این شرکت از شرکت‌های با سابقه و از متقدمین ورود به حوزه‌ مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌‌های دریایی است که با تکیه بر تجربیات مهندسی آب و دریای پرسنل ابتدایی خود که در زمان جنگ در مهندسی جنگ جهاد سازندگی کسب شده بود و با بهره‌‌گیری از دانش نوین و توان برخی کارشناسان و مدیران خود که پس از اتمام تحصیلات تکمیلی خود در همین رشته‌‌ها در خارج از کشور و به‌‌ویژه هلند، به ایران بازگشته و به شرکت پیوسته بودند، عملا از سال ۱۳۶۹ وارد حوزه صنعت بنادر و دریانوردی شد. بر اساس سیاست‌های متخذه مدیریت شرکت برای مشارکت در پروژه‌‌های دریایی کشور و با بهره‌‌گیری از حسن اعتماد سازمان‌هایی نظیر سازمان شیلات ایران، اولین پروژه از این رسته که مطالعات بندر صیادی کوه مبارک بود به شرکت واگذار و با موفقیت به انجام رسید.

سازه‌‌پردازی ایران با طراحی کامل و سپس نظارت بر اجرای طرح‌‌هایی چون بنادر صیادی صلخ و کیاشهر و نیز بنادر چندمنظوره (و غالبا شیلاتی) جاسک و کنگ، خیلی زود مبتکر روشی نوین برای مطالعه بنادر و طراحی سازه‌‌های ساحلی و تاسیسات دریایی مربوط به آنها شد و اعتماد کارفرماهای دیگر پروژه‌‌های دریایی و بندری را به‌‌خود جلب کرد. اولین پروژه‌‌ای که سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت واگذار کرد بازنگری و تکمیل طراحی بندر چند منظوره کنگان بود که متعاقبا با شکل‌‌گیری معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها در وزارت راه و ترابری وقت، نظارت براجرای آن نیز با کارفرمایی این تشکیلات جدید، توسط سازه‌‌پردازی ادامه یافته و پروژه با شرایط مناسب و موفقی در سال ۱۳۷۴ به انتها رسید.

همزمان با این پروژه شرکت در همکاری با کارفرماهای مطرح دیگر در فعالیت‌های دریایی کشور نیز به موفقیت‌‌های شایان توجهی دست یافت و از جمله بنادر متعدد تدارکاتی، چند یارد سکوسازی یا مجتمع ساخت و تعمیرات کشتی را برای بخش‌های دولتی و خصوصی و نیز شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) و نظایر آن به انجام رسانید. علاوه بر مشارکت همه‌جانبه در امر مطالعه، طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌‌های متعدد دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات ایران و معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها در تمامی طول دهه ۷۰، در اواخر این دهه و به‌ویژه در شروع دهه ۸۰، فرصت همکاری با شرکت‌های تابعه وزارت نفت و به‌‌ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران (از جمله سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت پایانه‌‌های صادرات مواد نفتی و شرکت نفت فلات قاره ایران) در پروژه‌‌های دریایی و ساحلی ایشان برای مهندسین مشاور سازه‌‌پردازی فراهم شد و همزمان مطالعات آبگیرهای چند نیروگاه در کشور نیز توسط شرکت مپنا به شرکت واگذار شد که نتایج درخشان و در خور توجهی را همراه با رضایتمندی بالا برای طرفین به‌‌همراه داشت. به‌‌موازات، ادارات کل بنادر و دریانوردی مستقر در استان‌های ساحلی کشور نیز به تدریج برای انجام برخی پروژه‌‌های خود، در قالب قرارداد با سازمان مرکزی یا به‌‌طور مستقل با شرکت به توافق رسیدند؛ به‌‌نحوی که سابقه همکاری با تمام ادارات کل مزبور، کمابیش در رزومه امروز سازه‌‌پردازی ایران قابل مشاهده است.

