شاهین اسد‌فامیان  درباره راه‌آهن تهران- همدان- سنندج گفت: این خط آهن در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابه‌جایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت به‌تدریج  به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار می‌رسد.

وی افزود: ‌البته این برآورد اولیه است و قطعا ظرفیت جابه‌جایی خط ریلی تهران- همدان- سنندج بیش از این خواهد شد.

فامیان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این خط ریلی با ۴۱۱ کیلومتر طول از سال ۸۴ با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخش‌های روسازی، زیرسازی و ساختمان آغاز شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه محور مورد اشاره یک‌خطه است، ‌گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

فامیان تاکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و باقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل دو ایستگاه درجه یک،  ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می‌شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر‌نشان کرد: از این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری، ۲۶۰ کیلومتر شامل تهران تا همدان بوده که در سال ۹۶ افتتاح شد.

وی روند ساخت و توسعه راه‌آهن را شامل سه بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریزی، خاک‌برداری، پل‌ها، تونل‌ها و تقاطع‌های متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل سه قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدی‌تر اجرایی شد.

فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامه‌های این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استان‌های همدان و سنندج را به شبکه ریلی متصل می‌کند.