراحی شده است به‌منظور توسعه قطار‌‌های حومه‌ای، با همکاری شهرداری‌ها و راه‌آهن، قطارهای حومه‌ای راه‌اندازی می‌شود و شهرهای اقماری به کلان‌شهرها متصل می‌شوند. مدیرعامل راه‌آهن در این باره گفت: هزینه‌های تملک اراضی، ساخت ایستگاه‌ها و استفاده از بخش‌های تجاری ایستگاه‌ها (برای اولین‌ بار) ازسوی شهرداری‌ها انجام می‌شود و سهم راه‌آهن، روسازی، ایجاد علائم و خطوط، تامین ناوگان و بهره‌برداری از خط است.پورسیدآقایی گفت: این پروژه ریلی، نجف‌آباد و خمینی‌ شهر را از طریق قطار حومه‌ای به کلان‌شهر اصفهان وصل و در طول مسیر از ۵ شهر عبور می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال اول بهره‌برداری این پروژه ۶۰ هزار مسافر از طریق این خط‌آهن جابه‌جا می‌شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم پس از اجرای این مدل جدید سرمایه‌گذاری، ‌‌دیگر شهرهای اقماری نیز از محل همین روش‌ به کلان‌شهرها از طریق راه‌آهن حومه متصل شوند.پورسیدآقایی افزود: قطار حومه‌ای از درخواست‌های مردم و شهرداری‌های شهر‌های اقماری است، نه کلان‌شهرها، بنابراین باید شهرداری این شهرهای اقماری برای احداث آن برنامه‌ریزی و تلاش کنند؛ البته باید ایستگاه مرکزی مادر در کلان‌شهرها باشد.

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان‌-تهران تا ۴۰ ماه آینده

مدیرعامل راه‌آهن همچنین با بیان اینکه اسناد اعتباری قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران گشایش یافت، از تکمیل پروژه تا ۴۰ ماه آینده خبر داد. پورسید آقایی درباره پروژه ساخت ریل ملی نیز گفت: ریل ملی‌ تا سه ماه آینده هم آماده نمی‌شود. در حال حاضر پروژه احداث ریل ملی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.