علاوه بر کارفرماهای دولتی نامبرده، در این دوران کارهای بسیاری برای سایر موسسات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز دریایی کشور انجام شد که از آن جمله می‌توان به مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وزارت نیرو، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بندرعباس، شرکت صدرا، سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت ایران LNG، مجتمع‌‌های شیمیایی و پتروشیمی مختلف، شرکت کشتیرانی والفجر و شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه و وزارت صنایع (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - ایمیدرو) اشاره داشت. امروز نیز که در اوایل دهه ۱۴۰۰ و در سی و چهارمین سال تاسیس شرکت هستیم، این فعالیت‌‌ها با قوت ادامه دارد و طیف وسیعی از پروژه‌‌های بزرگ و ملی سواحل، بنادر و سازه‌‌های دریایی برای بسیاری از کارفرماهای پیش‌گفته و جدید در دست اقدام شرکت است. شایان ذکر است که در تمامی این سال‌ها، سازه‌‌پردازی ایران در ارتباط کامل و در مواردی متعدد همکاری تنگاتنگ با موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی بین‌المللی و مهندسین مشاور صاحب‌نام اروپایی بوده است که رویال هاسکونینگ -RH هلند، DHI دانمارک، HPC آلمان و MULTICONSULT نروژ از آن دسته هستند. همچنین در کنار بهره‌‌گیری از کارشناسان تراز اول و مجرب، سعی و همت وافر و البته حسن اعتماد کارفرماهای محترم طرح‌ها و پروژه‌‌ها، رشد کمی و کیفی بی‌‌نظیری را برای بخش دریایی شرکت رقم زده است به‌‌نحوی‌که امروز مهندسین مشاور سازه‌پردازی ایران تنها مشاور کشور است که در تخصص بندرسازی به‌‌عنوان حائز رتبه یک و تکرار آن، ارزیابی شده است.

۱- شرکت مهندسین مشاور سازه پردازی ایران به عنوان مشاور مادر مسوول هماهنگی مشاوران تخصصی، کنترل طراحی‌‌های مهندسی و نظارت بر عملیات اجرایی پروژه در راستای شرح کار و اهداف پروژه است.

۲- پایانه‌‌های مکانیزه ریلی مواد معدنی در کشور بسیار محدود بوده و پایانه‌‌ای با این ظرفیت برای اولین بار است که در کشور مطالعه و احداث خواهد شد. از این رو مسائل فنی مرتبط با تجهیزات جابه‌جایی مواد فله معدنی شامل تجهیزات تخلیه و بارگیری واگن، انباشت و برداشت مواد در انبارها، تخلیه و بارگیری شناورها و انتقال افقی مواد فله معدنی و امکان استفاده از توان و تجربیات داخلی در ساخت تجهیزات مورد اشاره و استفاده از ظرفیت‌‌های مشاوران و تامین‌کنندگان خارجی برای انتقال تجربه و تکنولوژی جزو موارد فنی حائز اهمیت در پروژه حاضر است.

۳- با نگاه به موقعیت استقرار و پراکنش معادن و صنایع وابسته در کشور، موقعیت ایده‌‌آل بندر شهید رجایی از دیدگاه فاصله حمل و دسترسی به شبکه‌‌های ریلی و جاده‌‌ای کشوری جهت صادرات یا واردات مواد فله معدنی برای معادن و صنایع مرتبط مشهود است. از این‌رو جانمایی پروژه حاضر در مجاورت بندر شهید رجایی امکان استفاده از مزیت بر شمرده شده را در کنار خدمات دریایی و بندری که از طرف بندر شهید رجایی ارائه می‌‌شود، مهیا می‌‌سازد. همچنین امکان کاپوتاژ و حمل دریایی مواد فله معدنی به مقصد بندر امام خمینی (ره) نیز با احداث این ترمینال فراهم می‌شود که با توجه به بعد فاصله زمینی صنایع مستقر در استان خوزستان از معادن اصلی کشور، این امکان نیز برای توسعه فعالیت‌‌های پایانه مورد اشاره فراهم خواهد شد.